جزئیات گفت‌وگوی جهانگیری با نخست وزیر عراق

منبع: برترین ها

98

1399/3/2

02:42


معاون اول رییس جمهوری در مکالمه‌ای تلفنی با نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی در بهبود و تقویت مناسبات با کشورهای همسایه به خصوص عراق، توسعه این روابط را موجب افزایش ثبات و توازن روابط در چارچوب منافع همه کشورها دانست و گفت که ایران آماده انتقال تجربیات خود در مبارزه با کرونا به کشور عراق است.

ایرنا: معاون اول رییس جمهوری در مکالمه‌ای تلفنی با نخست وزیر عراق ضمن تأکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی در بهبود و تقویت مناسبات با کشورهای همسایه به خصوص عراق، توسعه این روابط را موجب افزایش ثبات و توازن روابط در چارچوب منافع همه کشورها دانست و گفت که ایران آماده انتقال تجربیات خود در مبارزه با کرونا به کشور عراق است.

«اسحاق جهانگیری» عصر پنج شنبه در گفت وگوی تلفنی با «مصطفی الکاظمی» اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حمایت از استقلال، حاکمیت ملی و یکپارچگی ارضی، ثبات سیاسی عراق و بازگشت این کشور به ایفای نقش منطقه ای خود تأکید دارد.

عراق با هوشمندی، مصوبه خروج نیروهای خارجی را به تصویب رساند

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه حضور نیروهای بیگانه به تنش‌زایی در منطقه کمک می کند، تصریح کرد: خوشبختانه مجلس عراق با هوشمندی، مصوبه ای را برای خروج نیروهای خارجی به تصویب رسانده است.

منطقه پس از ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ناامن تر شده است

جهانگیری با اشاره به اینکه «متأسفانه منطقه ما پس از ترور سرداران مقاومت شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس ناامن تر شده است»، افزود: توسعه مناسبات و گسترش روابط تهران و بغداد می تواند به ثبات و امنیت منطقه کمک کند.

همکاری نزدیک وزرای بهداشت ایران و عراق در مقابله با کرونا لازم است

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: در شرایط فعلی با چالش های مختلفی نظیر بیماری کرونا روبرو هستیم که تقریباً همه کشورهای جهان را با مشکل مواجه کرده است؛ خوشبختانه دولت و ملت عراق با سیاست های مناسبی که اتخاذ کردند موفقیت های خوبی در کنترل ویروس کرونا داشته اند.

جزئیات گفت‌وگوی جهانگیری با نخست وزیر عراق

جهانگیری گفت: ایران نیز در زمینه کنترل ویروس کرونا بخوبی عمل کرده است و شرایط فعلی نشان می دهد که به سمت مهار این ویروس در حرکت هستیم. لازم است وزرای بهداشت دو کشور در این زمینه همکاری نزدیک داشته باشند و ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در مقابله با کرونا در اختیار دولت عراق قرار دهد.

عراق نیز باید به سمت کاهش اتکا به نفت حرکت کند

معاون اول رییس جمهوری در ادامه این گفت وگوی تلفنی، توافقات فی مابین را یادآور شد و با اشاره به اشتراکات فراوان میان دو کشور گفت: پروژه های متعددی برای همکاری های مشترک تهران و بغداد تعریف شده که باید در جهت اجرای این توافقات گام برداریم.

جهانگیری با یادآوری کاهش بهای نفت به عنوان یکی از چالش های پیش رو افزود: اقتصاد دو کشور بشدت به درآمدهای نفتی وابسته است اما ایران از تجربیات خوبی در زمینه کاهش اتکا به این درآمدها برخوردار است و به نظر می رسد عراق نیز باید بسرعت به سمت کاهش اتکا به نفت حرکت کند.

معاون اول رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: با از بین رفتن ویروس کرونا شرایط لازم برای برگزاری کمیسیون عالی همکاری های دو کشور فراهم شود و شاهد پیگیری مجدانه از سوی وزرای دو کشور برای اجرای این توافقات باشیم.

باید موانع حضور زوّار دو کشور را برطرف کنیم

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه باید با رعایت پروتکل های بهداشتی موانع حضور زوّار دو کشور را برطرف کنیم، خاطرنشان کرد: مرجعیت عالی عراق همواره ستون اصلی این کشور بوده و بدون شک ارشادات این مرجعیت برای همه مفید و کارساز خواهد بود.

جهانگیری در ادامه به مسایل و مشکلات مردم غزه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مردم غزه به واسطه حصر رژیم صهیونیستی و زیرساخت های ضعیف بهداشتی و درمانی با شرایط نامناسبی روبرو هستند و شیوع کرونا نیز وضع آنها را بشدت بدتر کرده است.

معاون اول رییس جمهوری افزود: لازم است همه سازمان های بین المللی و کشورهای علاقه‌مند به حقوق انسان ها و به خصوص دولت های اسلامی نسبت به این وضع واکنش نشان داده و کمک رسانی به مردم غزه را در اولویت قرار دهند.

جهانگیری ضمن تبریک پیشاپیش عید سعید فطر و نیز انتخاب نخست وزیر این کشور به این سمت گفت: خوشبختانه گروه های عراقی توانستند با تعامل و گفت وگوهای سازنده سریعاً به نتیجه برسند و به لطف خدا دولت عراق تشکیل شد.

نخست وزیر عراق: باید اختلاف نظرهای فیمابین را به نقاط مشترک تبدیل و این نقاط مشترک را تقویت کنیم

نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی با تبریک ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر با خانواده های جانباختگان و قربانیان کرونا در ایران ابراز همدردی کرد و گفت: بیماری کرونا بیماری فراگیر جهانی است و تقریباً همه جامعه جهانی را به چالش کشیده است که امیدواریم جمهوری اسلامی ایران بتواند به خوبی این بیماری را مهار کرده و راه حلی برای کنترل آن پیدا کند.

«مصطفی الکاظمی» با بیان اینکه عراق اهمیت فراوانی برای روابط خود با جمهوری اسلامی ایران قائل است، تصریح کرد: در شرایط فعلی لازم است همکاری و تعامل خود را بیش از پیش تقویت کنیم تا بتوانیم چالش های پیش رو نظیر کرونا، کاهش بهای نفت و چالش های اقتصادی را پشت سر بگذاریم.

وی با تأکید بر اینکه باید نسبت به تقویت جنبه های مشترک مورد توافق دو طرف اهتمام بورزیم، خاطرنشان کرد: باید اختلاف نظرهای فیمابین را به نقاط مشترک تبدیل و این نقاط مشترک را تقویت کنیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور نظیر مرز مشترک و اشتراکات دینی و مذهبی که دو ملت را به هم پیوند می دهد، گفت: این اشتراکات ما را به رهیافتی مشترک برای ایجاد تفاهم هر چه بیشتر در جهت خدمت به دو ملت رهنمون خواهد کرد.

وی همچنین بر لزوم استمرار جلسات کمیسیون عالی همکاری های دو کشور تأکید کرد و گفت: عراق، با جدیت تلاش خواهد کرد تا در رویارویی با مشکلات فعلی نظیر کاهش بهای نفت، بیماری کرونا و مسایل اقتصادی گام بردارد و انشاءالله این فعالیت ها و اقدامات با کمک کشورهای دوست و همسایه به نحو مطلوب به انجام خواهد رسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو