چرا کرونا موجب گرانی پوشاک و منسوجات نشد؟

33

1399/3/2

17:24


عطیه پژم: در پی شیوع کرونا، بازار منسوجات و پوشاک یکی از آسیب‌پذیرترین صنایع نشان داد و چه‌بسا اگر تدبیر تغییر خطوط تولید کارگاه‌ها به سمت ماسک و گان اندیشیده نمی‌شد، امروز با صفی از چهره‌های ورشکسته در این عرصه مواجه بودیم.

چرا کرونا موجب گرانی پوشاک و منسوجات نشد؟

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بحران‌ها از هر دری وارد شوند، بیشترین تأثیر را بر جریانات اقتصادی ممالک می‌گذارند. حال هر قدر ابعاد و اندازه این بحران‌ها وسیع‌تر باشد، باید بیشتر در انتظار تبعات و پیامدهای اقتصادی بود.

کرونا در وهله نخست، تمام معادلات اقتصادی را بر هم زد و در ادامه موجب از بین رفتن توازن در داد و ستدها شد. شغل‌های جدیدی به وجود دارد و چرخ بسیاری از کسب و کارها را ولو مقطعی فلج کرد.

در این میان، اما بازار منسوجات و پوشاک یکی از آسیب‌پذیرترین صنایع نشان داد و چه‌بسا اگر تدبیر تغییر خطوط تولید کارگاه‌ها به سمت ماسک و گان اندیشیده نمی‌شد، امروز با صفی از چهره‌های ورشکسته در این عرصه مواجه بودیم.

اما کمی بعدتر و درست در مدت زمانی حدود یک فصل پس از شیوع کرونا، شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بسیاری از بخش‌ها هستیم. طلا و ارز روزبه‌روز گران‌تر می‌شوند و صنایع غذایی و خودروسازی با شیبی ملایم تورمی دیگربار را تجربه می‌کند.

این در حالی است که عرصه مد و لباس تا به امروز از این تلاطم جا مانده و امواج تورم آن را به صخره‌های رکود می‌کوباند.

اگر این روزها سری به بازار پارچه و پوشاک بزنید درخواهید یافت که نه‌تنها قیمت این محصولات افزایش نیافته است چه‌بسا کاهش چندین درصدی را در انواع و اقسام البسه و منسوجات شاهد باشید.

نکته اینجاست در شرایط کنونی هر آنچه گران می‌شود باید دارای توجیه اقتصادی باشد.

به‌طور مثال در شرایط رکود فعلی، دولت نیازمند گردش مالی از سمت مردم است در نتیجه بورس، خرید و فروش طلا و ارز و دیگر کالاهایی که قابلیت خرید و فروش به این شیوه و سبک را دارند به‌یک‌باره به‌شدت گران می‌شوند و این روند سبب می‌شود که تب خرید و فروش این اقلام هم به‌منظور کسب سود حاصل از افزایش قیمت بیشتر، افزایش یابد.

از طرفی معمولاً افزایش قیمت با افزایش تقاضا نسبت مستقیم دارد و در نتیجه در شرایط موجود، گرانی محصولات غذایی به‌شدت توجیه اقتصادی دارد.

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند سبب افزایش قیمت شود، رونق صادرات و واردات در ارتباط با آن محصول خاص است. و البته عواملی دیگر که شاید لازم است از منظر نگاه فعالان اقتصادی به آن‌ها پی برد.

اما نکته اینجاست که با وجود موارد عنوان شده و همچنین بحران کرونا، تقریباً هیچ‌یک از عناوین بالا درباره منسوجات و پوشاک صدق نمی‌کند و اگر امروز حتی شاهد کاهش قیمت آن‌ها هم هستیم، روند به وجود آمده از همین موارد عنوان شده ناشی شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو