علت درد نوک سینه ها چیست؟

علت درد نوک سینه ها چیست؟


منبع: روزیاتو

470

1399/3/2

18:35


علت درد نوک سینه ها

درد نوک سینه ها به خاطر بافت حساسی که این ناحیه از بدن زنان دارد، میتواند علل مختلفی داشته باشد. لباس های تنگ، راش های پوستی و عفونت همگی از جمله مواردی هستند که میتوانند این ناحیه حساس بدنی را دردناک کنند. درد نوک سینه ها همچنین در دوران پریود، بارداری یا شیردهی نیز بسیار در میان زنان رایج است.اما در بسیاری از موارد درد نوک سینه ها این تصور را در خانم ها ایجاد می کند که مبادا به سرطان پستان مبتلا شده باشند. البته درد از جمله علائم نادر سرطان پستان است اما همچنان توصیه می شود که برای مشورت به پزشک خود مراجعه کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم به شما بگوییم علت درد نوک سینه ها در خانم ها چیست و چطور میتوان آن را درمان کرد.

۱- پوشیدن لباس های تنگ یا گشاد

درد نوک سینه ها

تیشرت ها یا سوتین های گشاد می توانند با سایش روی ناحیه نوک سینه ها باعث بروز درد و ناراحتی شوند؛ در این موارد حرکت های تکراری در فرد مثلا دویدن مسافت طولانی میتواند باعث افزایش اصطکاک و سایش و در نهایت درد نوک سینه ها و حتی خونریزی از آنها شود.

پیشگیری: از تیشرت و سوتین های اندازه خود استفاده کنید.

۲- مشکلات پوستی

درد نوک سینه ها

درد، راش خارشی و تورم در اطراف نوک سینه ها همگی میتوانند باعث ایجاد نوعی ناراحتی پوستی به نام درماتیت شوند. حساسیت و مواد آزاردهنده در محیط پیرامونی شما نیز میتوانند چنین شرایطی را ایجاد کنند.

اگزما که باعث خشکی پوست می شود، عوامل ژنتیکی و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن همگی میتوانند علت درد نوک سینه ها باشند. همچنین تماس بدن با مواد شیمیایی، ادکلن، صابون یا جواهرات هم میتواند باعث بروز التهاب پوستی یا اگزما شود.

درمان التهاب پوستی می تواند درد نوک سینه ها را هم برطرف کند. برای درمان التهاب پوستی از موارد زیر استفاده کنید:

  • کرم  های استروئیدی
  • کرم ها یا لوسیون هایی که سیستم ایمنی را آرام می کنند
  • نور درمانی

اگر درماتیت شما به واسطه آلرژی یا یک محرک ایجاد شده ممکن است پزشک معالج مصرف قرص آنتی هیستامین، مرطوب کننده یا کرم کورتیکواستروئید را به به شما تجویز کند. در این موارد حمام با جو دوسر مخلوط در آب هم میتواند سودمند واقع شود.

۳- عادت ماهیانه

درد نوک سینه ها

درد نوک سینه ها گاهی اوقات از نشانه های آغاز پریود است.با افزایش سطح استروژن بدن بافت پستان متورم می شود و بعد از آنکه پریود شما شروع شد این درد از بین می رود (همه چیز در مورد عادت میاهیانه زنان).

۴- بارداری

تغییرات هورمونی دوران بارداری هم میتوانند علت درد نوک سینه ها باشند. اما اصلی ترین نشانه های بارداری به شرح زیر است:

  • پریود نشدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • احساس خستگی
  • تکرر ادرار

در این دوران پستان و نوک سینه ها متورم می شود و حتی ممکن است وقتی به زمان زایمان نزدیک شدید مایعی از آنها خارج شود. در این موارد بهتر است از سوتین شیردهی استفاده کنید. اگه درد نوک سینه هایتان آرام نمی شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید (حقایقی در مورد بارداری دوقلو).

۵- شیردهی

درد نوک سینه ها

وقتی نوزاد شما پستان به دهان می گیرد ممکن است درد کوتاهی را در نوک سینه های خود احساس کنید. این درد البته بعد از چند ثانیه متوقف می شود. اما اگر نوزاد سینه را به درستی در دهان نگیرد این درد ادامه پیدا میکند.

برای آنکه درد خود در دوران شیردهی را کاهش دهید این موارد را بخوانید:

  • به آرامی سینه خود را فشار دهید و پیش از شروع شیردهی چند قطره از شیر خود را به نوک سینه هایتان بمالید تا کمی نرم شوند.
  • بعد از شیردهی روی نوک سینه های خود بالم یا پماد بزنید.
  • بعد از هر بار شیردهی کمی روی سینه های خود را باز بگذارید تا هوا بخورند و خشک شوند.
  • از سوتین شیردهی نخی راحت استفاده کنید. مطمئن شوید که سوتین کاملا اندازه شماست تا با نوک سینه هایتان برخورد نکند.
  • در حین شیردهی موقعیت های بدنی مختلف را امتحان کنید و راحت ترینشان را به کار ببرید (علت کم یا بی کیفیت بودن شیر مادر)

۶- عفونت

درد شدید در نوک سینه ها میتواند نشانه عفونت هم باشد.

ماستیت نوعی عفونت غدد شیری است که در میان زنان شیرده بسیار رایج است. این عفونت به خاطر رشد باکتری درون غدد مسدود شده پستان رخ می دهد و گرچه بیشتر در دوران شیردهی رخ می دهد اما امکان ابتلای زنان در دیگر دوره های زندگی شان نیز وجود دارد. مردان نیز گاهی دچار این عفونت می شوند.

دیگر نشانه ها:

  • تب ۳۸ درجه سانتی گراد یا بالاتر
  • سردی بدن
  • سرخی یا ایجاد رگه های قرمز روی پستان
  • احساس گرما یا سوزش در پستان
  • تورم پستان ها

درمان عفونت پستان از طریق آنتی بیوتیک ها انجام می شود و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر نوک سینه های شما ترک دارد خطر ابتلا به عفونت دیگری از جنس مخمر به نام Thrush شما را تهدید می کند. سرخی نوک سینه ها و خشکی پوست اطراف نوک سینه از جمله نشانه های این عفونت است. در نظر داشته باشید که احتمالا ابتلای نوزاد شما به این قارچ برفکی هم وجود دارد و بهتر است سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید.

۷- سرطان سینه

هر نوع درد در سینه ها این تصور را در زنان ایجاد می کند که احتمالا به سرطان سینه دچار شده اند. البته درد نوک سینه ها هم میتواند از علائم سرطان پستان باشد اما نشانه بسیار نادری است. در واقع سرطان سینه بیشتر از طریق برجستگی های بدون درد درون بافت سینه شناسایی می شوند. سایر علائم سرطان سینه را در اینجا بخوانید.

۸- بیماری پاژه

در مواردی نادر درد نوک سینه ها میتواند به خاطر بیماری پاژه باشد. این سرطان نادر تنها یک تا ۴ درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه را شامل می شود.

بیماری پاژه معمولا یک سینه را درگیر می کند و بیشتر شبیه به درماتیت یا التهاب پوستی است (یعنی پوست اطراف نوک سینه ها قرمز، دردناک و متورم می شود). از دیگر نشانه های این بیماری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخت شدن یا فرورفتگی نوک سینه
  • خروج مایع زرد یا خونی از نوک سینه ها
  • برآمدگی در بافت پستان
  • ضخامت پیدا کردن پوست پستان

در صورت مشاهده این موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت درد نوک سینه ها چیست؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو