علل خود درگیری مزمن و آشنایی با علایم، راه های تشخیص و نحوه برخورد با آن

علل خود درگیری مزمن و آشنایی با علایم، راه های تشخیص و نحوه برخورد با آن


منبع: آرگا

198

1399/3/3

00:42


بهتر است بدانید که خود درگیری ذهنی در واقع یک اختلال روحی است که معمولا در اغلب اوقات برای افراد به وجود خواهد آمد و در این مطلب سعی داریم شما را با این بیماری و روش های درمان خود درگیری مزمن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

علل خود درگیری مزمن و آشنایی با علایم، راه های تشخیص و نحوه برخورد با آن

بهتر است بدانید که در واقع اختلال خود درگیری در افراد همراه با افسردگی شدید و تغییر حالات رفتاری پیش فعالی خواهد بود و از آنجایی که روش های تشخیص آن بسیار پیچیده است رفع آن نیز به یک مسئله بزرگ تبدیل شده است. به طور کلی برخی از کارشناسان معتقد هستند که خود درگیری مزمن کمیاب و اغراق آمیز است در حالی که برخی دیگری معتقد می باشند این امر مخالف هر آنچه که اطرافیان می گویند است.

آشنایی با خود درگیری مزمن

همانطور که می دانید همیشه اما و اگر های بی انتها و فرض هایی هستند که بالاخره راه خود را به ذهن ما باز می کنند حتی زمانی که انتخاب های حساب شده ای انجام داده باشیم. به طور کلی یک آدم سالم پس از انتخاب و تصمیم گیری پرونده آن موضوع را در ذهن خود می بندد و در نتیجه به آرامش می رسد اما افرادی نیز هستند که نه قادر به تصمیم گیری قاطع می باشند و نه می توانند پرونده تصمیمات را در ذهن خود ببندند و به همین خاطر همواره ذهنشان پر از باید ها و نباید های بی انتها است و بدین ترتیب دچار خود درگیری های ذهنی خواهند شد. بهتر است بدانید که در واقع خود درگیری هیچ گونه ارتباطی به سن و شغل و موقعیت افراد ندارد و می تواند در هر شرایطی فرد را درگیر خود بکند. به طور کلی افرادی که به این مشکل دچار می شوند هیچگاه از زندگی خود احساس رضایت نخواهند داشت و توانایی بازگو کردن احساسات از آن ها سلب خواهد شد زیرا معتقد هستند که هیچ انسان دیگری قادر به درک درد های آن ها نیست که البته لازم به ذکر است بدانید کاملا درست هم فکر می کنند زیرا دردی ندارند. به همین منظور اغلب کارشناسان نام این بیماری را خود درگیری ذهنی دانسته اند و گاهی اوقات مشاهده می شود افراد مبتلا به خود درگیری مانند مرغ سرکنده دنبال راهی برای نجات خود هسند اما هر چه بیشتر دست و پا می زنند بیشتر در چاه ناامیدی فرو خواهند رفت.

چگونگی بروز خوددرگیری مزمن

توجه داشته باشید که معمولا این دسته از افراد نمی توانند در مورد خوددرگیری های ذهنی خود با کسی حرف بزنند زیرا همیشه فردی هست که وضعش از آن ها بدتر می باشد و در واقع بیان کردن درگیری های خود را باعث خجالت می دانند زیرا از به زبان آوردن موضوع به این کوچکی در حضور آن ها شرم دارند. به طور کلی فردی که به خود درگیری دچار است برای رهایی از این مشکل از تمامی روش ها استفاده می کند ولی هیچ وقت به سراغ شاه کلید رفع خود درگیری نمی رود برای مثال فردی که نارضایتی شغلی دارد به راحتی می تواند با تغییر شغل خود درگیری ها را رها نماید و احساس شیرین رضایت را دوباره به زندگی خود بازگرداند ولی این فرد این کار را انجام نخواهد داد زیرا ترس دارد؛ ترس هایی که خود درون ذهنش ایجاد کرده و ممکن است هیچ کدام از اطرفیان وی به آن ها فکر نکنند و بدین ترتیب فرد حاضر است درگیری های ذهنی خود را تحمل نماید اما مجبور نشود به دیگران در مورد تعویض شغل خود توضیح دهد.

عوارض خوددرگیری در انسان ها

علائم اختلال خود درگیری:

بهتر است بدانید که خوددرگیری در افراد دارای علائم مختلفی است که در ادامه سعی داریم به بیان علائم و نشانه های خود درگیری مزمن بپردازیم:

تغییر رفتار و حالت شدید که کاملا متفاوت از تغییر رفتار های معمول می باشد

پیش فعالی، رفتارهای تهاجمی،عصبانی و مخالفت های هنجار اجتماعی

بی خوابی یا کاهش قابل توجهی در نیاز به خواب

خود بزرگ بینی و اغراق در مورد توانایی های فردی

ایده های مختلف خودکشی

رفتارهای شدید و مخاطره آمیز که با شخصیت او منطبق نیستند مانند مصرف مواد مخدر

علائم بروز خوددرگیری ذهنی

علت ایجاد اختلال خود درگیری:

توجه داشته باشید که در واقع تاکنون هیچ علت منطقی برای اختلال خوددرگیری در افراد مشخص نشده اما آن ها اغلب با دلایل بیولوژیک مرتبط هستند. به طور کلی اختلال در روند عملکرد طبیعی مغز و عدم تطابق با واکنش های شیمیایی مغز می تواند نقش مهمی در ایجاد خود درگیری مزمن در افراد ایفا نماید و همچنین عوامل ژنتیکی نیز در بروز این مشکل بی تاثیر نخواهد بود. بهتر است بدانید که بر اساس مطالعات افراد مبتلا به اختلال خود درگیری آن ها احتمالا اختلالات خلقی خود را مانند افسردگی یا اختلالات روانی را در بستگان نزدیک خود دارند و معمولا برای رفع این مسئله می توان به صورت آنلاین یا تلفنی با مرکز های مختلف روانشناسی ارتباط برقرار نمایید و از خدمات آن ها استفاده کنید.

علل ایجاد خوددرگیری در افراد

راه های تشخیص بیماری خوددرگیری:

بهتر است بدانید که در واقع تشخیص این بیماری در افراد بسیار مشکل است زیرا که بسیاری از نشانه های آن مشابه علائم اختلالات رفتاری یعنی رفتارهایی که حقوق اساسی دیگران و هنجار های اجتماعی را نقض می کند و حتی رفتارهای معمولی را نیز دشوار جلوه می دهد. به طور کلی یک مشکل عمده این است که داروهایی را که برای درمان این اختلال خود درگیری تجویز می کنند معمولا محرک شیدایی در افراد ایجاد خواهد کرد و بهتر است بدانید که محرک شیدایی در افراد کم سن و سال نسبت به بزرگسالان مضرتر خواهد بود و این محرک از طریق شنیدن چیز های غیر واقعی در فرد بروز خواهد کرد.

توجه داشته باشید که معمولا افراد مبتلا به بیماری افسردگی احتمال بیشتری دارد که از علائم افسردگی مانند درد شکایت کنند و بدین ترتیب شما می توانید برای رفع اختلال خود درگیری مزمن به صورت تلفنی با روانشناسان مختلف ارتباط برقرار نمایید و از خدمات آن ها بهره مند شوید.

روش های تشخیص بیماری خوددرگیری

روش های برخورد با اختلال خود درگیری:

توصیه می شود که اگر افراد نزدیک به شما و یا دوستانتان علائم خود درگیری ذهنی را دارا بود از نکاتی که در ادامه بیان کرده ایم برای او استفاده کنید:

اطمینان حاصل کنید که فرد حتما تحت نظارت یک روانشناس قرار بگیرد.

سعی کنید یک برنامه منظم برای خانواده و فعالیت های او در نطر بگیرید.

توجه دقیق به برنامه ریزی ها و استفاده منظم از داروها داشته باشید.

از درگیری شدید با واکنش های او اجتناب نمایید و سعی کنید آن ها را از نظر احساسی حمایت نمایید.

توصیه می شود که اگر عوارض جانبی مانند افزایش وزن، کلسترول خون، بی حوصلگی یا سایر تغییرات در دوز داروها دیدید حتما با پزشک در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو