آموزش نگهداری و تکثیر گل جعفری در منزل

آموزش نگهداری و تکثیر گل جعفری در منزل


منبع: آرگا

191

1399/3/3

02:43


کاشت و پرورش گیاه جعفری که به دلیل عطر خاصی که دارد مورد توجه اغلب مردم قرار گرفته و به همین دلیل سعی داریم در این مقاله به بیان چگونگی تکثیر گل جعفری نیز بپردازیم با ما همراه باشبد.

آموزش نگهداری و تکثیر گل جعفری در منزل

همانطور که می دانید گل جعفری در واقع گیاهی زیبا با گلبرگ هایی ظریف، پرپشت و خوشبو است که از مقاومت خوبی در برابر گرما و تغییرات غیر منتظره دما برخوردار می باشد و از آنجایی که رشد بسیار سریعی دارد می توانید آن را در محیط باغچه به راحتی پرورش دهید و با تکثیر گل جعفری به حفظ و نگهداری آن کمک کنید.

آشنایی با چگونگی تکثیر گل جعفری

بهتر است بدانید که گیاه جعفری از دسته گیاهان افراشته و سریع الرشد می باشد که اغلب محل های گرم و آفتابی را می پسندد و معمولا از آن ها به عنوان گل شاخه بریده، گلدانی و همچنین در حاشیه کاری ها نیز استفاده می شود. توجه داشته باشید که گل های جعفری معمولا در رنگ های زرد و طیف مختلف نارنجی در طول فصل تابستان ظاهر خواهند شد. جالب است بدانید که امروزه از برگ جعفری به صورت تجاری برای استخراج رنگیزه های کاروتن و به ویژه گزانتوفیل نیز استفاده می شود و کاروتنویید استخراج شده از گلبرگ ها به منظور افزایش رنگ زرده تخم مرغ به غذای اصلی مرغ اضافه خواهد شد ولی لوتیین که در واقع از اجزای اصلی گزانتوفیل محسوب می شود برای استفاده در ترکیبات رنگ کننده مواد غذایی تهیه می شود.

چگونگی تکثیر گل جعفری

دستورالعمل تکثیر گیاه جعفری:

توجه داشته باشید که در واقع کاشت بذر اصلی ترین روش تکثیر گل جعفری به شمار می آید و برای استفاده از این روش بایستی در ابتدا بذر ها را پس از گذر از خطر یخبندان و سرما در فصل بهار در بستر اصلی کشت بکارید و یا اگر قصد دارید گیاه را زودتر از حد معمول پرورش دهید بهتر است ۶ الی ۸ هفته پیش از برطرف شدن سرمای زمستان و البته در محیط داخلی حانه بکارید و پس از اینکه به جوانه تبدیل شدند آن را به محیط اصلی انتقال دهید که در این صورت پس از یک الی دو هفته از زمان انتقال و جابه جایی شاهد گلدهی بسیار خوب خواهید بود.

بهتر است بدانید که برای کاشت بذرهای جعفری می توانید از ترکیب های مختلف خاک برگ و خاک معمولی نیز استفاده نمایید و روی بذرها را به صورت یک لایه نازک از خاک بپوشانید. بذرهای جعفری در واقع نیازی به نور برای رشد ندارند و به طور کلی جوانه زنی آن ها در ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی گراد در طی ۵ الی ۷ روز اتفاق خواهد افتاد و توجه داشته باشید که پس از طی شدن این مدت زمان بایستی دمای محیط را تا ۱۹ الی ۲۱ درجه سانتی گراد کاهش دهید. جالب است بدانید که حدود ۶ الی ۷ هفته پس از جوانه زنی بذرهای گیاه به قدر کافی بزرگ خواهند شد تا بتوانند روند گلدهی خود را به خوبی انجام دهند.

دستورالعمل تکثیر گیاه جعفری

شرایط مورد نیاز برای پرورش و تکثیر گیاه جعفری:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از اصول و شرایط محیطی لازم برای پرورش و تکثیر گل جعفری آشنا نماییم:

آبیاری:

به طور کلی بذر گیاه جعفری برای رشد نیاز به آبیاری متوسطی دارد و نباید در این روند اجازه دهید بستر کشت به صورت کامل خشک شود و در مقابل بایستی از آبیاری بیش از حد و نامنظم نیز پرهیز نمایید. بدین ترتیب توصیه می شود پس از اینکه گیاه رطوبت سطحی خود را از دست داد نسبت به آبیاری آن اقدام نمایید البته که این گیاه قابلیت دوام در دوره های کوتاهی خشکی را خواهد داشت.

آبیاری لازم برای پرورش گیاه جعفری

نور:

بهتر است بدانید که بذر های جعفری برای رشد نیاز به مکانی با نور کامل و حداقل ۶ ساعت نور مستقیم دارند و کمبود نور را می توان یکی از مهم ترین دلایل عدم گلدهی این گیاه و یا ریزش غنچه های آن دانست. البته توصیه می شود که اگر دما در طول فصل تابستان بیش از حد افزایش پیدا کرد مکان گیاه را به جایی انتقال دهید که فرصت دریافت سایه در آن بیش تر باشد.

دما:

توجه داشته باشید که برای دستیابی به بهترین کیفیت گیاه بایستی بازه دمایی ۱۸ الی ۲۲ سانتی گراد را برای پرورش آن در نطر بگیرید. به طور کلی گیاه جعفری را می توان در مناطقی که سرمای زمستان در طیف ۴ درجه سانتی گراد الی منفی ۷ درجه قرار دارد رشد کند و در واقع به شکل چند ساله زندگی کند. البته که گلدهی مناسب در طی این سال ها بستگی به هرس آن در زمان مناسب خواهد داشت.

شرایط لازم برای تکثیر گل جعفری

خاک:

بهتر است بدانید که در واقع بذرهای گیاه جعفری برای رشد نیاز به خاکی با زهکشی مناسب که آب اضافی را از خود عبور داده و در خود نگه ندارد نیاز دارد. به همین خاطر توصیه می شود برای بستر کشت این گیاه از ترکیب خاک های پیت ماس، خاک برگ و خاک معمولی استفاده نمایید.

تغذیه و کوددهی:

توجه داشته باشید که بذرهای جعفری برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به تغذیه و کوددهی دارند که شما بایستی در طول فصول رشد گیاه خود را از کودهای محلول با فرمول ۱۵.۱۵.۱۵ به مدت هر ۳ الی ۴ هفته تغذیه نمایید.

تهیه خاک مرغوب برای بستر کشت جعفری

آفات و بیماری های بذر های جعفری:

بهتر است بدانید که در واقع گیاه جعفری به دلیل عطری که دارد می تواند برخی از آفاتی را که جذب آن شده اند را خود به خود دفع کرده و به آنان دچار نشود. به همین خاطر در برخی از مناطق کشاورزی ترجیح داده می شود این گیاه را در کنار گیاهانی مانند کاشت گوجه فرنگی، فلفل قرمز و سیب زمینی بکارید تا میزان آفات در محصولتان کاهش پیدا کند و البته که تاکنون آزمایش های علمی صحت این موضوع را اثبات نکرده اند.

اما این تحقیقات بر روی تاثیر مثبت گیاه جعفری بر روی کاهش فعالیت نماتد هایی که در خاک فعالیت می کنند اشاره کرده و توصیه می شود در روند کشت و پرورش گیاه خود مراقبت های لازم را جهت جلوگیری از هجوم آفاتی مانند کنه های تارعنکبوتی انجام دهید.

همچنین بهتر است بدانید بیماری های مختلفی مانند سفیدک پودری، پوترتیس و لکه برگی نیز از جمله بیماری هایی به شمار می آیند که در شرایط عدم تهویه مناسب هوا در اطراف گیاهان، آبیاری بیش از اندازه و خیس ماندن بستر به خصوص در مدت شب تا صبح به وجود خواهند آمد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو