احتمال بارداری بعد از یائسگی با درمان های جدید

احتمال بارداری بعد از یائسگی با درمان های جدید


منبع: ستاره

270

1399/3/3

06:32


امروزه درمان هایی مانند: IVF با تخمک اهدایی یا فریز شده، بارداری با جنین اهدایی و هورمون تراپی، احتمال بارداری بعد از یائسگی را افزایش داده اند. دیگر بارداری پس از ۵۰ سالگی یک رویا نیست!

احتمال بارداری بعد از یائسگی

 
ستاره | سرویس مادر و کودک - با نزدیک شدن به یائسگی، احتمال باردار شدن به صورت طبیعی سخت‌تر می‌شود. بسیاری از افراد، با بالا رفتن سن، تمایل به بچه دار شدن پیدا می‌کنند. اما تغییراتی که بالا رفتن سن و نزدیک شدن به یائسگی در بدن رخ می‌دهد، گزینه‌های موجود برای آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سن شروع یائسگی در افراد گوناگون متفاوت است. در ایالات متحده، یائسگی معمولاً بین سنین ۴۵ تا ۵۸ سال اتفاق می‌افتد که میانگین آن ۵۲ سال است. با این حال، افراد برخی از افراد، خارج از این محدوده سنی، یائسگی را تجربه می‌کنند. یائسگی ممکن است در افرادی که شرایط خاصی (تحت درمان‌های پزشکی اند یا جراحی‌های خاصی داشته اند) دارند، در سنین جوانی شروع شود. (یائسگی زودرس)
برخی افراد تصور می‌کنند که با ظهور علائم پیش از یائسگی مانند گرگرفتگی و پریود نامنظم، بارداری ناممکن می‌شود. اما پزشکان تنها زمانی بارداری طبیعی را غیر ممکن می‌دانند که فرد به مدت ۱۲ ماه پی در پی پریود نشود. درک تاثیر یائسگی در باروری به افراد کمک می‌کند تا به راحتی برای بارداری یا جلوگیری از آن اقدام کنند.
در این مطلب می‌خوانید:

احتمال بارداری بعد از یائسگی چقدر است؟

پس از وقوع یائسگی (Menopause)، تغییرات هورمونی بدن دائمی می‌شوند. تخمک گذاری دیگر صورت نمی‌گیرد و بدن قادر به باروری بصورت طبیعی نیست. تخمک‌های باقی مانده در این مرحله دیگر قابل استفاده نیستتند. از این رو اگر زنی بخواهد پس از یائسگی باردار شود:
  • بهتر است پیش از ورود به این مرحله تخمک‌های خود را فریز کند. بدین صورت می‌تواند از آن تخمک‌ها برای لقاح مصنوعی (In Vitro Fertilisation- IVF) استفاده کند.
  • گزینه دیگر IVF از طریق تخمک‌های اهدایی است.
  • هورمون درمانی نیز گزینه دیگری برای بارداری پس از یائسگی است
 

درمان‌های موجود برای بارداری بعد از یائسگی چیست؟

درمان‌های زیر با افزایش احتمال بارداری بعد از یائسگی، به زوج‌های میانسال امید بچه دار شدن می‌دهد.
 

احتمال بارداری بعد از یائسگی

 

۱. تخمک اهدایی

بارداری با استفاده از تخمک‌های اهدایی پس از یائسگی امکان پذیر است. هر چه اهدا کننده جوان‌تر و سالم‌تر باشد، تخمک‌های با کیفیت تری دارد. تخمک‌ها توسط اسپرم همسر در آزمایشگاه بارور می‌شوند. سپس پزشکان قابلیت بدن برای حمل جنین در دوران بارداری را ارزیابی می‌کنند. سپس کاشت جنین در رحم را انجام می‌دهند.

۲. اهدای جنین

درمان دیگر اهدای جنین است. تخمک اهدایی با اسپرمی از بانک اسپرم، در محیط آزمایشگاهی بارور می‌شود. سپس پزشک متخصص IVF جنین را به رحم منتقل می‌کند.
نکته:‌ این روش درمانی برای زوج‌هایی است که هر دو با مشکلات ناباروری روبرو هستند.

۳. معکوس کردن یائسگی

پژوهشگران در حال انجام تحقیقات در مورد معکوس کردن فرایند یائسگی هستند. البته متخصصان هنوز آن را به عنوان یک روش درمانی ارائه نمی‌دهند، اما نتایج اولیه موفقیت آمیز بوده است. برخی از شواهد می‌گویند که "جوان سازی" تخمدان‌های خفته برای تحریک ترشح تخمک برای لقاح امکان پذیر است. تحقیقات و شواهد در این مورد هنوز محدود است، اما آزمایش‌های بالینی از قبل آغاز شده است.
 

 

آیا احتمال بارداری در حین فرایند یائسگی وجود دارد؟

یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک زن به مدت ۱۲ ماه پریود نشود. این تغییرات در واقع پس از ۴۰ سالگی آغاز می‌شود و بین ۷ تا ۱۴ سال طول می کشد، تا یائسگی کامل اتفاق بیفتد. به این دوران، پیش از یائسگی (Perimenopause) می گویند.
در بیشتر افراد، میزان استروژن پس از ۴۰ سالگی به تدریج کاهش می‌یابد. البته تخمک گذاری و پریود همچنان ادامه دارد، اما ممکن است پریود‌ها به مرور نامنظم ‌شوند.
در برخی از افراد، ممکن است پریود برای چند ماه متوقف شود، اما دوباره آغاز شود. دلیل این امر این است که تخمک گذاری حتی اگر پریود اتفاق نیفتد هم رخ می‌دهد.
با پیشروی فرایند یائسگی، سطح هورمون‌های جنسی، تعداد و کیفیت تخمک‌ها کاهش می‌یابد. از این رو احتمال بارداری نیز کاهش می‌یابد.
بر اساس گزارش انجمن باروری آمریکا، باروری معمولاً ۵ تا ۱۰ سال قبل از یائسگی پایان می‌یابد.
البته این یک قانون کلی نیست. در برخی از افراد، تا زمان وقوع یائسگی، بارداری هنوز امکان پذیر است.
 

بارداری در دوران پیش از یائسگی چگونه است؟

در بدو تولد یک زن، حدود یک میلیون فولیکول در تخمدان‌ها وجود دارد که می‌توانند تبدیل به تخمک شوند. در دوران بلوغ، این تعداد نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ فولیکول است. در طول سال‌های باروری، حدود ۳۰۰ تای آن‌ها آزاد می‌شوند.
آمار‌ها نشان می‌دهد که ۴/۵ ٪ زنان در سن ۲۵ سالگی، توانایی باروری به طور طبیعی ندارند. در ۳۸ سالگی، این رقم ۲۰ ٪ است، در ۴۱ سالگی ۵۰ ٪، در ۴۵ سالگی ۹۰ ٪ و در ۵۰ سال تقریبا به ۱۰۰ ٪ می‌رسد. این ارقام از بررسی داده‌های بدست آمده از بیش از ۵۸۰۰۰ زن استخراج شده است.
دلیل افزایش نازایی با افزایش سن، کاهش کیفیت تخمک هاست. با این وجود، تا زمانی که تخمک گذاری ادامه دارد، هنوز هم احتمال بارداری وجود دارد. یعنی اگر تخمدان‌ها تخمک تولید کنند و تخمک‌ها بارور شوند، بارداری اتفاق می‌افتد.
دلایل مختلفی وجود دارد که موجب می‌شود افراد در دوران پیش از یائسگی تمایل به بارداری داشته باشند. برخی از این دلایل عبارتست از:
  • برای مدت طولانی برای بارداری تلاش کرده اند.
  • شرایط مالی، شغلی یا زناشویی مناسبی تا پیش از آن نداشته اند.
  • اعتماد به نفس و آمادگی لازم برای مراقبت از کودک را پیش از این نداشته اند.

پس از وقوع یائسگی، دیگر تخمک گذاری صورت نمی‌گیرد، و امکان باروری طبیعی وجود ندارد.
افرادی که به وسیله جراحی، رحم یا هر دو تخمدان آن‌ها برداشته شده است، بلافاصله یائسگی را تجربه می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: یائسگی زنان و تغییرات جسمانی و روانشناختی

به تاخیر انداختن بارداری

 

چگونه می‌توان شانس بارداری را افزایش داد؟

کسانی که در دوران پیش از یائسگی تمایل به بارداری دارند، بایستی با پزشک مشورت کنند و از گزینه‌های موجود مطلع شوند. در این دوران روش‌هایی وجود دارد که شانس بارداری را افزایش می دهد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

۱. توجه به علایم تخمک گذاری

حساسیت پستان‌ها و ترشحات سفید واژن از نشانه‌های تخمک گذاری هستند. مشاهده این علایم به این معنی است که بهترین زمان برای اقدام به بارداری است. برای تعیین دقیق بازه تخمک گذاری می‌توانید از نوار‌های تست تخمک گذاری استفاده کنید.

۲. سبک زندگی و عواملی مانند رژیم غذایی و ورزش

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و برنامه ورزش منظم موجب حفظ سلامت عمومی بدن می‌شود که احتمال باروری را افزایش می‌دهد.

۳. لقاح آزمایشگاهی (IVF)

فناوری لقاح آزمایشگاهی یا IVF، امکان باروری در دوران پیش از یائسگی و پس از آن را ایجاد می‌کند. البته تخمک‌هایی که بعد از یائسگی باقی می‌مانند، قابلیت باروری ندارند. از این رو، افرادی که از قبل تخمک‌های خود را فریز کرده اند، می‌تواند با IVF باردار شوند. در این فرایند می‌توان از تخمک‌های اهدایی نیز استفاده کرد.
در نظر داشته باشید که احتمال بارداری سالم با استفاده از فناوری IVF نیز با افزایش سن، کاهش می‌یابد.

 

اطلاعات بیشتر: لیست مراکز درمان ناباروری سراسر کشور (به تفکیک استان)

 

احتمال بارداری بعد از یائسگی


خطرات بارداری در سن بالا چیست؟

بارداری بعد از سن ۳۵ سالگی، پر خطر تلقی می‌شود. خطرات بارداری در این سنین عبارتست از:

  • از دست دادن بارداری و سقط جنین
  • بروز مشکل در هنگام زایمان و نیاز به سزارین
  • پره اکلامپسی
  • داشتن فرزندی با ناهنجاری‌های مادرزادی
  • بروز مشکلاتی برای مادر
  • دوقلو یا چند قلو زایی (به ویژه در روش های به کمک IVF )
  • زایمان زودرس
  • کاهش وزن نوزاد هنگام تولد
  • مرده زایی
  • بروز اختلالات کروموزومی در جنین

احتمال بروز این خطرات با افزایش سن افزایش می‌یابد.


آیا ناهنجاری‌های کروموزومی جنین را تهدید می‌کند؟

با بالا رفتن سن بارداری، احتمال تولد نوزاد با ناهنجاری کروموزومی افزایش می‌یابد.
براساس آمار‌های ارائه شده از سوی گروه March Dimes، احتمال تولد نوزاد با سندرم داون با توجه به سن مادر، شرح زیر است:

سن بارداری احتمال تولد نوزاد با سندرم داون
۲۵ سالگی ۱ در ۱۳۴۰
۳۰ سالگی ۱ در ۹۴۰
۳۵ سالگی ۱ در ۳۵۳
۴۰ سالگی ۱ در ۸۵
۴۵ سالگی ۱ در ۳۵


انجام آزمایش‌های ژنتیکی به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق تری در این زمینه کسب کنند.

 

احتمال بارداری بعد از یائسگی


سخن آخر

برخی از زنان می‌توانند به طور طبیعی در دوران پیش از یائسگی و بعد از آن با کمک IVF باردار شوند. زنانی که دوره پیش از یائسگی را می‌گذرانند و نمی‌خواهد باردار شوند، بایستی تا زمانی که ۱۲ ماه از آخرین پریود آن‌ها بگذرد، مصرف قرص‌های جلوگیری یا استفاده از هر روش محافظتی دیگر را ادامه دهند. اگر در آستانه یائسگی به سر می برید و در روابط جنسی تان دچار مشکل شده اید، مطلب یائسگی و رابطه زناشویی؛ با اختلالات جنسی بعد از یائسگی چه کنیم؟ را از دست ندهید.

خوشحال می شویم تجربیات خود را از IVF و بارداری در سن بالا با ما و دیگر همراهان ستاره در بخش نظرات و پرسش ها در میان بگذارید.


برگرفته از: dunyaivf و medicalnewstoday

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو