محسن اسدی لاری مدیرکل همکاری های بین الملل در این نشست که به نمایندگی از وزیر بهداشت کشورمان طی سخنانی ضمن قدردانی و تشکر از جمهوری آذربایجان به خاطر میزبانی این جلسه، بر نقش اساسی سازمان جهانی بهداشت در مقابله با کووید- ۱۹ تاکید و خواستار گسترش همکاری های کشورهای عضو برای کنترل بیماری و اطمینان از دسترسی عادلانه به واکسن ، دارو و تجهیزات پزشکی شد.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت بیان کرد: ایران پس از شیوع بیماری کرونا، اقدامات بهداشتی درمانی مختلفی  نظیر بسیج ملی مبارزه با کووید- ۱۹ راه اندازی کرد که بیش از ۷۸ میلیون نفر غربالگری شدند و باعث کاهش چشمگیر بار بستری بیماران در بیمارستان شد و در دور دوم غربالگری  ۲۲ میلیون نفر از افراد پرخطر مورد هدف قرار گرفته همچنین ظرفیت های آزمایشگاهی، کلینیک های سرپایی ، پیگیری موارد در معرض خطر ، جداسازی و درمان در خانه را گسترش دادیم.

دکتر اسدی لاری اظهار داشت: بر اساس رویکرد " کل کشور ، کل جامعه " منحنی میزان ابتلا ثابت و میزان مرگ و میر را کاهش دادیم و  در چارچوپ فاصله گذاری هوشمند در حال بازگشایی مرحله ای مشاغل هستیم.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران حمایت کامل خود را از برنامه های دبیرکل سازمان ملل متحد برای مبارزه با کووید ۱۹  ابراز داشته و اقدامات اجباری یک جانبه علیه کشورهای عضو جنبش که با نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی اعمال می شود را شدیدا محکوم می کنیم.

وی افزود: از جامعه جهانی خواستار اقدام فوری و مؤثر برای از بین بردن این اقدامات، با هدف اطمینان از اثربخشی واکنش ملی به همه گیری کووید- ۱۹ هستیم.

براساس گزارش وبدا، دکتر اسدی لاری در پایان ضمن اشاره به انتخاب سال ۲۰۲۰  از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان سال "پرستار و ماما، از زحمات و تلاش های کادر بهداشتی و درمانی و فداکاری آنها  در خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ ، قدردانی کرد.