زایمان طبیعی در هفته چندم اتفاق می افتد؟

منبع: اوما

289

1399/3/3

19:33


زایمان طبیعی در هفته چندم اتفاق می افتد؟

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است و با اینکه خیلی لذت بخش است اما نگرانی هایی را نیز برای والدین و بخصوص برای مادر دارد. یکی از این نگرانی ها و انتخاب های سخت در بارداری نحوه به دنیا آمدن نوزاد به روش سزارین یا زایمان طبیعی است. اگر شما در حال حاضر باردار هستید شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که اگر بخواهم زایمان طبیعی انجام دهم باید در هفته چندم منتظر درد های زایمان باشم؟ 

در این مقاله برایتان توضیح می دهیم که وقت زایمان طبیعی و سزارین چگونه مشخص می شود و به سوالات رایج شما در زمینه زایمان طبیعی پاسخ خواهیم داد.

زایمان طبیعی و سزارین در هفته چندم اتفاق می افتد؟

به طور کلی دوران بارداری حدود 280 روز یا 40 هفته طول می کشد. اگر شما تصمیم به زایمان طبیعی گرفته اید باید در هفته چهلم منتظر آن باشید. چون زایمان طبیعی کاملا به واکنش های جنین و بدن مادر بستگی دارد نمی توان روز خاصی را برای آن مشخص کرد و ممکن است چند روز دیرتر یا چند روز زودتر انجام شود. معمولا بعد از اتمام 38 هفته و از روز اول هفته چهلم باید منتظر درد زایمان باشید.

به ندرت افرادی نیز هستند که در هفته 41 زایمان می کنند. در این صورت باید در هفته آخر مراقبت بیشتری انجام شود. در صورت تصمیم به سزارین معمولا پزشکان هفته 39 را برای آن توصیه خواهند کرد تا عوارض احتمالی برای جنین به حداقل برسد. زایمان زودرس یا به دنیا آمدن نوزاد نارس به دلیل شرایط مختلف جنین و مادر قبل از هفته 37 اتفاق می افتد. نوزادان خیلی زودرس  هفته 23 تا 28 بارداری و نوزادنی که در وضعیت بهتری هستند در هفته 29 تا 33 بارداری به دنیا می آیند.

سایر سوالات رایج شما درباره زایمان طبیعی

در ادامه به طور کامل به سوالات رایج درباره زایمان طبیعی پاسخ خواهیم داد:

1.به طور متوسط زایمان طبیعی چقدر طول می کشد؟

برای زایمان اول، میانگین 14 ساعت است، البته می تواند خیلی طولانی تر یا خیلی کوتاه تر نیز باشد و بستگی به شرایط جنین و مادر دارد. برای زایمان های بعدی، متوسط زایمان حدود 8 ساعت است.

2. زایمان چقدر دردناک است؟

درد زایمان شدید است، اما نه آنقدر شدید که دیگران توصیف می کنند. به نظر من، این درد مانند درد قاعدگی است ولی کمی بیشتر از حالت طبیعی می باشد. هنگامی که پریود می شوید گرفتگی عضلات را تجربه می کنید. درد زایمان هم مانند همان گرفتگی هاست فقط کمی شدیدتر از آن است (درد زایمان چگونه شروع می شود؟).

3. چه مدت طول می کشد تا نوزاد به دنیا بیاید؟

اگر زایمان اول باشد، درد زایمان ممکن است حدود هشت ساعت طول بکشد. این عدد میانگین است، بنابراین زایمان می تواند بیشتر یا کمتر هم طول بکشد. در موارد خیلی نادر زایمان از 18 ساعت بیشتر طول می کشد. هنگامی که دهانه رحم شما تا 10 سانتیمتر گشاد شود نوزاد می تواند از آن خارج شود و این فرایند ممکن است نیاز به یک تا دو ساعت تلاش شما داشته باشد. 

4. چه مدت طول می کشد تا مادر پس از زایمان بهبود یابد؟

واژن شما حتی بعد از اینکه بهبود یابید، نسبت به قبل از حاملگی گشادتر است. پرینه ( قسمت انتهایی متصل به واژن که بین واژن و مقعد قرار دارد) نیز در طول زایمان کشیده می شود و در هنگام زایمان زخمی می شود  یا حتی ممکن است در صورت تنگ بودن دهانه رحم نیاز به برش و بخیه داشته باشد. بنابراین حداقل 2 هفته متورم است و حداقل 6 هفته طول خواهد کشید تا کاملا بهبود یابد. البته باز هم بسته به شرایط زایمان و مادر این مدت می تواند برای هرکسی متفاوت باشد.

5. نوزادان اول زود به دنیا می آیند یا دیر؟

طبق آمار و نتایج به دست آمده در 15 الی 16 درصد موارد نوزادان اول دیرتر به دنیا می آیند. معمولا نوزادان اول در هفته 39 بارداری تا هفته 40 به دنیا می آیند. اما در مواردی هم در هفته 37 بارداری یا قبل از آن به دنیا خواهند آمد و بستگی به شرایط بارداری دارد.

6. آیا مادران در زایمان اول زود دچار درد زایمان می شوند؟

مادران در زایمان اول، اگر به صورت طبیعی زایمان کنند در هفته 41 و روز اول دچار درد زایمان می شوند. زناني كه قبلا زایمان داشته اند، در حدود هفته 40 و روز سوم زایمان می کنند. فقط حدود 10٪ از زنان  بارداریشان بیش از 42 هفته طول می کشد. 

7. چه مدت طول می کشد تا نوزاد از بدن مادر خارج شود؟

پس از باز شدن کامل دهانه رحم، باید به نوزاد کمک کنیم به طرف کانال تولد حرکت کند. در کل زایمان معمولا 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد (نوزادان دوم و پس از آن معمولا سریعتر از نوزاد اول به دنیا می آیند)، اما ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت هم طول بکشد.

8. آیا ممکن است مادر در هنگام زایمان بمیرد؟

بله احتمال دارد. اما علاوه بر مادرانی که در هنگام زایمان فوت می کنند، ده ها تن دچار آسیب، عفونت و یا بیماری های دیگر می شوند. اکثر مرگ و میر مادران ناشی از خونریزی، عفونت، سقط جنین، و اکلامپسی (فشار خون بالا که منجر به تشنج می شود)، یا بهداشت نامناسب در دوران بارداری می باشد.

 

زایمان طبیعی در کدام هفته بارداری

9. چند واحد درد در هنگام زایمان تجربه می شود؟

ادعایی وجود دارد که بدن یک انسان به طور طبیعی می تواند تا 45 دل (واحد) درد را تحمل کند. اما در هنگام زایمان، مادر تا 57 دل درد (واحد درد) را تحمل می کند. بعضی محققین نیز گفته اند این درد برابربا درد شکستن 20 استخوان به صورت همزمان است.

10. دهانه رحم چند سانتیمتر باید باز شود تا در بیمارستان بستری شوید؟

گشاد شدن دهانه رحم در سه فاز زیر صورت می گیرد که بهتر است از همان ابتدای شروع به گشاد شدگی به بیمارستان بروید و نهایتا پس از باز شدن 3 سانتیمتر خودتان را به بیمارستان برسانید.

  • فاز زودرس زایمان - زمان شروع زایمان زمانی است که دهانه رحم تا 3 سانتی متر گشاد شود.
  • فاز فعال زایمان- 3 سانتی متر ادامه دارد تا زمانی که دهانه رحم تا 7 سانتی متر گشاد شود.
  • مرحله انتقال - ادامه 7 سانتی متر تا زمانی که دهانه رحم به 10 سانتیمتر برسد.

11. چقدر طول می کشد تا پس از تحریک زایمان رخ دهد؟

القاء درد می تواند چند ساعت یا 2 تا 3 روز طول بکشد. این بستگی به این مسئله دارد که بدن شما به درمان چگونه پاسخ می دهد. اگر زایمان اول باشد یا کودک شما کمتر از 37 هفته داشته باشد، ممکن است القاء درد بیشتر طول بکشد.

12. چه مدت طول می کشد تا بعد از زایمان شکم شما پایین برود؟

بلافاصله پس از زایمان، رحم تا سطح ناف پایین می رود و طی 6 تا 10 هفته آینده به اندازه اصلی خود باز می گردد. با این وجود، بیشتر طول می کشد تا پوست شکم به شرایط قبل از بارداری بازگردد. همچنین اگر بیش از اندازه وزن زیاد کرده باشید باید به کمک رژیم غذایی و ورزش اندازه شکمتان را به حالت قبلی برگردانید.

13. آیا نوزادان در رحم گریه می کنند؟

بله، بچه ها ممکن است در رحم گریه کردن را شروع کنند. اولین گریه نوزاد ممکن است در رحم رخ دهد. تحقیقات جدید نشان می دهد که جنین ممکن است نارضایتی خود را از طریق گریه در سکوت در رحم در اوایل هفته بیست و هشتم بارداری نشان دهد.

14. چه تعداد از نوزادان در زمان مشخص شده متولد می شوند؟

فقط تعداد کمی از زنان یعنی در حدود 5 درصد، طبق تاریخ تعیین شده زایمان می کنند. به طور سنتی، نوزادان سه هفته قبل از تاریخ تعیین شده یا دو هفته پس از آن متولد می شوند.

15. چرا باید برای برقراری رابطه جنسی 6 هفته پس از زایمان صبر کنم؟

شما باید منتظر بمانید تا خونریزی پس از تولد (لوچیا) متوقف شود، که حدود سه هفته پس از تولد نوزاد طول می کشد. این به این دلیل است که زخم در رحم شما به خاطر خروج جفت هنوز بهبود نیافته است. اگر قبل از اینکه خونریزی متوقف شود، رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است عفونت ایجاد شود.

16. چرا حرکات کودکم دردناک است؟

بسیاری از زنان درد و ناراحتی ناشی از حرکات کودک خود را تجربه می کنند. گرچه لگد های پیوسته می تواند ناراحت کننده باشد، اما نشانه مشکل خاصی نیست. در حقیقت، تکان خوردن زیاد کودک نشانه خوب بودن او و آماده شدن برای ورود به دنیایی جدید است.

1- pregnancy hub team. Labour & birth. 2019

2- BabyCentre Medical Advisory Board. Pregnancy and birth choices. 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو