همه چیزدرباره پودر اینوفولیک

منبع: اوما

223

1399/3/3

19:33


همه چیزدرباره پودر اینوفولیک

همان طور که می دانید تا زمانی که اندام داخلی بدن ما به درستی عمل کنند میزان هورمون ها و آنزیم های مورد نیاز برای چرخه زندگی و فعالیت نیز در حد تعادل می باشند و بدن در سلامت کامل است. اما اگر به هر دلیلی این تعادل به هم بخورد هماهنگی بین اندام های فعال بدن نیز به هم خورده و علائم و بیماری های مختلفی به سراغمان می آید. یکی از این هورمون ها انسولین می باشد که کم و زیاد شدن آن می تواند خطرات جدی برای ما داشته باشد.

میزان انسولین علاوه بر تاثیر بر قند خون به طورر مستقیم و همچنین با ایجاد بیماری دیابت و دیابت بارداری می تواند عوارض غیر مستقیمی نیز مانند موهای زائد، آکنه، کاهش کیفیت تخمدان ها و اسپرم و ... را ایجاد کند. میواینوزیتول و اسید فولیک موادی هستند که بر میزان انسولین تاثیر می گذارند و در مکمل هایی مانند پودر اینوفولیک وجود دارند.

در این مقاله می خواهیم شما را با خواص پودر اینوفولیک و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

خواص پودر اینوفولیک

میواینوزیتول یک ماده طبیعی در هر سلول زنده است که برای عملکرد صحیح انسولین ضروری است و امکان متابولیسم مناسب گلوکز را فراهم می کند. کمبود این ماده باعث می شود که کارایی گیرنده های انسولین کاهش پیدا کند . این کمبود در داخل سلولی ایجاد می شود که گلوکز می خواهد پردازش شود. در نتیجه، گلوکز کمتری از خون جذب می شود تا گلوکز خون حفظ شود و بدن با کاهش انسولین مواجه خواهد شد. به همین دلیل در صورت کاهش میواینوزیتول در بدن باید به صورت مکمل استفاده شود. 

در چند سال گذشته تحقیقات زیادی در زمینه نقش میواینوزیتول در بدن صورت گرفته است. همچنین به تازگی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از زنان مبتلا به PCOS  تخمدان پلی کیستیک کمبود ژنتیکی میواینوزیتول دارند و به همین دلیل باید از این مکمل ها استفاده کنند.  اینوفولیک پلاس شامل چندین عنصر غذایی مانند میواینوزیتول، ملاتونین و اسید فولیک است. یافته ها نشان می دهد که این مواد تاثیر بسیار خوبی در بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند.

در واقع میواینوزیتول و اسید فولیک، ترکیبات متعلق به خانواده ویتامین های گروه B هستند. میواینوزیتول به طور معمول در انواع مختلفی از غذاها مثل میوه ها، سبزیجات و آجیل یافت می شود. اسید فولیک نیز به طور قابل توجهی باعث کاهش بروز نقص لوله عصبی نوزاد هنگام زایمان می شود. مطالعات مقدماتی درباره میواینوزیتول و اسید فولیک ثابت کرده است که این مواد در بهبود کیفیت تخمک در شرایط آزمایشگاهی و همچنین پارامترهای متابولیک متعدد در زنان با سیکل قاعدگی نامنظم و برخی انواع اختلالات هورمونی تاثیر به سزایی دارند. 

نحوه مصرف پودر اینوفولیک

در صورت تجویز پودر اینوفولیک 2 بسته کوچک در روز، پودر اینوفولیک می تواند 400 میکروگرم اسید فولیک (مقدار نیاز روزانه توصیه شده) و 4 گرم مایو اینوزیتول را برای بدن فراهم کند. پودر اینوفولیک بصورت ساشه است و مصرف اینوفولیک به صورت روزانه دو بسته است که در آب حل شود.

پودر اینوفولیک و متفورمین

افرادی که از قرص متفورمین و یا اسید فولیک استفاده می‌کنند، می‌توانند با مصرف پودر اینفولیک، مصرف دو قرص دیگر را با مشورت پزشک خود قطع نمایند. اینوفولیک یک مکمل هست که ترکیب فولیک اسید و اینوزیتول بوده و در درمان تخمدان پلی کیستیک استفاده می شود و بصورت پودر عرضه می شود. معمولا در افرادی که که عوارض متفورمین اذیتشان می کند خوب جواب می دهد و تهوع و استفراغ نسبت به متفورمین خیلی کمتر است و معمولا ایجاد نمی شود. 

خواص بالینی و بیوشیمیایی پودر اینوفولیک

 

مزایای اصلی بیوشیمیایی و بالینی اینوفولیک

فشار سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد

تری گلیسیرید پلاسما به میزان 52٪ و کلسترول تام به میزان 19٪ کاهش می یابد

افزایش حساسیت به انسولین بدن (ISIcomp) تا 84٪

تستوسترون را به میزان 65٪ کاهش می دهد

افزایش پروژسترون به مقدار 29٪

میزان تخمک گذاری به میزان 69.5٪ افزایش یافته است.

کاهش نمره هیرسوتیسم (5 علت و 3 درمان اصلی پرمویی در زنان (هیرسوتیسم)) و کاهش شدت آکنه

 

پودر اینوفولیک چگونه در افزایش باروری کمک می کند؟

همان طور که گفتیم اینوفولیک ترکیبی از میواینوزیتول و اسید فولیک است که می تواند اختلالات متابولیکی و هورمونی را بهبود بخشد، چرخه های قاعدگی را تنظیم می کند و در نتیجه قدرت باروری را نیز افزایش می دهد. به علاوه اگر بخواهیم بصورت جزئی تر فواید این پودر برای باروری را بررسی کنیم باید بدانیم که فواید زیر را برای افزایش بارداری ایجاد می کند:

  •  افزایش کیفیت تخمک، برای بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ایده آل است.
  •  سطح انسولین را در بیماران مقاوم در برابر انسولین افزایش می دهد.
  •  در طول 8 روز پس از مصرف 1 قرص، میزان استروژن را کاهش می دهد.
  •  تخمک های سالم را ارتقاء می دهد.
  • سطوح آزاد تستوسترون بالا را اصلاح می کند.

میواینوزیتول یک عنصر کلیدی در مایع فولیکولی تخمک سالم است. بیماران مبتلا به PCOS یا بیماران دارای سن بالاتر اغلب فاقد میواینوزیتول کافی در بدن خود هستند و بنابراین تخمک های با کیفیت پایین را تولید می کنند و در نتیجه احتمال بارداری کاهش می یابد.

این ماده روند هورمونی و فولیکولار را در بدن طبیعی می کند. بیماران مبتلا به PCOS اغلب به علت مقاومت به انسولین در هنگام کاهش وزن دچار مشکل می شوند. اینوفولیک به این مسئله نیز کمک خواهد کرد. همچنین باعث تنظیم هورمون های زیر که نقش مهمی در منظم کردن سیکل قاعدگی دارند، می شود:

  •  استروژن
  •  هورمون تحریک فولیکول (FSH)
  •  هورمون Luteinizing ) LH)

نقش پودر اینوفولیک

نقش تعادل هورمون های زنانه در بار دار شدن

برای اینکه یک زن باردار شود، مهم است که هورمون های زن در تعادل باشند. اگر یکی از هورمون های زنانه در تعادل نباشد، عملکرد یا تولید هورمون های دیگر به خطر می افتد. هورمون های دیگری نیز مانند انسولین که هورمون متابولیکی است، ممکن است بر تولید هورمون های زنانه تأثیر بگذارد. تولید هورمون های زن در یک چرخه که همان چرخه قاعدگی است انجام می شود و اگر هیچ یک از هورمون ها تولید نشوند و یا به طور متوالی در تعادل نباشند، چرخه دچار مشکل می شود یا پریودی ایجاد نمی شود. تولید استرادیول در تخمدان برای تنظیم و انتشار موارد زیر مهم است:

  • هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) : به یاد داشته باشید FSH مسئول رشد فولیکول ها (کیسه ای که در آن تخمک ها تولید می شود) و تخمک ها است.
  •  هورمون Luteinizing ) LH): مسئول انتشار تخمک های غالب در طی تخمک گذاری برای آزاد کردن تخمک مناسب باروری است

بیشتر بخوانید: هورمون LH و FSH چیست؟

- بدون تنظیم استروژن، مغز سطح FSH و LH را افزایش می دهد. افزایش سطح FSH فولیکول تولید می کند اما تخمکی آزاد نمی شود زیرا سطح LH بالاتر از حد نرمال است. خانم ها با تعداد ثابتی فولیکول بالقوه (± 400 هزار) متولد می شوند. در هر ماه چندین فولیکول رشد می کند، اما معمولا تنها یک فولیکول غالب تخمک مناسب باروری را آزاد می کند (زمان تخمک گذاری | تخمک گذاری چند روز است؟).

- پس از تخمک گذاری، فولیکولی که تخمک را آزاد می کند، تبدیل به یک جسم زرد خواهد شد که پروژسترون را برای آماده سازی رحم و عمل لانه گزینی و کاشت (ضخیم شدن اندومتر) نطفه تولید می کند. به طور کلی نیز اگر تخمک گذاری صورت نگیرد، ممکن است سطح پروژسترون کاهش یافته و فاز قاعدگی وجود نخواهد داشت، زیرا اندومتری رشد نمی کند.

- کیفیت تمام فولیکول ها یکسان نیست و عوامل متعددی بر رشد طبیعی فولیکول و تخمک تأثیر می گذارند. به طور معمول، بهترین فولیکول های با کیفیت در مراحل اولیه بعد از زایمان رشد می کنند و با افزایش سن خانم (بالاتر از 35 سال)، تعداد فولیکول ها و کیفیت فولیکول ها کاهش می یابد تا زمانی که فولیکول ها به طور کامل در زمان یائسگی از بین می روند.

نقش ملاتونین موجود در پودر اینوفولیک

ملاتونین یک آنتی اکسیدان قوی است. همچنین اسید فولیک به عنوان یک آنتی اکسیدان طبقه بندی نشده است اما طبق تحقیقات انجام شده فعالیت آنتی اکسیدانی مشابه دارد. آنتی اکسیدان ها در مردان نابارور باعث بهبود پارامترهای اسپرم و واکنش بهتر با تخمک می شوند. به تازگی نیز، مطالعات اثر بخشی درمان آنتی اکسیدانی بر روی پارامترهای تخمک گذاری و میزان باروری، به ویژه در زمینه لقاح مصنوعی آی وی اف را اثبات کرده اند.

هنگامی که یک زن در معرض سموم محیطی باشد، تخمک های غیرطبیعی ایجاد می شود. همچنین ROS (رادیکال آزاد) از طریق جریان خون گردش می کند و می تواند به تخمدان هایی که تخمک ها را ذخیره می کنند وارد شود. تخمک ها ممکن است به ROS حساس باشند و در صورت آسیب دیدن توسط رادیکال های آزاد کیفیتشان کاهش پیدا می کند و احتمال بارداری کم می شود. اما مواد دارای خاصیت آنتی اکسیدان با از بین بردن رادیکال های آزاد از تخمک ها محافظت می کند.

هشدار مهم:

ملاتونین  یک هورمون طبیعی است که به طور معمول در مغز یافت می شود. این هورمون به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند. سطح ملاتونین در طول شب افزایش می یابد و در این زمان در حد بالا باقی می ماند. بنابراین باعث خواب آلودگی می شود و بهتر است پودر اینوفولیک را در اواخر شب مصرف کنید. 

عوارض جانبی مصرف مکمل اینوفولیک

در شش مطالعه که بخشی از بررسی سیستماتیک میواینوزیتول بود، عوارض جانبی خاصی برای این مکمل گزارش نشد. این مطالعه شامل 600 زن بود که در 2 یا 4 گرم میواینوزیتول به صورت روزانه مصرف کردند. نتایج این تحقیق نشان داد، تنها دوز بالای 12 گرم در روز باعث ایجاد عوارض جانبی می شود. این عوارض جانبی نیز خفیف هستند که شامل گوارشی مانند تهوع و اسهال بودند. 

سخن آخر

اگر ما بصورت روزانه از یک رژیم غذایی سالم و مقوی بر اساس شرایط و قد و وزنمان پیروی کنیم، تمام موارد مورد نیاز بدن تامین می شوند و دیگر نیازی به استفاده از مکمل های غذایی وجود ندارد. اما در صورتی که رژیم مناسبی را رعایت نکنیم در بعضی موارد بدن دچار کمبودهایی می شود که در سلامت کلی فرد تاثیرات منفی می گذارد و عوارض مختلفی ایجاد می کند. در این زمان ضروری است که با مشاوره پزشک متخصص از مکمل های مورد نیاز استفاده شود. 

fertility familiy team. What is Inofolic®Alpha? on 23 april 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو