حمله مجدد مسعود فراستی به کیارستمی، اسکورسیزی و کمدی‌های پرفروش

منبع: روزیاتو

99

1399/3/3

19:45


مسعود فراستی ، منتقد و کارشناس سینما و ستایشگر سینمای جان فورد، دوم خرداد ، مهمان برنامه دورهمی شبکه نسیم بود و برای اولین بار، روبروی مهران مدیری نشست. مرد هفتاد و اندی ساله منتقد سینما که همگان به قول مهران مدیری، او را با نقدهای بی رحمانه می شناسند.

مسعود فراستی، تحصیلات خود را در ایتالیا و فرانسه انجام داده و به این زبان ها، مسلط است و کتاب هایی هم ترجمه کرده است. از سال ۱۳۶۰ تا کنون در رسانه ها و مجلات، به کار نقد سینما مشغول شده و سابقه تدریس هم دارد. شاید بتوان او را معروف ترین منتقد سینما در ایران دانست که بعضی اعتقاد دارند که معروفیتش، بیشتر به خاطر زبان تند و تیز اوست و نه تحلیل های علمی و فنی به سینما.

مسعود فراستی در برنامه دورهمی گفت که برای نقد، یک فرم دارد و با این متر که معیارش، سینمای کلاسیک و موسیقی کلاسیک جهان است، به بررسی و مرور آثار سینمایی می پردازد. گفت که در ۲ ماه اخیر به خاطر کرونا، فرصت زیادی برای فیلم دیدن و کتاب خواندن و موسیقی گوش کردن پیدا کرده است و همگان را به تماشای فیلم خوب، شنیدن موسیقی خوب و خواندن کتاب خوب، توصیه کرد.

بچه میدان شهدای تهران، در مدرسه اندیشه (در محدوده عباس آباد تهران) تحصیل کرده است. مدرسه ای که مخصوص دانش آموزان متمول تهران آن زمان بود و به مدرسه ایتالیایی ها شهرت داشت.

مدرسه ای بزرگ با امکانات مجهز که پس از انقلاب، تحصیل رایگان عمومی در آن میسر بود اما پیش از انقلاب، تحصیل در این مدرسه، پولی بود. فراستی گفت که به واسطه اینکه خانواده اش، قادر به پرداخت شهریه این مدرسه نبود، پدرش، یک قالی بزرگ خانه شان را گروی بانک کارگشایی قرار داده بود تا پولی بگیرد و شهریه را پرداخت کند.

مسعود خان فراستی در این برنامه، بار دیگر به کمدی های پر فروش سینمای امروز ایران انتقاد کرد و آن ها را آشغال های دوست داشتنی عده ای خطاب کرد.

مسعود فراستی بار دیگر، از شخصیت کیارستمی تجلیل کرد اما گفت که سینمای او را نمی پسندد. وی دوباره سینمای مارتین اسکورسیزی از بزرگان سینمای امروز جهان را مردود دانست و به مهران مدیری گفت که از نظر من، او فیلمساز نیست و چند مستند خوب دارد. مسعود فراستی، یکی از دلایل تولید آثار سینمایی ضعیف پس از انقلاب را، پول های کثیف در سینما دانست.

پول هایی که توسط افراد نابلد وارد شده و به خلق آثاری منتهی شده که به نظر او، کمدی مبتذل بوده و مصداق آشغال است! به نظر می رسد محمد هادی رضوی (داماد وزیر کار) و امامی، دو محکوم و متهم فساد در اقتصاد امروز ایران که ردپای آن ها در ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی سال های اخیر دیده می شود، مصداق این نظر وی باشند.

او گفت که آشغال، آشغال است. حتی اگر با استقبال میلیونی و فروش میلیاردی همراه شود. او از ۳ فیلم هم با نام آشغال یاد کرد: مطرب، هزارپا و رحمان ۱۴۰۰. ۳ فیلم پر فروش سینمای یاران در سالهای اخیر. فراستی، این فیلم ها را توهین به شعور تماشاگر ایرانی دانست. فراستی، درباره فیلم ها و سریال های مهران مدیری هم صحبت کرد که جزییاتش را در ویدیو زیر مشاهده کنید.

مسعود فراستی در پاسخ به سوال مهران مدیری که گفته بود علت هجمه علیه خودش را در چه چیزی می داند گفت که سطح تحمل ایرانیان، کم است و فرهنگ نقد در کشور ایران بسیار ضعیف است. او برای پشتیبانی از نظرش، به مثال هایی اشاره کرد که منتقدان سینما در فرانسه، بی رحمانه به آثار یکدیگر حمله می کنند اما دوستان خوبی با هم هستند.

مسعود فراستی

فهرست کتاب هایی که مسعود فراستی تالیف یا ترجمه کرده است در سایت کتابخامه ملی جمهوری اسلامی موجود است

مسعود فراستی یک حرف درست زده است و آن اینکه فرهنگ نقد پذیری و آستانه تحمل ایرانیان بسیار پایین و ضعیف است. این حرف درست است و کتاب های بسیاری در بررسی و مرور تحمل پذیری ایرانیان در چند دهه اخیر نگارش شده است که بسی، خواندنی است. اما باید توجه داشت که آقای منتقد سینما و فرهنگ ایران، ادبیات بعضا سخیفی را در نقدهای خود علیه سینماگران به کار بسته که جای تامل و تاسف دارد!

واکنش ها

واکنش های اینستاگرامی به شب داغ دورهمی ادامه دارد. یکی از منتقدان سینما درباره او نوشت:

مسعود فراستی تصویر منتقد را مخدوش کرد. نقد را به اظهار نظر و صدور حکم تقلیل داد. او پس از ده سال چنته اش چنان خالی مانده که در برنامه تلویزیونی «کتاب باز»، کتاب اشتباهی معرفی می کند و در برنامه دورهمی از بیضایی و کیارستمی خاطره می گوید تا دیده شود. از کسانی که حتی یک دقیقه آنتن تلویزیون در اختیارشان قرار نگرفت، اما فرهنگ ساز بودند. . . . .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو