جای خالی قهرمانان ارتش در نماد سازی مقاومت خرمشهر

منبع: برترین ها

105

1399/3/4

02:17


رسانه ملی می‌خواند خودش را، اما از این سرباز قهرمان وطن نامی به میان آورده است آیا؟ از تنفگ داران دریایی چطور؟ همان‌هایی که هم در روز‌های مقاومت خرمشهر، حماسه آفریدند و هم در فتح خرمشهر نقشی احترام برانگیز داشتند؟ اصلا از ارتش نامی درمیان هست در این حماسه؟

انتخاب: رسانه ملی می‌خواند خودش را، اما از این سرباز قهرمان وطن نامی به میان آورده است آیا؟ از تنفگ داران دریایی چطور؟ همان‌هایی که هم در روز‌های مقاومت خرمشهر، حماسه آفریدند و هم در فتح خرمشهر نقشی احترام برانگیز داشتند؟ اصلا از ارتش نامی درمیان هست در این حماسه؟

"محمد علی صفا" را می‌شناسید؟ اصلا نامی از او شنیده‌اید؟ می‌دانید و می‌دانند نسلِ امروز که به دنبال قهرمان همه سوی جهان را می‌کاوند می‌دانند او کیست و چه کرده است؟ تلویزیون آیا نسبت او را با خرمشهر برای مردم بیان کرده است؟ رسانه ملی می‌خواند خودش را، اما از این سرباز قهرمان وطن نامی به میان آورده است آیا؟ از تنفگ داران دریایی چطور؟ همان‌هایی که هم در روز‌های مقاومت خرمشهر، حماسه آفریدند و هم در فتح خرمشهر نقشی احترام برانگیز داشتند؟ اصلا از ارتش نامی درمیان هست در این حماسه؟

نمی‌خواهم نقد کنم برنامه‌های پخش شده تا کنون را که به عنوان کوچکترین بسیجی دفاع مقدس می‌دانم همه برادرانم در نیرو‌های مسلح چه مجاهدت‌هایی کرده اند که از یک "جنگِ جهانی" که متفقین و متحدین علیه ما اتفاق کرده بودند- و از آواکس آمریکایی، تا میراژ و سوپراتاندارد فرانسوی، تا بمب‌های شیمیایی آلمانی تا همه مرگ افزار‌های روسی در برابر ما بودند- سرفراز بیرون آمدیم.

جای خالی قهرمانان ارتش در نماد سازی مقاومت خرمشهر

من به محمد جهان آرا، عبدالرضا موسوی، بهروز مرادی، بهنام محمدی و... ایمان دارم و می‌دانم که به جای خون، غیرت در رگ هاشان جاری بود تا به خلق حماسه‌ای چنان سترگ موفق شدند و آوازه نام بلند ایران را به گوش جهان رساندند و سیلی را چنان نواختند که صدایش در جهان پیچید.

من در برابر عظمت احمد متوسلیان و کاظمی و خرازی و سلیمانی و کریمی و قاآنی و قربانی و غلامپور و رشید و رحیم و... تعظیم می‌کنم و آنان را سند‌های افتخار و پرچم‌های در اهتزازِ عزت وطن می‌دانم و معتقدم باید همه رسانه‌ها به ویژه تلویزیون و سینما و... باید ویژه‌تر از این به آن‌ها بپردازند، ولی حرف این قلم در این نوشته این است که باید مقاومت خرمشهر را همه جانبه و فراگیر تبیین و تشریح کرد. باید آزاد سازی خرمشهر را هم تمام ساحتی و ناظر به همه نیرو‌های عمل کننده بیان داشت.

قطعا این تکریم جهان آرا و موسوی و متوسلیان و کاظمی و... نیست که صفا و ناخدا صمدی و سیاری و نیاکی منفرد و آبشناسان و... غریب بمانند و حق شان ادا نشود. اتفاقا تکریم متوسلیان با تعظیم نیاکی منفرد کامل می‌شود و بهروز مرادی زمانی بیشتر جلوه‌گری می‌کند که محمد علی صفا را بشناسیم. مقاومت خرمشهر زمانی تمام ساحتی مطرح می‌شود که نقش تفنگ‌داران ارتشی بیان شود.

نسل امروز باید آن قهرمان نوجوان، بهنام محمدی که قل دوم شهید فهمیده است را به خوبی بشناسد و باید بداند در میان مدافعان خرمشهر یک قهرمان خراسانی به نام محمد علی صفا هم بود که رکورد شکار تانک را در جهان شکست و دو لشکر‌های مکانیزه عراق را زمین گیر کرد. باید بداند که پرچم در پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان به خاطر شهادت او سه روز نیمه افراشته بود. باید بداند و بدانیم همه مان که این تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی چه آبرویی به آب و زمین بخشید.

بدانیم که کفرانِ نعمت این حماسه آفرینان هرگز به معنای شکرانه پهلوانی سبز پوشان نیست بلکه کفران نعمت وجود آن دلاوران نیز هست. ببینیم همه زوایا را به دقت ببینیم که نسل امروز و فردای وطن به شناخت قهرمانان واقعی، قوت مضاعف خواهد یافت برای عظمت ایران و دیگر سخن این که تکریم حماسه آزادسازی خرمشهر و ادای دین به شهیدان را باید در توسعه و آبادانی خرمشهر و همه مناطق جنگی، پی گرفت.

نمی‌شود نام خرمشهر را فریاد کرد، اما وضعیت آن را از یاد برد. باید خرمشهر این نماد مقاومت و پیروزی به نماد توسعه یافتگی و پیشرفت هم تبدیل شود. حق خرمشهر، حق ایران، اینگونه ادا می‌شود.

غلامرضا بنی اسدی: روزنامه‌نگار

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو