جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی سنندج


منبع: تاپ تراول

206

1399/3/4

12:53


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی سنندج

در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به سنندج خواهیم داشت و در آن جاهای دیدنی سنندج را مورد بررسی قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


سنندج از نقاط کرد زبان ایرانی هستند که آن ها را با رقص های معروف و پوشش های فوق العاده زیبای محلی به یاد داریم. شهر زیبای سنندج، مرکز استان کردستان و یکی از سرزمین های کهن و تاریخی در غرب کشور است که امروزه میزبان جمع زیادی از میراث ارزشمند ایران را در خود جای داده است. همچنین این منطقه ی کردنشین ایرانی، به علت آب و هوای مطبوع در فصل تابستان، می تواند به عنوان مقصد گردشگری با طبیعتی بسیار زیبا و عمارات و بناهای تاریخی و کهن، درنظر گرفته شود.

ما در این مطلب جاهای دیدنی کردستان و شهر سنندج را که در سفر به این شهر حتما باید دید معرفی خواهیم کرد.

 مسجد جامع سنندج

یکی از بناهای کهن شهرستان سنندج، «مسجد جامع» این شهر است که بر اساس اسناد موجود، به نظر می رسد، ساخت آن در دوران قاجاریه و به فرمان والی کردستان «امان الله خان»، انجام گردیده است. تاریخ ساخت این مسجد که به «دارالاحسان»، نیز شهرت دارد، سال 1228 هجری قمری است که متشکل است از دو ایوان، یک حیاط در مرکز، 12 حجره در اطراف حیاط برای طلاب، شبستانی بزرگ با 24 ستون، سرستون های مزین به قسمت زیادی از قرآن مجید که به دنبالرامون شبستان واقع شده است. از دیگر تزئینات قابل توجه در این مسجد کهن، می توان به استفاده از کاشی های هفت رنگ در دیوارها و کاربرد سنگ مرمر در ازاره ها اشاره کرد.

تخفیفان

جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی سنندج

حمام خان

بدون شک یکی از زیباترین بناهای تاریخی باقی مانده در شهرستان سنندج، عمارتی است که به «حمام خان»، شهرت دارد. این بنا در بافت قدیمی و هسته ی مرکزی سنندج واقع شده است. بر اساس کتبیه حمام، قدمت آن متعلق به دوران حکومت «امان الله خان اردلان» از والیان کردستان است. این حمام نیز همثل دیگر حمام های ایرانی، متشکل از سردر ورودی، هشتی، سربینه (حمام سرد)، خلوتی، سرویس های بهداشتی، آب انبار، تون، خزینه، میان در و بینه یا حمام گرم است.

وجود چند آب نما در داخل قسمت هایی از حمام، زیبایی دو چندانی به فضای درونی آن قسمتیده است.

وجود آب نماهایی زیبا در حمام سرد، حمام گرم و خلوتی ها که در کف قرار دارد، از قابلیت های این بنای تاریخی است. از دیگر قابلیت ها قابل توجه در حمام خان، تزئینات انجام شده ی آن است که بسیار زیاد و پرکار و به طور آهکبری با نقش هایی متنوع و کاشیکاری هایی هفت رنگ صورت گرفته است.

جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی سنندج

 

مجموعه تفریحی پارک آبیدر

«مجموعه تفریحی پارک آبیدر» که با نام «پارک کوهستانی آبیدر» نیز شهرت یافته است، درواقع معروف ترین و محبوب ترین تفرجگاه موجود در شهرستان سنندج است که در بخش غرب و در بین کوه های آبیدر جای گرفته است. پارک آبیدر از کوه های آبیدر بزرگ و کوچک تشکیل شده که هر کدام به ترتیب دارای ارتفاعی بالغ بر 2 هزار و 250 و 2 هزار و 350 متر است. آبیدر به معنای مکانی است که از آن آب بسیاری جاری خواهد شد و به علت حضور چشمه های بسیاری که در این کوه قرار دارد، آن را آبیدر نام نهاده اند. اشراف کامل به شهر سنندج از فراز این پارک زیبا، چشم اندازی فوق العاده را ایجاد کرده که در اکثر ایام سال، میزبان مسافران و گردشگران از سراسر ایران و جهان است.

جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی سنندج

 آرامگاه امامزاده پیر عمر

در نزدیکی «سنه دژ»، یا همان قلعه ی حکومتی سنندج، آرامگاه یکی از پسران حضرت علی (ع)، که «سید عبدالصمد» نام دارد، احداث شده است که از آن به «امامزاده پیر عمر»، یاد خواهد شد. مجموعه ای که از مقبره، مسجد، آرامگاه خاندان بزرگان و مشاهیر سنندج و فضاهای اطراف، ایجاد شده است. به نظر می رسدکه ساخت این بنا در دوران حکومت سلیمان خان اردلان و در سال 1046 هجری قمری صورت گرفته است که در ادوار بعد از آن، قسمت هایی به آن اضافه کرده گردیده است. سه فضای گنبددار که دو بخش آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگری به عنوان مسجد استفاد خواهد شد، ساختمان امامزاده را تشکیل می دهد. از قابلیت های معماری این مجموعه می توان به تزئینات آجری، آینه کاری، ارسی های بسیار زیبا و چشم نواز گچبری و خط بنایی در حاشیه ی گنبد آن اشاره کرد که قابل تحسین است.

جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی سنندج

عمارت حبیبی

«عمارت حبیبی»، از دیگر آثار تاریخی در شهرستان سنندج است که در بخش بیرونی «عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام»، قرار دارد. این میراث ارزشمند ایران کهن که نمونه هایی از آثار تاریخی استان کردستان و دیگر نواحی کشور برای بازدید مردم، به نمایش گذاشته گردیده است. پیشینه ی ساخت این عمارت به دوران حکومت «ناصرالدین شاه» بازمی گردد که به همت «شیخ الاسلام»، ساخته گردیده است.

سبک معماری انجام شده در «عمارت حبیبی»، با معماری ساختمان های قدیمی در سنندج، متفاوت و به راه معماری مرکزی ایران است.

از نکات قابل توجه در مورد معماری عمارت حبیبی، سبک آن است که به مناطق مرکزی ایران نسبت داده می شود. درواقع گچبری ها و آئینه کاری های انجام شده در این بنای تاریخی، به راه معماری مرکزی ایران صورت گرفته است که دارای قدمتی نزدیک به 140 سال است و کم تر ساختمانی را می توان در سنندج یافت، که از چنین اسلوب معماری، بهره برده باشد. جالب است بدانید که این ساختمان، بزرگ ترین ارسی های کشور را دارا است که به دست هنرمند استادکار زبده ی کردستانی، «استاد حبیب الله سنندجی» که به «استاد نسا»، شهرت دارد، ساخته گردیده است.

شهر زیبا و دیدنی سنندج، مملو از زیبایی های طبیعی، چشم اندازهای بی نظیر و عمارات و بناهای تاریخی گوناگونی است که متاسفانه معرفی تمامی آن ها در یک مقاله امکان پذیر نیست. مسجد میرزا فرج الله وزیر، مسجد ملا احمد قبامتی، مسجد شعیا، مسجد و وضوخانه ی رستم بیگ، باغ سپیدار، کوه کوچسار، روستای کرگنه، روستای ماموخ علیا، روستای گاودره، روستای دولاب، پارک امیریه، مسجد بابای نقشبندی، کوه آوالان، بازار سنندج، حمام صلاحی، مسجد آویهنگ، مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون، حمام عبدالخالق، مقبره ی شرف الملک اردلان و… تنها قسمتی دیگر از جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی در شهرستان سنندج است.

جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی سنندج

از دیگر جاهای دیدنی سنندج میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

عمارت وکیل الملک : یکی از بناهای باقیمانده از دوران حکومت زندیه در شهرستان سنندج، عمارتی است موروثی از خانواده ی وکیل که به «عمارت وکیل»، شهرت یافته است. به نظر می رسد که بنای اصلی این عمارت متوسط «حاج محمد رشید بیگ وکیل» از امیران زند، ساخته شده که طی ادوار گوناگون، تعمیر، بازسازی شده و قسمت هایی همچون چند حیاط، بازارچه، حمام و بناهای دیگری که به عنوان بناهای مسکونی، تجاری و بهداشتی استفاده می شود، به آن اضافه کرده گردیده است. از قابلیت های این مجموعه ی تاریخی می توان به حضور ستون های سنگی برخوردار از تزئینات طنابی، اروسی های پرکار و آجرکاری های بسیار زیبا و چشم نواز اشاره کرد.

حمام شیشه : «حمام شیشه»، یکی دیگر از آثار تاریخی و جاذبه ی گردشگری در شهرستان سنندج است که به عنوان یکی از بناهای عمومی و کهن این شهر محسوب می شود. هشتی، سربینه، حمام گرم، ستون های سنگی و فضاهای ورودی، سکوها، آب نماهای گرم و سرد، خزینه و خلوتی، قسمت هایی از این حمام قدیمی است که قدمت آن به دوران حکومت قاجاریه بازمی گردد. علت شهرت این حمام به شیشه، درها و پنجره های شیشه ای رنگی است که در آن به کار برده شده و بدون شک زیبایی خاصی به آن قسمتیده بوده است که متاسفانه هم اکنون، قسمت اعظمی از آن ها از بین رفته است. تزینات آهک بری با نقوشی همچون گیاهان و حیوانات، از دیگر قابلیت های ارزنده ی معماری در این اثر کهن است.

 موزه سنندج (عمارت سالار سعید) : از دیگر جاذبه های گردشگری در سنندج ، مکانی است فرهنگی و تاریخی که به نام «موزه ی سنندج»، شناخته می شود. این مجموعه ی فرهنگی در قسمت خارجی یکی از بناهای تاریخی سنندج که «عمارت سالار سعید» نام دارد، دایر گردیده است. درواقع می توان این خانه را یادگاری ارزشمند از دوران قاجار دانست که در زمان پادشاهی «ناصرالدین شاه قاجار»، به همت «ملا لطف الله شیخ الاسلام» از علمای اهل تسنن، ساخته گردیده است. این عمارت در دوره ای از زمان به عنوان دانشسرا، کتابخانه و خانه ی پیشاهنگان و بعد از آن به عنوان موزه مورد استفاده واقع شده است. قسمت هایی همچون قبل از تاریخ، دوران اسلامی و نمایش موقت در این موزه دایر است.

عمارت خسروآباد : «عمارت خسرو آباد»، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در شهرستان سنندج است که به قطعیت نمی توان تاریخ احداث ساختمان اولیه و باغ آن را بیان کرد. اما بعضی از منابع تاریخی تاریخ ساخت آن را به دوران حکومت خسروخان اول اردلان که متقارن با حکومت کریم خان زند است، نسبت می دهد. جالب است بدانید که در این عمارت کتبیه ای موجود است که روی آن، نام فتحعلی شاه قاجار به همراه امان الله خان و سال 1223 هجری قمری، حک گردیده است. به نظر می رسد که از این بنا به عنوان مقر حکومت والیان اردلان استفاده می شد. این مجموعه ی زیبا و باشکوه تاریخی متشکل از دو قسمت اصلی همچون قصر سلطنتی و ساختمان شرقی، حمام، اطاق قاپچیان و اطاق خدمتکاران است. از قابلیت های معماری و تزئینات انجام شده در این عمارت، می توان به گچبری، آجرکاری اروسی ها و حوض صلیبی چلیپا شکل بسیار زیبا اشاره کرد.

 عمارت آصف خان وزیری (خانه کرد) : در مرکز شهر سنندج، یکی دیگر از جاذبه های تاریخی قرار دارد که به «عمارت آصف خان وزیری»، شهرت یافته است. این بنای کهن در دورانصفویه احداث شده و در دوره هایی همچون قاجاریه و پهلوی اول، قسمت هایی به آن اضافه کرده شد. این خانه در مساحتی بالغ بر 4500 متر مربع و متشکل از سردر ورودی به شکل نیم هشتی، تالار تشریفات، ایوان ستون دار، ارسی، یک رشته قنات، حمام خصوصی، حیاط مرکزی، حیاط مستخدمین، رواق و… است که می توان معماری زیبا و هنرمندانه ی ایرانی را در جای جای آن با تزئینات چشم نواز، مشاهده کرد. این بنا به تازگی بهموزه  تغییر یافته و از آن به «خانه ی کرد»، یاد خواهد شد.


 

مقالات بیشتر بخوانید:


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو