معنی ضرب المثل ” روزی دست خداست “

منبع: دانش‌چی

274

1399/3/4

14:17


آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل روزی دست خداست

معنی روزی دست خداست

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی روزی دست خداست یعنی چه؟

۱- یعنی خداوند بر اساس صفت رازقیتش به تمام مخلوقاتش روزی می دهد (به انسان و سایر موجودات؛ هم کافر و هم مومن هردو از خدا روزی شان را می گیرند با این تفاوت که روزی مومن بابرکت تر از کافر است).

۲- روزی تنها پول و ثروت نیست بلکه روزی می تواند یک دوست خوب، استاد دلسوز، همنشین باتقوا، علم مفید، بهره مندی از معنویات و … باشد. گاهی ممکن است فردی از لحاظ مالی در مضیقه باشد اما پر روزی باشد. چطور؟ مثلا خانواده پاک و درستکار داشته باشد، فرزند صالح، دوست خوب و … داشته باشد.

۳- کسانی که کار و کاسبی شان کساد می شود این ضرب المثل را به کار می برند تا به خودشان یادآوری کنند که خدا روزی رسان است و قطعا او را کمک خواهد کرد.

۴- در پایان، توجه شما را جلب میکنیم به سخنی گرانبها از حضرت علی علیه السلام؛ آنجا که در نهج البلاغه خلقت مورچه را توصیف کرده و درباره رسیدن روزی او از جانب خدا صحبت می کند:

« به این مورچه نگاه کنید. با آن جثه کوچک و اندام ظریفش که به واسطه کوچکی، به سختی دیده می شود و درک همه پیچیدگی های وجود او در اندیشه نمی گنجد، چگونه روی زمین [ناهموار و پر سنگلاخ] راه می رود و به روزی اش دست می یابد. دانه ها را [از راه های دور و نزدیک] به لانه اش منتقل و در مکانی معین نگه داری می کند.

در فصل گرما برای سرما و به هنگام توانایی برای روز ناتوانی، ذخیره می کند. روزی اش [از سوی خدا] تضمین شده و خوراک موافق طبعش در اختیار او قرار گرفته است. خداوند منان هرگز از او غافل نمی شود و پروردگار مدبر محرومش نمی سازد، هر چند در دل سنگ سخت و خشک و میان صخره ای بدون رطوبت باشد.»

(خطبه ۱۸۵ نهج البلاغه)

 

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو