شبکه بی بی سی با استناد به برخی اسناد پزشکی اعلام کرده است نخستین مورد ابتلا به کرونا در فرانسه اواسط دسامبر سال گذشته میلادی (آذر ماه سال ۹۹) گزارش شد.

یک محقق در بیمارستان‌های آویسن و ژان وردیه پاریس به بی بی سی گفته است از آنجا که ۵ تا ۱۴ رو طول می‌کشد علائم بیماری کرونا نمایان شود، نخستین بیمار کووید-۱۹ باید بین ۱۴ تا ۲۲ دسامبر آلوده شده باشد.

همچنین به گفته این محقق، بیمار پیش از آنکه به کرونا مبتلا شود از کشور خارج نشده است.

وزارت بهداشت فرانسه در پی انتشار این خبر اعلام کرد در صورت لزوم دولت تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام خواهد داد.

ویروس کرونا از ماه مارس در فرانسه تشدید شد و تاکنون بیش از ۱۸۲ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده است. این ویروس تاکنون جان ۲۸ هزار و ۳۳۲ تن را در فرانسه گرفته است.

با گذشت نزدیک به ۴ ماه از همه‌گیری جهانیِ نوع جدیدِ ویروس کرونا با نام علمی کووید-۱۹، به نظر می‌رسد همچنان منشأ اصلی شیوعِ این ویروس ناشناخته مانده و باعث افزایش تنش‌ها میان کشور‌های مختلف شده است.

پیش از این اخبار حاکی از درگیری میان چین و آمریکا بود، تا جایی‌ که آمریکا با اتهام‌زنی‌های مکرر و سیاسی کردن جدال، ویروس کرونا را ساخته دستِ بشر خوانده و در ادامه «توطئه آزمایشگاه ووهان» را ارائه داد.

نتایج برخی تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد منشأ نوعی از این ویروس که هم‌اکنون در آمریکا شیوع پیدا کرده، اروپا بوده و هیچ نشانه‌ای از کشوری آسیایی در آزمایش‌های آن‌ها روی ژنومِ این افراد یافت نشده‌است.

این نتایج در حالی منتشر شده که پس از آمریکا، کشور‌های اروپایی مانند اسپانیا، ایتالیا و فرانسه در صدر مبتلایان به این ویروس قرار داشتند. به طور مثال فرانسه، به عنوان یکی از اصلی‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا، ناکارآمدی خود را با بیش از ۱۸۰ هزار موردِ ابتلا به این ویروس نیز ثابت کرد.

فرانسه در زمان این همه‌گیریِ جهانی با مردم خود و دیگر کشور‌ها صادق نبوده و شفاف عمل نکرده است. پیش از این، اولین مورد ابتلا در فرانسه از سوی وزارت بهداشت این کشور در ۲۴ ژانویه (بهمن) ۲۰۲۰ اعلام شده بود.