۷میلیون ایرانی اطراف آرامستان‌ها زندگی می‌کنند

منبع: برترین ها

46

1399/3/4

17:57


محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران، با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در کشور گفت: 7 میلیون و 600 هزار ایرانی اطراف آرامستان‌ها زندگی می‌کنند.

خبرگزاری برنا: محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران، با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در کشور گفت: 7 میلیون و 600 هزار ایرانی اطراف آرامستان‌ها زندگی می‌کنند.

وی گفت: در سال 1396 حدود 40 درصد از جمعیت شهری ایران حاشیه‌نشین و بد مسکن بودند اما امروز پس از سه سال یعنی در سال 1399 همزمان با تورم و گرانی در بخش مسکن، افزایش اجاره بها و... میزان حاشیه‌نشینی در کشور به 45 درصد رسیده است.

او افزود: اگر این 45 درصد را نسبت به جمعیت 85 میلیون نفری ایران حساب کنیم، امروز بیش از 38 میلیون نفر حاشیه‌نشین و بدمسکن هستند که نشان می‌دهد میزان حاشیه نشینی در کشور به دلیل سیاست‌های غلط و مشکلات اقتصادی افزایش معناداری داشته است.

این کارشناس مدیریت بحران شهری و منطقه‌ای تصریح کرد: در سال 1397 یعنی 2018 میلادی حدود 19 میلیون نفر از ایرانیان در سه هزار منطقه حاشیه‌نشینی سکونت داشتند اما امروز بعد از دو سال همزمان با وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی در کشور، این جمعیت به 38 میلیون نفر رسیده که این خبر از وقوع نابرابری‌های اجتماعی و تبعیض در داخل سیستم اقتصادی کشور می‌دهد.

او افزود: در ایران و همه کشورهای دنیا، جمعیت حاشیه‌نشین همیشه در کنار بافت قدیمی، فرسوده، تاریخی و مذهبی سکنی گزیده‌اند البته بخش دیگری از این جامعه حاشیه‌نشین در بیرون از خط و خطوط مرزی شهرها مثل حلبی آبادها، گورستان‌ها و... مستقر هستند.

محبوب فر اظهار کرد: الگوی استقرار حاشیه نشینی در کشور تغییراتی یافته است به این صورت که بخشی از حاشیه‌نشین‌ها که قبلا در مراکز شهرها دیده می‌شدند و در بافت‌های فرسوده و مستهلک شهری بودند با تکمیل ظرفیت بافت‌های فرسوده شهری به خط و خطوط مرزی کشیده شده‌اند.

او افزود: علاوه بر اینکه حاشیه‌نشینی در داخل شهرهای تهران، مشهد و قم افزایش پیدا کرده، کار به جایی رسیده که بسیاری از مناطق گردشگری، مکان‌های تاریخی، مذهبی مثل امامزاده‌ها، مقبره‌ها، تکایا و... جمعیت حاشیه‌نشین را در خود جای داده‌اند.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران بیان کرد: حتی در اطراف و حاشیه بسیاری از آرامستان‌های شهری، افرادی از این حاشیه‌نشین‌ها حضور دارند که تعدادی از آنها به اعتیاد گرایش پیدا کردند و در گورها اطراق می کنند که این خبر از یک پدیده جدی می‌دهد.

او با اشاره به تعداد افرادی که در اطراف آرامستان‌ها زندگی می کنند، افزود: از کل جمعیت حاشیه‌نشین کشور، 20 درصد از آنها در اطراف و حاشیه آرامستان‌ها زندگی می‌کنند و سکونت غیررسمی دارند.

محبوب‌فر اظهار کرد: افزایش جمعیت در اطراف و حاشیه آرامستان‌ها باعث نامتعادل شدن رشد و توسعه شهری، بروز ناهنجاری‌های اجتماعی، افزایش آمار جرم و جنایت و... شده است.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران ادامه داد: امروز حاشیه‌نشینی در کشور مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته و همین عدم توجه باعث شده امروز 45 درصد از جمعیت کشور حاشیه‌نشین شوند.

محبوب‌فر بیان کرد: شهرداری‌ها متولی اصلی حاشیه‌نشین‌ها هستند اما به دلیل بودجه‌های محدود، بحران‌های مالی و پولی نتوانستند در زمینه ساماندهی این جمعیت حاشینه‌نشین موفق عمل کنند.

این کارشناس مدیریت بحران شهری و منطقه‌ای گفت: یک اراده سیاسی و عزم ملی نزد دولت، وزارتخانه‌ها و... باید ایجاد شود تا به کمک شهرداری‌ها بروند و معضل حاشیه‌نشینی حل شود.

محبوب‌فر اظهار کرد: به نظر من تجدیدنظر در ساختارهای سیاست داخلی، خصوصی و اقتصادی کشور به ویژه حذف بروکراسی‌ها و فسادهای سیستماتیک، کاهش تورم و گرانی‌ها در حوزه مسکن باعث می‌شود 80 درصد از معضل حاشیه‌نشینی پشت سر گذاشته شود.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: تا زمانی که این اراده سیاسی و عزم ملی ایجاد نشود، مشکل حاشیه‌نشینی تداوم خواهد یافت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو