«تونی بلر»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس در مصاحبه با شبکه خبری «‌ان‌بی‌سی‌ نیوز» ضمن زیر سؤال بردن عملکرد ترامپ در مواجهه با کرونا عنوان کرد که مسئله‌ای که هم‌اکنون بسیار اهمیت دارد این است که چطور جهانیان را کنار یکدیگر بیاوریم.

به نوشته وبگاه ان‌بی‌سی‌ نیوز، تونی بلر با زیر سؤال بردن رویکرد ترامپ نسبت به بیماری کرونا به پیامدهای اقتصادی وحشتناک ناشی از اقدامات در نظر گرفته شده برای این بیماری در جهان اشاره کرد و گفت: «کشورهایی به سرعت تعطیلی‌ها را اعمال کردند، تست و پیگیری بیماری کرونا را انجام دادند، موجب می‌شوند که شما در اقتصاد شجاع‌تر باشید.»

وی در ادامه گفت: «به نظرم مشکلی که هم‌اکنون در کشورهای غربی وجود دارد این است که مردم در مورد خطرات این بیماری به خوبی آگاه شده‌اند. اما به نظر من آنها به اندازه کافی درباره خطرات سقوط اقتصادی آگاه نشده‌اند.» 

از زمانی که بیماری کرونا در آمریکا شیوع پیدا کرده است، انتقادهای بسیاری نسبت به عملکرد ترامپ در مواجهه با این بیماری شده است. ماه گذشته اوباما در ارتباط با این بحران، ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و گفت هیچ طرح ملی منسجمی برای رسیدگی به این بحران در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد.

این بیماری و در نتیجه تعطیلی‌های بعد از آن، به اقتصاد جهان ضربه سختی زده است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ و بعد از رکود بزرگ دهه ۳۰ میلادی، آمریکا شاهد سقوط در اقتصاد خود بوده است.

تونی بلر در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه ویروس کرونا ممکن است با تزریق مواد ضدعفونی کننده معالجه شود، گفت: «به نظرم بیشتر مردم درک خواهند کرد که من چه فکری در ذهنم دارم، اما گاهی اوقات خوب است که آن را به زبان نیاورم.»

تونی بلر در پایان گفت‌وگوی خود با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت که بیشتر درمورد «نبود یک هماهنگی جهانی» نگران است.

نخست وزیر اسبق انگلیس همچنین در مقایسه دولت ترامپ با دولت‌های پیشین آمریکا گفت: «وقتی به گذشته و زمانی که من با بیل کلینتون و جورج بوش همکاری ارتباط داشتم، بر می‌گردیم، مسئله مهم این بود که چطور جهان را در کنار یکدیگر بیاوریم.»

وی همچنین گفت این همکاری شامل تلاش در کنار یکدیگر برای کشف یک واکسن برای این بیماری، یافتن یک راه درمان و افزایش قابلیت تست این ویروس و همچنین اتخاذ اقدامات مطمئن اقتصادی است تا مشکلات اقتصادی جهان کاهش یابد.