بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول و آشنایی بیشتر با این بنای زیبا

بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول و آشنایی بیشتر با این بنای زیبا


منبع: آرگا

148

1399/3/4

22:40


در این مقاله مسجد سلطان احمد یکی از مکان های دیدنی تاریخی دوران عثمانی ها در شهر استانبول را به رشته تحریر برای آشنایی بیشتر شما عزیزان علاقه مند به مکان های دیدنی در آورده ایم.

بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول و آشنایی بیشتر با این بنای زیبا

ترکیه یکی از کشورهای آسیایی است که از نظر نظامی و اقتصاد رتبه خوبی را به خود اختصاص داده است، پایتخت این کشور استانبول می باشد که دارای جاذبه های بسیاری بوده و سالانه گردشگران زیادی را به این مکان جذب می کند، یکی از این مکان های دیدنی و توریست پذیر مسجد سلطان احمد است که باید مفصل به آن پرداخت، در این مقاله با آرگا همراه باشید.

عبادتگاه سلطان احمد یادگار دوران عثمانی

مسجد سلطان احمد

با توجه به این موضوع که نصف جمعیت مردم ترکیه مسلمان هستند و از همین رو معبد و مسجد های زیادی را برای عبادت ایجاد می کردند که در این میان معروف ترین آنها مسجد سلطان احمد است، این مسجد که همیشه بازدید بالایی از سوی گردشگران دارد، دارای شکوه و جبروت فوق العاده ای است که هر فردی را اعم از دین اسلام و مسیح و یهود و …. به این مکان می کشاند.

عبادتگاه اسلامی سلطان احمد و شگفتی هایش

مسجد آبی سلطان احمد دارای ۶ مناره می باشد که در میان مساجد این شهر به خوبی می درخشد، محل قرارگیری آن در مرکز استانبول است که نبض توریستی شهر را از آن خود کرده است، مسجد سلطان احمد نه تنها در استانبول که در تمام دنیا از مسجدهای مهم و شناخته بوده و معماری و نورپردازی خاصی را دارا می باشد.

جغرافیای مسجد سلطان احمد

این مسجد مشهور به مسجد آبی در منطقه ی فاتح و بر روی میدان اسب دوانی و کاخ امپراطوری بیزانس در قلب شهر استانبول قدیم قرار دارد که به آن تسلط داشته و از جذابیت خاصی برخوردار است، این مسجد را به خاطر رنگ کاشی های داخل آن اسم «مسجد آبی» بخشیده اند، که اکثر کاشی های آبی زیبای این نمایشگاه دور از دسترس طبقه های بالایی واقع شده اند، این مسجد ساخته شده در زمان امپراطوری عثمانی است که با ۶ مناره و گنبدهای آبشاری در نزدیکی ایا صوفیه قرار دارد.

مکان پرستش و عبادت سلطان احمد در استانبول

تاریخچه ی مسجد آبی

مسجد سلطان احمد به فرمان سلطان احمد اول، توسط «محمد آقا صدفکار» بنا شد، این مسجد در سال ۱۶۰۹ تاسیسش شروع گردید که ۷ سال به درازا کشید، این مسجد نمونه ای از قدرت امپراطوری عثمانی در زمان خودش محسوب می شده که همچنان این شکوه و قدرت را به نمایش می گذارد، مسجد دارای بخش های مختلفی از جمله مدرسه، بیمارستان، عمارت، بازار و مزار می باشد که اغلب آنها در قرن ۱۹ از بین رفتند.

عبادتگاه سلطان احمد در شهر استانبول با شش مناره

محمد آقا صافکار

مسجد سلطان احمد معروف به مسجد آبی که به دستور سلطان احمد اول (زمانی که ۱۹ ساله بود) توسط آقا محمد صافکار بنا شد، محمد آقا فردی که این پروژه با عظمت تاریخی را به پایان رسید و در نهایت بعد از اتمام کار در ۲۷ سالگی فوت نمود، در منطقه ی بیرونی مسجد مزاری وجود دارد که او را به همراه همسر و پسرانش دفن نموده اند.

محمد آقا صدفکار می خواست با احداث این بنا احترام خود را به همکاران خویش از جمله «ایسیدور میلتوسی» و «آنتمیموس ترالسی» معماران ایا صوفیه که هزارها سال پیش از تولد او به وجود آورده بودند، برساند.

مسجد سلطان احمد یکی از دیدنی های ترکیه

ساختار مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد به شکل مستطیل است که دارای ۵ گنبد اصلی، ۸ گنبد کوچک، ۶ مناره بوده که یک عدد از این گنبدها نسبت به سایر گنبدها بزرگتر می باشد و در میان چهار گنبد قرار گرفته است.

گردشگران برای راه یافتن به مسجد سلطان احمد از ایوان آن گذر نموده و پس از بالا رفتن از تعدادی پله به ورودی اصلی می رسند که ۳ در ورودی دارا است. جالب است که گردشگران جهت ورود به قسمت مقبره و دالفنون، ۳ در ورودی نیز در قسمت شمالی در مقابل آنها قرار می گیرد.

عبادتگاه سلطان احمد واقع در شهر استانبول در کشور ترکیه

هر قسمت ۵ پنجره برای نشستن دارد که برخی از پنجره ها مسدود گردیده اند، علاوه بر گنبدهای اصلی، ۸ گنبد فرعی نیز دارد که هر کدام از نیم گنبدها ۱۴ پنجره داشته و در نهایت گنبد مرکزی ۲۸ پنجره دارا بوده که از این تعداد ۴ پنجره بسته گردیده اند.

غرفه پادشاهی

غرفه پادشاهی بخشی از این مسجد تاریخی عثمانی است که از جذابیت بالایی برخوردار بوده و توجه زیادی را به خود جلب کرده، این غرفه دارای ۲ اتاق و ۱ طاق بوده که در قسمت فوق آن لژ سلطان قرار دارد. شاید بتوان به راحتی گفت زیباترین کاشی های بکار رفته در این مسجد در این قسمت مورد استفاده قرار گرفته است. پیشنهاد می کنیم در صورت بازدید از این مکان مذهبی حتما به این بخش مهم و جالب آن سری بزنید.

مسجد سلطان احمد از شگفتی های تاریخ عثمانی

فضای داخلی

در ساخت محیط داخلی مسجد آبی از طراحی خاص و زیبایی استفاده شده که رنگ های جذابی را به کار برده است. در شبستان این مسجد ستون ها با کاشی های رنگی فوق العاده ای تزئین گردیده اند، فضای داخلی آن به واسطه داشتن ۲۶۰ پنجره از روشنایی خوب و کافی برخوردار می باشند که با چلچراغ هایی که قرار گرفته که بر این روشنایی می افزاید.

آشنایی با مسجد سلطان احمد با 6 مناره

محیط داخلی این مسجد مزین به آیه هایی از قرآن کریم می باشد که توسط یک یاز مطرح ترین خطاط های دوره ی خودش، سید هاشم غباری نقش گرفته است. همچنین کف این مسجد به وسیله ی فرش های اهداکنندگان فرش شده که پس از رویت کهنه بودن، آنها با فرش تازه عوض می شوند.

تفاوت مسجد آبی با سایر مساجد عثمانی

شاید اصلی ترین تفاوت مسجد سلطان احمد را با دیگر مسجدهای عثمانی، وجود ۶ مناره این مسجد دانست، مصالح بکار رفته در این مسجد سنگ مرمر، گرانیت قرمز، سنگ سماق می باشد. همچنین رنگ آبی کاربرد زیادی در نقاشی های داخلی مسجد دارد که به همین دلیل در غرب مسجد آبی به آن اطلاق یافته و موجب شهرتش شده است.

مسجد سلطان احمد واقع در شهر استانبول

محراب مسجد آبی

مسجد سلطان احمد مشهور به مسجد آبی دارای جذابیت و زیبایی های زیادی است که از مهم ترین آنها شاید بتوان محراب این مسجد را نام برد و به بیانش پرداخت. اگر روزی برای سفر و بازدید از این مسجد تاریخی به استانبول رفتید حتما محراب آن را از دست ندهید و سری بزنید.

آشنایی با مکان عبادت و مذهبی سلطان احمد

این محراب که زیبایی خاصی را به خود اختصاص داده از سنگ مرمر تراشیده و ۲ ردیف کتیبه در بالای این محراب چیده شده و دور تا دور محراب با پنجره پوشیده شده است.

 

در طرف راست محراب یک منبر واقع شده که در حال حاضر نیز مورد کاربرد قرار می گیرد و تمام دیوارهای کنار محراب به وسیله ی کاشی های سرامیکی زینت یافته اند.

طراحی این مسجد به گونه ای است که محراب مسجد روبروی نمازگران باشد و در واقع زمان نماز خواندن رو به جهت مکه می ایستند.

شباهت مسجد آبی و مسجد الحرام

مسجد سلطان احمد اولین مسجد منحصر به فردی است که ۶ مناره دارد، در آن دوران در پی تصمیم سلطان احمد برای ساختن این مسجد با ۶ مناره، با مخالفت هایی مواجه شد، و دلیل آن ۶ مناره بودن مسجد الحرام در مکه می باشد، ولی سلطان احمد با پرداختن یک مبلغی به عنوان هدیه برای احداث هفتمین مناره مسجد الحرام در مکه این انتقادات را برطرف کرد.

عبادتگاه سلطان احمد واقع در شهر استانبول

نکته ی عجیب در ورودی غربی

ورودی اصلی غربی مسجد از طراحی زیبا و خاصی برخوردار است که که خود از جمله جذابیت و شگفتی های این مسجد به حساب می آید، با وجود این همه تزئینات زیبا بازدیدکنندگانی که جهت عبادت به این مسجد رجوع نکرده اند، نمی توانند از این در ورودی وارد شده و باید از در ورودی شمالی به مسجد وارد شوند و این کار برای حفظ حرمت این مسجد می باشد.

آشنایی با مسجد سلطان احمد برای گردشگران

موردی که قابل توجه است، قرار دادن تخم های شترمرغ برای دور کردن عنکبوت ها، به منظور ممانعت از بسته شدن تار عنکبوت در مسجد می باشد.

مراسم مذهبی

در مسجد آبی وقت نماز ظهر، در عیدهای مذهبی و جمعه ها امام آن خطبه اش را قرائت می کند به طوری که در این مسجد تمامی عابدان و نمازگزاران و بازدیدکنندگان به راحتی صدای او را می شنوند و حتی او را ببینند.

زمان بازدید از این مسجد برای گردشگران از اذان صبح تا اذان مغرب می باشد.

آشنایی با عبادتگاه سلطان احمد مشهور به مسجد آبی

در این مقاله شما را با مسجد آبی مشهور به مسجد آبی یکی از مکان های دیدنی استانبول در کشور ترکیه آشنا ساختیم، امیدواریم مورد پسند شما قرار گرفته و در این سفری نوشتاری که آرگا تدارک آن را دیده بود، لذت برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو