آشنایی با درجه های نظامی و ترتیب درجه بندی افراد نظامی

آشنایی با درجه های نظامی و ترتیب درجه بندی افراد نظامی


منبع: آرگا

610

1399/3/5

03:41


درجات نظامی در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به هر سطح با هم متفاوت هستند. در حالت کلی در کشور سربازها، درجه داران، افسران جزء، افسران ارشد و امراء در نظام جمهوری اسلامی با درجه های مختلف وجود دارند.

آشنایی با درجه های نظامی و ترتیب درجه بندی افراد نظامی

یکی از مهمترین موارد در نظام و ارگان های مختلف نظامی که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، بحث درجات و سلسله مراتب نظامی می باشد، آشنایی با درجات نظامی شاید برای برخی بی اهمیت باشد اما افرادی که به سربازی رفته اند حتما نسبت به این درجات اطلاعاتی دارند، اگر شما هم می خواهید با درجات مختلف نظامی آشنا شوید در این مطلب همراه ما باشید.

درجه های مختلف نظامی

دراین مطلب قصد داریم تا درباره کلیات درجه ها و نحوه تخصیص آن به افراد به زبان ساده صحبت نماییم، مسلما دریافت درجه های نظامی نیاز به برخی شرایط خاص دارد و طبق یک زمانبندی مشخص صورت می گیرد، درجات نظامی به شکل کلی به ترتیب پایین به بالا از سربازی شروع می شود و در ادامه آنها درجه داران یا مندرجین، افسران جزء، افسران ارشد و در پایان آن امراء یا همان امیران قرار دارند. هر یک از این درجات درجه های زیر مجموعه خود را دارند که در ادامه با درجه های نظامی به شکل کامل آشنا می شویم.

سطوح درجات سربازی

همانطور که مشخص است اولین درجه در نظام جمهوری اسلامی درجه سربازی است، از این درجه سالهاست که فقط برای کسانی که به خدمت می روند و سواد پایینی دارند استفاده می شود و دیگر به پرسنل نیروی انتظامی داده نمی شود. البته خیلی از درجه های سربازی در حال حاضر دیگر در نیروهای رسمی استفاده نمی گردد، درجات سربازی به طور کل از بالا به پایین به سرجوخه، سرباز دوم، سرباز یکم، و سرباز دسته بندی می گردند. در حال حاضر از این درجات فقط در نیروی وظیفه عمومی استفاده می شود و این درجات پایین ترین درجه های نظام می باشند.

معرفی درجات نظامی

در ایران دسته بندی درجات سربازی در نیروهای نظامی کمی با هم متفاوت می باشد ولی دارای کلیات یکسانی هستند. فقط در نیروهای دریایی و سپاه پاسداران از کلمه ناوی به منظور اسم بردن از درجه سربازی هم استفاده می گردد. هر سرباز در یک سیستم مراتبی غیر وظیفه هر ۶ ماه یکبار ارتقای درجه می یابد و به درجات بالاتر تا سرجوخه گی نائل می شود و بعد از آن هر چهار سال یکبار ارتقای درجه برای کارکنان کادر نظامی می باشد.

انواع درجات نظامی

درجه سربازها همواره بر رویبازوی لباسشان مشخص می گردد به جز نیروی انتظامی که درجه سرباز روی دوش او قرار دارد. به زبان عامیانه و معمول به درجه سربازی خط یا آجر گفته نیز می گویند که با بیشتر شدن خط ها درجه بیشتر می شود.

آشنایی با درجه های نظامی

سطوح درجه مدرجین یا درجه دارها در سیستم نظام

پس از عبور از درجه سرجوخگی از دسته بندی درجات سربازی خارج شده و به دسته درجه دارها می رویم، این درجات به ترتیب از پایین به بالا گروهبان سوم، گروهبان دوم، گروهبان یکم، استوار دوم و استوار یکم می باشند. این درجات علاوه بر اینکه برای کارکنان کادر وجود دارد به پرسنل وظیفه که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند نیز داده می شود، مثلا افرادی که فوق دیپلم داشته باشند خدمت سربازی را با درجه گروهبان یکم یا گروهبان دوم شروع می کنند. کلیات و شکل ظاهری این درجات هلال یا عدد هشت به سمت پایین می باشد، در این رده پرسنل هر ۴ سال یکبار ارتقای درجه می یابند. همانطور که گفتیم سربازهای وظیفه که دارای مدارک دانشگاهی می باشند در نیروی انتظامی با مدرک فوق دیپلم درجه گروهبان یکم یا گروهبان دومی را می گیرند و وظیفه هایی که مدرک لیسانس دارند به احتمال بالا درجه استوار یکم یا استوار دومی را خواهند داشت، این موضوع تا حدودی در نیروهای دیگر تفاوت دارد و در درجه های ارتش لیسانسه ها به درجات ستوان دومی یا ستوان سومی نیز می رسند. در مدرجین درجات روی بازوها درج می شود و قابل دید است، در حالت کلی در سیستم نظام به افرادی که درجه نظامی آنها از درجات سربازی تا استوار یکمی است، سرکار می گویند.

درجات نظامی مختلف

درجه بندی افسران جزء در نظام

پس از درجات مدرجین، باید بدانید که دیگر درجه ای به نام سرکار نداریم و برای خطاب افسران جزء از پیشوند جناب استفاده می شود. درجان این دسته از پایین به بالا ستوان سوم، ستوان دوم، ستوام یکم و سروان هستند که این درجات به ترتیب یک ستاره، دو ستاره، سه ستاره و چهار ستاره را بر روی درجه نظامی خود دارند که آنها را افسر مورد خطاب قرار می دهند. موضوع مشترک در مورد افسران خطاب کردن آنها با واژه جناب سروان است، یعنی به طور کل ستوان سوم تا سروان را جناب سروان خطاب می کنند. تنوع شکل و تنوع نامگذاری در افسران جزء در شاخه های مختلف نظام زیاد است. افسران با توجه به مدرک دانشگاهی از لیسانس تا دکتری معمولا با درجه ستوان یکم به نظام وارد می شوند و به ندرد در این گروه سروان تمام وظیفه وجود دارد، ارتقای درجه در این گروه نیز هر ۴ سال یک مرتبه انجام می گردد. همچنین واژه پاسدار در این گروه به نظامی هایی که در حال خدمت در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند اضافه می گردد، ولی در برخی موارد در درجه بندی افسران ارشد نیروی انتظامی نیز از واژه پاسدار برای مورد خطاب دادن استفاده می گردد، البته این موضوع در ابلاغیه های جدید حذف شده است، درجه های این گروه بر روی دوش افسران قرار گرفته است.

درجه های مختلف نظامی

درجات افسران ارشد در نظام

افسران ارشد در ادامه رجه بندی های نظام قرار دارند، این افسران از پایین به بالا سرگرد، سرهنگ دوم و سرهنگ می باشند، موضوع جالب در این مورد اسن است که با وجود سرهنگ دوم سرهنگ یکم وجود ندارد، در این درجه بندی شکل درجه با علامتی به اسم قپه مثل ستاره ای بزرگ و تو پر مشخص می گردد و فقط سه درجه دارد، هیچوقت سرگرد یا سرهنگ وظیفه در نیروهای انتظامی وجود ندارد، چون این افسران به اطلاعات مهم و محرمانه دسترسی دارند. در این دسته درجه ها بر روی دوش افسران قرار می گیرد و در کلاه آنها نیز تفاوت هایی دیده می شود و بر روی نقاب کلاه افسران ارشد خوشه قرار دارد. درجه های افسران ارشد همان فرمانده های نیروی انتظامی محسوب می گردند مثل فرمانده هنگ، فرمانده گردان و …. این درجات به شکل عادی تا درجه سرهنگ همگی هر ۴ سال یک بار ارتقاء درجه می یابند. در این دسته از سرگرد گرفته تا سرهنگ همه افراد را با نام جناب خطاب می کنند، مثل جناب سرهنگ یا جناب سرگرد. دراین دسته جنای سرهنگ دوم یا جناب سرهنگ تمام نداریم و فقط به شکل کلی سرهنگ دوم و سرهنگ تمام مورد خطاب قرار می نمایند.

درجات نظامی کشور

درجه بندی امراء در نظام

بالاترین درجات نظامی در کشور ما درجه نظامی امیران یا امراء می باشد. مشابه این درجات همان ژنرال های خارجی می باشند، برای دستیابی به درجات امیری زمان ملاک مهمی نیست و مراسمات سردوشی و اهدا درجه امیری به افراد نظامی فقط به وسیله بالاترین درجه فرماندهی یک کشور اهدا خواهد شد. در کشور ما ایران کلیه نظامیانی که به این درجه نائل می گردند، این درجه را از فرمانده کل قوا یعنی رهبر جمهوری اسلامی مستقیما دریافت می کنند. در این دسته امکان دارد که یک سرهنگ سالها همین درجه را داشته باشد و با همین درجه بازنشسته شود و هیچوقت به درجه امیری نرسد.

درجات نظامی

به طور کلی درجه بندی امیران در جمهوری اسلامی به ترتیب از پایین ترین درجه به بالاترین درجه سرتیپ دوم، سرتیپ، سرلشکر، سپهبد و ارتشبد می باشد. در حال حاضر بالاترین درجه نظامی در کشور ایران سرلشکر می باشد، درست است که دیگر درجه سپهبدی وجود ندارد ولی جایگاه سپهبدی و ارتشبدی در کشور وجود دارد که در اختیار سرلشکرها قرار می گیرد، یعنی ممکن است کسانی با درجه نظامی پایینتر جایگاه شغلی بالاتری در نظام داشته باشند، درجه این گروه بر روی دوش آنها قرار دارد و همچنین چهار خوشه گندم بر روی نقاب کلاه آنها قرار می گیرد، جایگاه این گروه در نظام بسیار بالاست و برای خطاب آنها از سردار و امیر استفاده می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو