دوقلو باردار شدن، نکات تغذیه ای

منبع: نی نی بان

118

1399/3/5

13:07


اگر تازه ازدواج کرده اید و قصد بارداری دارید باید ابتدا اطلاعاتی را در این زمینه کسب کنید تا بارداری سالم تری داشته باشید . داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل در طول دوران بارداری مهم است تا اطمینان حاصل کنید که نیازهای غذایی جنین در حال رشد تامین می شود. اگر دوقلو باردار هستید، به غذای کافی برای سه نفر نیاز خواهید داشت. این بدان معنا نیست که نیاز به افزایش شدید میزان غذا دارید، اما به این معنی است که هر روز نیاز به خوردن انواعی از غذاهای سالم دارید. 

کالری مورد نیاز برای خانم های باردار 
اگر باردار هستید، مصرف کالری در سه ماهه اول باید حدود 300 کالری ، سه ماه دوم 680 کالری و بیش از 900 کالری در سه ماهه سوم بارداری باشد. کالری که مصرف می کنید باید مواد مغذی بدن را تامین کند، بنابراین همیشه بهتر است بدانید که جنین به چه چیزی بیشتر نیاز خواهد داشت.
 
نیازمندی های غذایی دوقلوها 
در این بخش نیازهای غذایی زنانی باردار ارائه شده است : 
 
پروتئین
پروتئین یک ماده حیاتی برای خلق سلول های انسان است و در نتیجه باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد 
مصرف پروتئین: 
مصرف پروتیین را افزایش داده و هر روز غذاهای مختلف غنی از پروتئین را بخورید اینطور از خوردن یک چیز خسته نخواهید شد. می توانید هر روز گوشت بخورید و از لوبیا یا سبزیجات به عنوان کنار غذا استفاده کنید 
منابع پروتئین :
روزانه 100-175گرم پروتئین مصرف کنید. مثل گوشت (مرغ ،بوقلمون ،گوسفند )،آجیل ،ماست، شیر، کاهو، پنیر 
 
آهن
 آهن به کاهش خطر کم خونی، فشار خون بالا و زایمان زود رس کمک می کند 
مصرف آهن : 
بدانید در دوران بارداری چقدر آهن و از چه منابع غذایی باید استفاده کنید 
منابع آهن:
30 میلی گرم در هر روز ؛ مانند گوشت قرمز،غذاهای دریایی آجیل،غلات 
 
کلسیم
کلسیم برای شکل گیری دندان های قوی و استخوان های محکم بسیار ضروری است 
مصرف کلسیم : 
1500-2500 میلی گرم روزانه 
منابع کلیسیم:
شیر، ماست، اسفناج ، کلم پیچ ، بامیه
 
کربوهیدرات
کربوهیدرات به قند ساده مثل گلوکز تجزیه می شود که به نوزاد برای رشد انرژی می دهد 
مصرف کربوهیدرات:
300 تا 400 گرم روزانه 
منابع کربوهیدرات:
نان، سیب زمینی، پاستا، برنج، غلات 
اسید فولیک : 
مصرف اسید فولیک در دوران بارداری می تواند از ایجاد نقص های مادرزادی نخاع و مغز جلوگیری کند. مصرف اسید فولیک در بارداری سالم مهم است 
 
مصرف اسید فولیک
مقدار اسید فولیکی که باید روزانه مصرف کنید 1000 میلی گرم در روز است 
منابع اسیدفولیک:
مارچوبه ، پرتقال ، گریپ فروت،نمک و چربی های سالم،نمک اساسا سدیم است که همه چیز را متعادل نگه می دارد. ید برای رشد مناسب مغز کودک و سیستم عصبی بسیار مهم است. چربی های سالم ،رشد مناسب مغز و چشم را تسهیل می کنند 
 
مصرف نمک و چربی های سالم
اگر چه نمک و انواع ویژه ای از چربی های سالم برای مصرف خوب هستند اما باید همیشه به خاطر داشته باشید که آن ها را به طور متوسط مصرف کنید در غیر این صورت ممکن است مشکل ساز باشد

مصرف نمک
3.8 تا 5 گرم در روز  
 
مصرف چربی های سالم
120 گرم  
منابع چربی های سالم:
بادام ، گردو ، آوکادو ، روغن زیتون ، روغن آفتاب گردان ، روغن ذرت، دانه های کتان و دانه های سویا 
 
ویتامین های مکمل
اغلب زنان از غذای سالم و متعادل ،مواد مغذی را دریافت می کنند. با این حال، اگر اشتهای خوبی نداشته باشید، پزشک ممکن است برخی از مکمل ها را تجویز کند 
 
مکمل ها
مکمل هایی که خانم های باردار نیاز به مصرف دارند آهن، ید، اسید فولیک، ویتامین د، ویتامین ث و ...هستند 
 
آب 
نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز از کمبود آب در دوران بارداری جلوگیری خواهد کرد. شما باید روزانه حدود 10 فنجان آب بنوشید. در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید، اما از نوشیدن بیش از حد آب در شب اجتناب کنید
 
چه مقدار وزن در طول دوران بارداری جنین دو قلو اضافه می کنید ؟ 
زنانی که دو قلو باردار هستند حدود 15تا 18کیلو وزن اضافه می کنند. موسسه پزشکی با انتشار دستورالعمل های جدید شاخص توده بدنی به صورت فردی را در نظر گرفته است .به این ترتیب شانس بیشتری وجود دارد که دوقلوهای سالم از یک مادر سالم به دنیا بیایند. 
افزایش وزن شما باید در طول دوران بارداری باشد، به خصوص در طول 28 هفته اول زیرا این امر احتمال زایمان زودرس را کاهش می دهد. اگر شاخص توده بدنی شما کم تر از18.5 است، پس باید 22- 27 کیلو وزن اضافه کنید. اگر وزن شما نرمال با شاخص توده بدنی (18/5 -24.9) است باید 16تا 24 کیلوگرم و اگر جز افراد با اضافه وزن با شاخص توده بدنی(24-29)هستید باید 14 تا 22 کیلو گرم و افراد چاق با شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر باید 11 تا19 کیلو وزن اضافه کنند. 
با پزشک مشورت کنید که چه میزان وزن برای داشتن بارداری سالم باید اضافه کنید. 
افزایش وزن خود را در طول دوران بارداری کنترل کنید و آن را با ماه بارداری که در آن هستید مقایسه کنید. 
رژیم غذایی متعادل داشته باشید. غذاهای سالم بخورید که نیازهای غذایی شما و نوزادتان را تامین کند. 
از مصرف چربی های جامد و قند های اضافی اجتناب یا آن را محدود کنید. 
به نیازهای کالری خود توجه کنید. ممکن است به کالری بیشتر در سه ماهه اول بارداری خود نیاز نداشته باشید، اما در سه ماهه دوم، به حدود 340 کالری روزانه و در سه ماهه سوم 450 کالری روزانه بیشتر نیاز خواهید داشت. 
ورزش و فعالیت بدنی کافی داشته باشید. باید حتما ورزش های بارداری را انجام دهید و یا حداقل هر روز پیاده روی کنید. فعالیت فیزیکی برای زنان باردار تا زمانی که افراط نکنند، بسیار سالم است. 
 
چگونه از تولد نوزاد با وزن پایین با رژیم غذایی مناسب جلوگیری کنید؟ 
در بارداری دو قلو، احتمال تولد نوزاد با وزن پایین زیاد است. برای کاهش خطر تولد نوزاد با وزن پایین زیاد غذا نخورید، به جای آن وعده های کم و مکرر را انتخاب کنید. چیزی که می خورید باید سالم باشد. پروتئین در دوران بارداری بسیار مهم است در حالی که ترجیح می دهید غذای غیر گیاهی بخورید، توصیه می شود برخی از پروتئین ها را از منابع غیر حیوانی دریافت نموده و آجیل، دانه ها، لوبیا و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 
 
چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟ 
اگر احساس خستگی می کنید و متوجه شدید سطح ایمنی تان کاهش پیدا کرده است، نشان از کمبود مواد مغذی است. اگر اضافه یا کاهش وزن زیادی دارید در حالت ایده آل، شما با پزشک باید درباره آنچه باید و آنچه را که نباید بخورید، بحث و تبادل نظر کنید. 
 
وقتی دو قلو باردار هستیم باید بیشتر غذا بخوریم؟ 
مجبور نیستید زیاد غذا بخورید؛ تا زمانی که رژیم غذایی سخت و سالمی را دنبال می کنید. وزن خود را کنترل کنید. وعده های سالم مثل هویج ، گوجه فرنگی و یا ترکیبی از انواع مختلف آجیل بخورید و چند چیپس شکلات و میوه های خشک را به آن ها اضافه کنید.
 
اگر زیاد غذا بخورم آیا کودک من مواد مغذی کافی را بدست می آورد؟
تهوع و دیگر عوارض جانبی بارداری می تواند در بارداری دو قلو شدیدتر باشد که می تواند با اشتهای شما تداخل پیدا کند، اما تا زمانی که به تغذیه دوره بارداری پایبند باشید، خوب خواهد بود. پرخوری نکنید و مقدار زیادی آب و مایعات بین وعده های غذایی بنوشید و اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما متنوع و از بهترین کیفیت است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو