زلزله به تعدادی از خانه‌های گچساران خسارت زد

منبع: برترین ها

93

1399/3/5

13:24


فرماندار گچساران گفت: زمین لرزه۵.۲ ریشتری ظهر امروز یکشنبه به تعدادی از واحد‌های مسکونی روستایی و شهری در این شهرستان خسارت وارد کرده است. خوان پایه گفت: ۱۶ نفر از شهروندان گچسارانی که بر اثر این زلزله مصدوم شده بودند به اورژانس این شهرستان مراجعه کردند که به جز یک مورد شکستگی دست بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.

خبرگزاری ایرنا: فرماندار گچساران گفت: زمین لرزه۵.۲ ریشتری ظهر امروز یکشنبه به تعدادی از واحدهای مسکونی روستایی و شهری در این شهرستان خسارت وارد کرده است. خوان پایه گفت: ۱۶ نفر از شهروندان گچسارانی که بر اثر این زلزله مصدوم شده بودند به اورژانس این شهرستان مراجعه کردند که به جز یک مورد شکستگی دست بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.

فرماندار گچساران گفت: زمین لرزه۵.۲ ریشتری ظهر امروز یکشنبه به تعدادی از واحدهای مسکونی روستایی و شهری در این شهرستان خسارت وارد کرده است.

علی خوان پایه یکشنبه شب در نشست کمیته ستاد بحران گچساران اظهار داشت: گروه های ارزیاب در مناطق آسیب پذیرشهر دوگنبدان و به ویژه روستاهای دژسلیمان،لیشتر وخیرآباد در حال برآورد خسارت های احتمالی هستند.

وی بیان کرد: بیشترین خسارت های وارد شده به واحدهای مسکونی این شهرستان در مناطق بافت فرسوده شهر دوگنبدان بوده اما برخی واحدهای مسکونی سایر نقاط شهری هم دچار خسارت جدی شده است.

فرماندار گچساران ابراز داشت:پس از بررسی های کارشناسی ، میزان خسارت ها به وزارتخانه های متولی در تهران ارسال تا نسبت به کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی برای نوسازی و تعمیر واحدهای مسکونی برنامه ریزی شود.

فرماندار گچساران عنوان کرد: این زلزله به برخی از وسایل داخل واحدهای مسکونی مانند لوازم برقی نیز خسارت زده است.

خوان پایه گفت: ۱۶ نفر از شهروندان گچسارانی که بر اثر این زلزله مصدوم شده بودند به اورژانس این شهرستان مراجعه کردند که به جز یک مورد شکستگی دست بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.

وی تاکیدکرد: این زلزله خوشبختانه تلفات جانی درپی نداشته است.

فرماندار گچساران تصریح کرد:زلزله۵.۲ ریشتری گچساران همچنین باعث ریزش کوه در برخی از مناطق مانند جاده دیل شده است.

وی افزود: هم اکنون آرامش در مناطق مختلف گچساران برقرار است و روال عادی زندگی مردم ادامه دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به انجام بازدید از روستاهای گچساران پس از وقوع زلزله گفت: واحدهای مسکونی این روستاها بین ۲۰ تا ۴۰ درصد خسارت دیده اند.

عزیز فعلی با یادآوری وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری شهرستان های بویراحمد ودنا در سال ۱۳۹۷ از بنیاد مسکن خواست با استفاده از تجربیات آن حادثه برای نوسازی وتعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی گچساران اقدام شود.

وی بیان کرد: برخی از واحدهای مسکونی روستاهای گچساران بسیار فرسوده است و نیاز است تا در کمترین زمان ممکن نسبت به بازسازی آنان اقدام شود.

فعلی عنوان کرد:چهار هزار واحد مسکونی با ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض و ارزان قیمت بانکی که بر اثر زلزله سال ۱۳۹۷ در شهرستان های بویراحمد و دنا خسارت دیده بودند نوسازی شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ببشترین تلفات زمین لرزه های کشور در مناطق روستایی گزارش شده است ، افزود: ۵۰درصد از واحدهای مسکونی روستاهای استان نیازمند بازسازی است.

وی از برنامه ریزی برای احداث سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری خبر داد.

مسعود ظفری شهردار دوگنبدان نیز در این نشست گفت: ایجاد یک کمپین برای اسکان اضطراری در هنگام بروزبحران هایی مانند سیل و زلزله از نیازهایی است که مسئولان باید به آن توجه کنند.

زمین لرزه‌ای به قدرت ۵.۲ در مقیاس درونی زمین/ریشتر/ روز یکشنبه شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرده که این زمین لرزه ساعت ۱۳ و ۴۱دقیقه و ثانیه ۲۷ روز یکشنبه چهارم خرداد در عمق ۱۰کیلومتری زمین رخ داده است.

پس از این زلزله یک زمین لرزه دیگر به قدرت ۲.۹ در مقیاس درونی زمین شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد را نیز لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرده که این زمین لرزه ساعت ۱۳ و ۵۱ دقیقه و ۴۱ ثانیه روز یکشنبه چهارم خرداد در عمق ۱۰کیلومتری زمین رخ داده است.

این زمین لرزه بیشتر شهروندان دوگنبدان را به خیابان ها کشاند.

زلزله شهر دوگنبدان در شهرهای اطراف نیز احساس شد.

شهر ۱۰۷ هزار نفری دوگنبدان مرکز شهرستان نفت خیز گچساران در ۱۵۷ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو