tenet

در تاریخ هالیوود گاهی اتفاق افتاده که فیلم‌هایی هم‌نام و بی‌ارتباط با هم ساخته شده باشد، از فیلم برنده‌ی اسکار «تصادف» و تریلر روانشناسانه‌ی «دیوید کراننبرگ» به همین نام، یا «انتقام‌جویان» مارول و یک سریال جاسوسی بریتانیایی به همین نام که در دهه‌ی ۱۹۶۰ ساخته شد. اما وقتی فیلمی چندصد میلیون دلاری نه تنها در نام بلکه در لوگو هم با یک کمپانی اشتراکاتی داشته باشد، نگرانی‌هایی به وجود می‌آید.

استودیوی برادران وارنر بلافاصله پس از آنکه متوجه شباهت لوگوی فیلم «عقیده» و یک کمپانی تولید‌کننده‌ی لوازم دوچرخه در واشینگتن شد، بلافاصله تغییراتی در آن به وجود آورد که در تریلر اخیر فیلم هم مشهود بود. این کمپانی ژوئن سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده و دوین حرف E و T آن در TENET مانند فیلم «کریستفر نولان» به شکل وارونه‌ در‌آمده‌اند. «تایلر دیشین» مالک این برند دسامبر ۲۰۱۹ در صفحه‌ی اینستاگرامش سعی کرد تأکید کند که از لوگوی فیلم نولان کپی‌برداری نکرده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از ۳۰نما، دیشین در مصاحبه با «پینک‌بایک» می‌گوید بزرگ‌ترین نگرانی او این بوده که به سرقت لوگو متهم نشود و یا بدتر از آن استودیوی برادران وارنر از او شکایت نکند. او می‌گوید: «با چند وکیل صحبت کردم و علی‌رغم صحت نگرانی‌هایم به من مشاوره دادند که اقدامی قانونی انجام ندهم. حتی ارسال یک نامه ممکن بود موجب شکایت برادران وارنر شود. این گونه مسائل ممکن است چندین سال به درازا بکشد و هزینه‌های آن به صدها هزار دلار برسد. ما یک کمپانی کوچک تولید‌کننده‌ی لوازم هستیم که اولین قدم‌ها را برای یافتن جایگاه خود برمی‌داریم. به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم درگیر مسائل قضایی شویم.»

 

tenet

پس از این مصاحبه نولان با ارسال یک نامه در مورد نگرانی‌های دیشین نوشت: «من لوگوی‌ خودمان را بسیار دوست دارم بنابراین امیدوارم که احساس نکنید که تغییری لازم نباشد، اما اگر مایلید، می‌توانم از آن استفاده نکنم چرا که به نظر می‌رسد شما زودتر آن را به کار برده‌اید.»

تریلر جدیدی «عقیده» عنوان فیلم را با طراحی جدیدی نشان می‌داد، بنابراین به نظر می‌رسد که دیشین ترجیح داده لوگوی کمپانی او به فیلم شباهت کمتری داشته باشد.