قبل از انجام بوتاکس این مقاله را بخوانید

قبل از انجام بوتاکس این مقاله را بخوانید


منبع: آرگا

218

1398/4/9

14:31


بوتاکس یک پروتئین طبیعی در نوع خالص است که به شکل موضعی استفاده می گردد. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با عوارض و فواید این عمل آشنا کنیم.

بوتاکس در نوع بسیار کم تزریق می شود. این محصول دارای تاییدیه FDA می باشد و در طی مدت زمان مدید استفاده بی خطربودن خود را نشان داده است. کشورهای اروپایی برای جبران بافت تحلیل شده و رفع چین و چروک از تزریقات مختلفی استفاده می کنند که در ایران چندان رایج نیست. 

بوتاکس برگرفته از سم بوتولیسم است. اگر این ماده به میزان کمی در بافت ماهیچه وارد شود، خط های ایجاد شده بر روی بافت را که در پی فعالیت زیاد ماهیچه ایجاد می شوند، برطرف می کند. این روش بسیار سریع نتیجه می بخشد و چهره را جذاب خواهد کرد. 

درمان گرفتگی عضلات با بوتاکس

بوتاکس چیست؟ چه کسانی قادر به انجام آن هستند؟

بوتاکس در ۲ نوع از ترکیبات یافت می شود. ترکیبات فلج کننده، چنین ترکیباتی در واقع با فلج کردن عضله اقدام به رفع گرفتگی می نمایند. ضمن اینکه از اسپاسم ممانعت خواهند کرد. این نوع تزریق گاهی برای بالا بردن ابروها یا از بین بردن چروک مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً ۳ تا ۶ ماه در بافت باقی می ماند.

بالا بردن ابروها با ژل تزریقی

در واقع در قسمت هایی از صورت که حرکت ماهیچه چندان لازم نیست، از بوتاکس برای برطرف کردن چروک و پیشگیری از به وجود آمدن آن ها استفاده می شود. این روش در کشور آمریکا بسیار مرسوم بوده و مورد استقبال هنرمندان هالیوودی این کشور می باشد.

ترکیبات پر کننده: چین و چروک ها در پی ایجاد خط و خطوط بر روی صورت ایجاد می گردند. این خطوط می توانند خطوط کاهش وزن، خط اخم یا خنده، گود شدن زیر چشم و …باشند. 

ترکیبات پرکننده بوتاکس

گاهی نیز ضایعات پوستی خوردگی ها را ایجاد می کنند. ترکیبات پرکننده در نوع موقت و دائم دیده می شوند. نمونه دائم این ژل تزریقی در نمونه های مختلفی تولید می گردد. این ژل دائم پلی اکریل آمید نام دارد. تجارب اروپاییان در طی ۳۰ سال نشان می دهد که این پروتئین قابلیت جذب ندارد و تجزیه نمی شود. ضمن اینکه مسمومیت، حساسیت یا سرطان ایجاد نمی کند. توانایی منطبق شدن با بافت پوست را داشته و خیلی زود با آن یکی می شود.
ژل تزریقی برای اشباع کردن این خطوط و گودی ها تجویز می شود. ضمن اینکه می تواند نمادی از برجستگی را بر روی لب و گونه داشته باشد. معمولاً بعد از ۶ ماه تا ۶ سال نیاز به ترمیم دارند. چون اثر آن ها حذف می شود.
نمونه موقت این ژل تزریقی حدود ۶ تا ۱۸ ماه و نمونه دائم آن نیز تا ۶ سال بدون تغییر باقی خواهد ماند. هیالورونیک اسیدها و کلاژن ها از نمونه ژل های موقت می باشند و این ژل ها با نام های متفاوتی چون ماتریدکس، ژوودرم، روفیلان، رستیلن و … شناخته می گردند.
از نمونه دائمی این ژل ها می توان به پلی متیل متاکریلات و پلی اکریل آمید اشاره کرد. این ژل ها در واقع به شکل دائم عرضه می گردند اما بعد از گذشت ۶ سال کوچک می شوند.

ژل های اکرامید و پاژ چه تفاوتی با هم دارند؟

ژل های پاژ حساسیت کمتری نسبت به آکرامید دارند. البته هر دو ژل از نظر دوام در یک سطح می باشند. تفاوت میان این دو ژل مربوط به مواد افزودنی و میزان خالص بودن و همچنین نحوه بسته بندی ژل پاژ می باشد. ضمن اینکه خاطر نشان می کنیم که ژل پاژ برای بازسازی نقاط حساس مانند خط خنده و لب به کار نمی رود.

برجستگی لب با ژل دائم

ژل تزریقی چه عوارضی به دنبال دارد؟

تزریق پروتئین با عوارض چندان مهمی همراه نیست و تنها عارضه مهم آن، احتمال ضعف عضله درگیر شده با این ژل می باشد. این گونه عوارض نیز به دلیل حاذق نبودن پزشک و یا استفاده از مواد نامطلوب و ناخالص به وجود می آید. البته باید توجه داشته باشید بیمارانی که مشکلات عضلانی و عصبی دارند و در این زمینه پیشرفت کرده اند، نباید از این ژل بهره مند شوند. ضمن اینکه مادران شیرده نیز باید از تزریق آمپول بوتاکس اجتناب کنند. افراد بسیاری به این موضوع اشاره کرده اند که بوتاکس درمان سردرد میگرنی محسوب می شود. البته ممکن است بعد از تزریق، به مدت چند روز سردرد داشته باشید و یا نشانه هایی از حساسیت در شما بروز کند. نگران این نشانه ها نباشید. چون موقت هستند.

از بین بردن سردرد میگرنی با بوتاکس

تزریق بوتاکس

با تزریق ژل های موقت، عوارضی بروز نخواهد کرد. چون این ژل ها از جنس پروتئین هستند و از مواد ناشناخته برای بدن تلقی نمی شوند. البته در موارد بسیار کمی نیز این ژل ها عوارضی را از خود نشان داده اند که این عوارض با جذب و تجزیه این مواد از بین خواهند رفت.
ژل های دائم عوارض بیشتری نسبت به نمونه ژل های موقت نشان می دهند. این عوارض تزریق ژل ممکن است به شکل تغییر در وضعیت قرار گیری ژل تزریقی و جا به جایی آن، بروز عفونت و حساسیت باشد. برای پیشگیری از این عوارض بوتاکس باید افرادی که با بیماری های خود ایمنی مانند آسم و آلرژی درگیر بوده اند، آزمایش لازم برای این عمل زیبایی را انجام دهند. ضمن اینکه این تزریق در افرادی با بیماری های شدید خود ایمنی مانند سندرم نفروتیک، روماتیسم و لوپوس و همچنین بیماری های سیستمیک مانند دیابت انجام نخواهد گرفت.
شما باید برای برطرف کردن فرو رفتگی پوست در نواحی ظریف دقت بیشتری به خرج دهید. به همین دلیل بهتر است از نمونه های باکیفیت و مرغوب تری از بوتاکس بهره مند شوید. این نواحی ظریف شامل خط خنده یا لب ها می شود.

عوارض احتمالی تزریق ژل

چروک های صورت

چروک های صورت در پی دو عامل ایجاد می شوند. زمانی که این چروک ها با منشا حرکتی یا دینامیک ایجاد شده اند و در طی سال ها شکل گرفته اند. چروک های ایستایی نیز زمانی که پوست با کم شدن کشش در سطح به دلایل مختلف مانند جاذبه زمین مواجه می گردد، شکل می یابند.
لیفتینگ یک درمان برای چروک هایی با منشأ ایستایی بود و این درمان چروک های حرکتی را برطرف نمی کرد. این روش درمانی سال ها مورد استفاده بود. 

مراحل انجام تزریق ژل

زمانی که فرد به دلیل بروز چروک در هنگام لبخند کناره های دهانش به سمت پایین کشیده می شود و لبخندی شبیه مونالیزا از خود نشان می دهد، تزریق بوتاکس به کار می آید.

نحوه عملکرد پروتئین تزریقی

پروتئین تزریقی به وسیله قالب ایمپالس عصبی فعال می شود. این فعالیت، جا به جایی عضله را کمتر کرده و باعث برطرف شدن چین و چروک خواهد شد. در این فرآیند نمونه خطوط ملموس و متوسط از بین خواهند رفت.

از بین بردن چروک با تزریق ژل

در مرحله بعد، تزریق پروتئین برای ماهیچه های ایجاد کننده اخم و چروک انجام می شود. سرعت عمل این تزریقات بالاست اما این موضوع از درد آن نمی کاهد. برای برطرف کردن درد تزریق باید از بی حسی استفاده شود. البته گاهی نیز فرآیند تزریق در حین بی هوشی انجام خواهد گرفت که در این زمینه خود بیمار تصمیم گیرنده می باشد.
برای تکمیل فرآینده تزریق پروتئین به ۲ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارید. این زمان به منظور بسته شدن فرستنده های عصبی در نظر گرفته می شود و بعد از گذشت آن بی حسی انجام خواهد شد. البته اگر از بولوتونیوم بوتاکس نوع A استفاده شود، این مشکل در روند بی حسی به وجود نخواهد آمد.
تا یک هفته قبل از انجام بوتاکس از مصرف الکل بپرهیزید. البته این موضوع تنها به مشروبات الکلی مربوط نمی شود. بلکه اکثر مخدرها میزان اثر گذاری و بهبود تزریق را به تعویق می اندازند. توجه داشته باشید که بوتاکس فقط برای زیبایی مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه از آن برای برطرف کردن گرفتگی عضلات و ماهیچه ها نیز استفاده می شود.
کبودی از عوارض شایع تزریق این پروتئین می باشد. برای بهبود کبودی ها از خوردن آسپرین و یا موارد شبیه به آن اجتناب کنید. چون این داروها تاثیری بر برطرف کردن کبودی ندارد.

سایر موارد استفاده از ژل تزریقی

بوتاکس برای درمان و بهبود عملکرد عضلات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که به هر علتی دچار گرفتگی و انقباض عضله چهره و سایر نقاط هستید، می توانید از بوتاکس بهره مند شوید. برای برطرف کردن انحراف چشم، تیک و اسپاسم گردن، سفتی و گرفتگی ماهیچه ها در قسمت گردن و پرش پلک از تزریق پروتئین کمک بگیرید.

رفع گرفتگی گردن با ژل تزریقی

تایید بوتاکس

این ژل تزریقی از FDA تاییدیه گرفته و این موضوع به این دلیل می باشد که تهاجم کمی در حین عمل دارد. زمان زیادی برای بازسازی لازم ندارد و نتایج آن برای بسیاری از استفاده کنندگان رضایت بخش بوده است. ضمن اینکه برای انجام آن نیازی به جراحی نمی باشد و بیمار بعد از انجام عمل بدون جراحی به راحتی به زندگی عادی باز می گردد. 

نحوه انجام بوتاکس

نتایج مورد انتظار از ژل تزریقی

نشانه های تکمیل جوان سازی پوست بعد از چند روز هویدا می شود. خطوط چهره شما در طی یک هفته بهبود یافته و این نتایج معمولاً ۴ تا ۶ ماه بدون تغییر باقی می مانند.

نکات مهم و ضروری برای انجام بوتاکس

خوشبختانه این پروتئین خالص اگر به اندازه تزریق شود و تزریق در محل مشخص جای گیرد، مشکل چندانی به همراه نخواهد داشت. ضمن اینکه برای قسمت های دیگر مشکلی به وجود نخواهد آورد. چون به قسمت های دیگر راه نمی یابد.
چهره شما بعد از عمل بوتاکس دگرگون نخواهد شد. ضمن اینکه همچنان می توانید لبخند بزنید. چون عضلات صورت شما به قدر کافی شل می باشند. البته این لبخند این بار بدون چین و چروک انجام می گیرد. این عمل بدون زخم و جراحت است. بنابراین پس از عمل می توانید به سرعت به کار  یا زندگی روزمره خود بازگردید.
برای تزریق پروتئین مجدد احتمالاً باید ۳ تا ۶ ماه دیگر مراجعه کنید. ژل تزریقی بعد از چند روز منتشر شده و فلج کردن عضلات و شل شدن آن ها را در پی خواهد داشت. چروک های حرکتی برطرف می گردند اما برای بالا آمدن چین های ایستایی به فیلر یا تزریق ژل دیگر نیاز دارید.

استفاده از ژل های پر کننده

ژل های پر کننده چروک های صورت از نظر ماندگاری و کیفیت مانند هم نیستند. این دوام و کیفیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای اثر بخش بودن این درمان از سیگار کشیدن یا در معرض آفتاب بودن پیشگیری کنید. برای بیرون رفتن حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید.
پزشک برای انجام تزریق از بی حسی به شکل موضعی کمک می گیرد. بنابراین در حین تزریقات درد نخواهید داشت. عوارض جانبی دیگر چون التهاب، خون مردگی یا کبودی در سطح پوست، احساس گزگز و قرمز شدن پوست می تواند در نتیجه این عمل ایجاد شود.
توجه داشته باشید برای انجام عمل بوتاکس به شکل موفق بر روی محصول مورد استفاده خود تمرکز کنید. این محصول باید توسط FDA تایید شده باشد. بهتر است از نمونه ژل هایی با ماندگاری زیاد به دلیل ایجاد گرانولومای جسم خارجی(ایجاد توده و کیست) اجتناب نمایید.

عوارض نامطلوب بوتاکس

بیشترین کاربرد بوتاکس برای از بین بردن چین های دو گوشه دهان، افزایش حجم گونه و پروتز لب، برطرف کردن خط اخم و خط لبخند می باشد. برای انجام این تزریق در حال حاضر بهترین متد ژل های هیالورونیک است.

 پروتز لب با بوتاکس

این ژل ها در نوع خود ماندگاری بالایی دارند و این ماندگاری در حد ۶ تا ۹ ماه خواهد بود. ضمن اینکه از تست های حساسیت گذر کرده و باعث حساسیت نمی شوند. عوارضی چون ریزش و جا به جایی در زیر پوست را نیز به دنبال نخواهند داشت.
تزریق چربی یکی دیگر از روش هایی است که برای بازسازی چین و چروک های صورت استفاده می شود. در این روش که لیپوترانسفر نامیده می شود، حدود ۲۰ تا ۵۰ سی سی چربی از شکم و پهلوی فرد بیرون کشیده شده و در ادامه بخش زنده این سلول های چربی استخراج می گردد و از آن به عنوان یک فیلر بیـولوژیک استفاده می شود.

تزریق چربی و جوانسازی پوست

با این فیلر حجم بخشی به صورت یا بدن، برطرف کردن چین و شکن پوست، از بین بردن اشکالات و نواقص پوستی و …  انجام می گیرد. این سلول ها قابلیت ترکیب با PRP را دارند. در صورت ترکیب این سلول ها با PRP، دوام تزریق بیشتر شده و نتیجه بخش تر خواهد بود.

ترکیب بوتاکس و PRP

 PRP از خدمات پزشکی در زمینه انجام زیبایی می باشد که طرفداران زیادی دارد. در این ترکیب یک فرآورده خونی متشکل از پلاسمای سرشار از پلاکت از خون لخته و تازه فرد جداسازی می شود. این پلاکت ها برای تکثیر و تولید پروتئین ها نقش مهمی دارند. در نتیجه به مراتب اثر بخش تر از سایر روش های زیبایی پوست می باشند. به عنوان مثال با این ترکیب می توان برای برطرف کردن گودی و تیرگی چشم، از بین بردن چروک های صورت، درمان ریزش مو و … اقدام کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو