شرکت استخراج معادن و فلزات ریو تینتو یک شرکت چندملیتی بریتانیایی-استرالیایی است که دفتر مرکزی آن در شهر لندن و دفتر مدیریتی آن، در شهر ملبورن مستقر است. ریو تینتو، دومین شرکت بزرگ فلزات و معادن در جهان است.

این شرکت معدنی با تعداد بسیار زیاد نیروی کار، امکانات و وسایل تست کووید-۱۹ را در فرودگاه «پرت» مستقر کرده است تا در عین محافظت از سلامت کارکنان خود بتواند به فعالیت ادامه دهد. ریو تینتو می‌تواند به الگوی خوبی برای سایر شرکت‌ها تبدیل شود که با به کار بستن تمهیدات لازم، فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

ریو تینتو مجبور شد در صف مقدم در همزیستی با این همه‌گیری جهانی اقدام کند، زیرا این شرکت معدنی با حدود ۱۱ هزار کارگر که از طریق پروازهای ورودی و خروجی در محل کارشان حاضر می‌شوند سروکار دارد.

تعدادی از معادن این شرکت که در منطقه پیلبارا در غرب استرالیا واقع‌شده، شامل ۱۶ معدن سنگ‌آهن، چهار پایانه بندر مستقل، هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه ریلی و زیرساخت‌های مرتبط است.

اولین اقدامی که توسط این شرکت صورت گرفته، ساده‌سازی مشکلات پیچیده تنظیمات جداول کاری کارمندان بود. به گفته یک منبع آگاه این شرکت معدنی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا در عرصه فعالیت‌های جهانی خود ۹۰۰ برنامه کاری مختلف داشته است.

ژان سباستین ژاک، مدیرعامل شرکت ریو تینتو در همایش جهانی فلزات، معدن و فولاد که توسط «بنک آو امریکا» برگزار شد گفت: این شرکت ظرف مدت یک هفته جداول کاری مختلفی برای همه کارمندان معادن سنگ‌آهن تنظیم کرد. تنظیم، برنامه‌ریزی و تهیه جداول کاری، قبلا ممکن بود یک سال طول بکشد.

این شرکت برنامه کاری کارمندان خود برای استخراج سنگ‌آهن از معادن غرب استرالیا را از هشت روز کار، شش روز استراحت به دو هفته کار دو هفته استراحت تغییر داد.

نقطه‌ضعف و اشکال به‌کارگیری این اقدامات باعث شده است حدود ۱۰ درصد بهره‌وری شرکت افت داشته باشد، زیرا باید عملیات کاری در معادن به‌طور کامل متوقف شود تا یک تیم سایت را کاملا ترک کند، قبل از اینکه تیم دیگر آن را به دست گیرد.

این شرکت در نظر دارد با انجام دیگر اقدامات، افت ۱۰ درصد بهره‌‌وری را جبران کند و تولیدات خود برای سال ۲۰۲۰ را به ۳۲۴ میلیون تن تا ۳۳۴ میلیون تن برساند.

ریو تینتو با تغییر برنامه کاری کارمندان خود توانست ضمن کاهش چشمگیر میزان دفعات سفرهای ورودی و خروجی منطقه پیلبارا، انجام تست کووید-۱۹ در فرودگاه «پرت» و همچنین فرودگاه‌های‌ شهرهای باسلتون، جرالدتون و آلبانی را اجرایی کند.

این شرکت معدنی با تفکر و برنامه‌ریزی بلندمدت برای حفظ سلامت کارگران خود اقدام همزیستی با کووید-۱۹ را برای چند سال آینده تا زمانی که واکسن آن تولید شود و به‌طور گسترده در دسترس همگان قرار گیرد در دستور کار خود قرار داده است.