همه چیز درباره فلسفه ایکیگای

منبع: بیتوته

113

1399/3/6

07:54


همه چیز درباره فلسفه ایکیگای



فلسفه ایکیگای,همه چیز درباره فلسفه ایکیگای,کلمه ایکیگا

فلسفه ایکیگای

 

در ژاپنی، ikigai با ترکیب نمادهایی به مفهوم زندگی با ارزشمند شدن نوشته شده است.یک شور و شوق در درون شما وجود دارد ، یک استعداد خاص که به روزهای شما معنی می بخشد و شما را سوق می دهد تا بهترین چیزهای خویش را تا آخر عمر به اشتراک بگذارید. چنانچه هنوز نمی دانید که ایکیگای شما چیست، همان طور که ویکتور فرانکل می گوید، مأموریت شما کشف آن است.

ایکیگای ما برای همه ما مختلف است، ولی یک چیز مشترک ما این است که همه ما در جستجوی معنی هستیم. هنگامی که روزهای خویش را صرف می کنیم تا با آنچه برای ما معنی دارد رابطه داشته باشیم، زندگی کامل تری می کنیم. هنگامی که رابطه را از دست می دهیم، ناامید می شویم. 

 

ایکیگای ما در اعماق هر یک از ما مخفی است و پیدا کردن آن به جستجوی بیمار احتیاج دارد. باتوجه به متولدین اوکیناوا، جزیره ای که دارای قدمت صد سالگی در دنیا است، ikigai ما علتی است که صبح از خواب بلند می شویم. 

 

هنگامی که ikigai خویش را کشف کردید، پیگیری کردن آن و پرورش آن هرروز معنی زندگی شما را به ارمغان می آورد.

 

آن ها هدف مهمی در زندگی یا چند مورد دارند. آن ها آیکیگایی دارند، ولی آنرا جدّي نمی گیرند. آن ها ارام هستند و از هر کاری که می کنند لذت می برند. ”

 

یکی از چیزهایی که همه با یک آیگیگای کاملا تعریف شده مشترک دارند این است که آن ها فارغ از آنچه هستند، اشتیاق خویش را دنبال می کنند.

 

چه می شد اگر می شد تنها با انجام بیشتر کاری که بیش از هر چیزی دوست دارید بیشتر عمر کنید؟ این یک تئوری جذاب است که شواهد اعتبار آن در بین مردمانی در جزیره اوکیناوا در ژاپن که از آنها با نام« دهکده عمر طولانی»( Village of Longevity) یاد می شود یافت شده است.

 

این مردمان بيش ترین مقدار امید به زندگی در دنیا را بخود اختصاص داده اند. همه آنها به یک فلسفه اصیل ژاپنی که با نام« ایکیگای»( ikigai) شناخته می شود اعتقاد دارند. مفهوم لفظی این عبارت شاد بودنی است که از انجام یک فعالیت مستمر که برای شخص مفهوم خاصی داشته و هدفی را دنبال می کند ناشی می شود.

 

فرهنگ اوکیناوا، ایکیگای را بعنوان " علتی برای بلند شدن در صبح" و به معنی علتی برای لذت بردن از زندگی، اموزش می دهد. در یکی از سخن رانی های تد، دن بیوتنر ‏( en) ‏، ایکیگای را یه عنوان یکی از دلایلی مطرح کرد که سبب می شود انسانها در بعضی مناطق جهان زندگی های طولانی داشته باشند.

 

کلمه ایکیگای معمولاً برای اشاره به منبع ارزش در زندگی یک فرد یا اشاره به چیزهایی که زندگی یک فرد را گرانبها می کنند، استفاده می شود. همچنين، از این کلمه برای اشاره به وضعیت ذهنی و روحانی ای بکار میرود که تحت آنها افراد حس می کنند که زندگی آنها گرانبها است.

 

این وضعیت لزوما به شرایط اقتصادی یک فرد یا شرایط فعلی اجتماع مربوط نیست. حتی درصورتی که کسی حس کند که شرایط کنونی تیره است، ولی در ذهن خویش هدفی داشته باشد، امکان دارد ایکیگای را حس کند. رفتارهایی که سبب می شود که ایکیگای را حس کنیم، کارهایی نیستند که مجبور به انجام آنها می شویم؛ این رفتارها خودبه خود و طبیعی هستند.

 

در مقاله ای با عنوان" ایکیگای:فرآیند اجازه اتفاق افتادن فرصت های شکوفایی فرد"، کوبایاشی سوکاسا( به انگلیسی:Kobayashi Tsukasa) می گوید" مردم تنها در شرایطی میتوانند ایکیگای حقیقی را احساس کنند که بر اساس بلوغ شخصی، ارضای امیال مختلف، عشق و خوشحالی، نشست و برخاست با افراد دیگر، و نوعی از احساس ارزش در زندگی، به طرف خودشناسی پیشرفت کنند.

 

فلسفه ایکیگای,همه چیز درباره فلسفه ایکیگای,کلمه ایکیگا

همه چیز درباره فلسفه ایکیگای

 

مفهوم زندگی من چیست؟

آیا یگانه مقصود طولانی‌تر شدن زندگی است یا اینکه باید به مقاصد بیش تری فکر کنم؟

به چه دلیل بعضی اشخاص از اهدافشان در زندگی آگاهند ولی بعضی ديگر افسرده و سرگردانند؟

 

ژاپنی ها به« ایکیگای» باور دارند. طبق آموزه های ژاپنی ها، هرکس در زندگی خویش یک ایکیگای( ikigai) در زندگی خویش دارد. “یک شوق در درون شما وجود دارد ، یک استعداد خاص که به روزهای شما معنی می بخشد و شما را سوق می دهد تا بهترین چیزهای خود را تا آخر عمر به اشتراک بگذارید.

 

درصورتی که هنوز نمی دانید که ایکیگای شما چیست، همان طور که ویکتور فرانکل می گوید، مأموریت شما کشف آن است. “ ایکیگای ما برای همه ما متفاوت است، ولی یک چیز مشترک ما این است که همه ما در جستجوی معنی هستیم. هنگامی که روزهای خویش را صرف می کنیم تا با آنچه برای ما معنی دارد رابطه داشته باشیم، زندگی کامل تری می کنیم. هنگامی که رابطه را از دست می دهیم، ناامید می شویم.

 

چه طور ایکیگای خویش را پیدا کنم ؟

 

برای پیدا کردن ایکیگای خویش باید به 3 چیز توجه کنید:

در چه چیزی خوب هستید؟ عشق و علاقه شما چیست؟ چه چیزی یکی از ارزش های زندگیتان است؟ به این سوال ها جواب بدهید. در پایان چیزی را پیدا خواهید کرد که پاسخ هر 3 سؤال بالاست. زمانی که جواب شما پاسخ این 3 سؤال باشد، ایکیگای خویش را پیدا نموده اید.

 

برای پیدا کردن ایکیگای به زمانی فکر کنید که درگیر انجام کاری بوده اید و غرق در لذت شده اید و فراموش نموده اید که ناهار یا شام بخورید.

 

توجه کردن به کارهایی که در انجام آن ها غرق می شویم سبب میشه رابطه عمیق تری با ایکیگای خویش برقرار کنیم. در چنين حالتی، زندگی برایمان با معنی و لذتبخش تر خواهد شد. به چیزهایی که برایتان بامعنی است بیشتر توجه کنید و سپس تلاش کنید که دفعات انجام اینجور کارها رو افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که ایکیگای، خود به خود ظاهر نمی شود، برای پیدا کردن ایکیگای باید به درون و علائق خویش بیشتر و بیشتر توجه کنید.

 

در این مسیر باید چیزهایی که با ما جور در نمی آیند و کارهایی که دوست نداریم رو رها کنیم. نکته اصلی اینجاست:به مرور باید تلاش کنیم وظایفی که برایمان بی معنی ست را کاهش دهیم و در عوض وقت بیشتری برای انجام ایکیگای خویش اختصاص دهیم.

 

فلسفه ایکیگای,همه چیز درباره فلسفه ایکیگای,کلمه ایکیگا

قانون ایکیگای

 

10 قانون ایکیگای در زندگی امروزی

1.فعال بمانید؛ بازنشسته نشوید

2.زندگی را کند کنید.

3.شکم خود را پر نکنید.

4.خود را با دوستان خوب احاطه کنید.

5.برای تولد بعدی خویش آماده شوید

6.لبخند بزنید.

7.دوباره با طبیعت رابطه برقرار کنید.

8.تشکر کنید( شکر گزاری)

9.در لحظه زندگی کنید.

10.ikigai خویش را دنبال کنید.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو