همایون شجریان در حضور 710 هزار کاربر روی صحنه رفت / ادای دین شجریان پسر به پدر با "مرغ سحر"

129

1399/3/6

12:34


کنسرت آنلاین همایون شجریان با ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس یکشنبه چهارم خرداد در تالار وحدت برگزار شد.

همایون شجریان در حضور 710 هزار کاربر روی صحنه رفت /  ادای دین شجریان پسر به پدر با "مرغ سحر"

سرویس موسیقی هنرآنلاین: هم‌زمان با عید سعید فطر، همایون شجریان خواننده موسیقی سنتی ایران و موسیقی تلفیقی با همراهی ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس در قالب کنسرت آنلاین "نسیم وصل" در تالار وحدت روی صحنه رفتند.

در ابتدای این کنسرت که به خاطر شیوع ویروس کرونا روبه‌روی صندلی‌های خالی از تماشاگر تالار وحدت اجرا ‌شد، نوازنده‌های ارکستر ابتدا ساز خود را کوک کردند و سپس شجریان و کیارس هم‌زمان وارد صحنه شدند. در ادامه کنسرت آنلاین شجریان با قطعه ماندگار "هوای گریه" با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان آغاز شد.

او پس از اجرای قطعه "هوای گریه"، قطعه "خانه سودا" را خواند. قطعه بعدی کنسرت ساز و آواز "نسیم سحر" با شعری از سعدی بود که بلافاصله پس از اتمام قطعه قبلی اجرا شد.

قطعات "افسونگر" و "غریبانه" دیگر قطعاتی بودند که توسط این خواننده اجرا شدند و پس از آن شجریان به همراه کیارس برای لحظاتی از صحنه خارج شدند. در لحظه ورود مجدد خواننده و رهبر ارکستر، نوازندگان سازهای زهی لحظه زیبایی را رقم زدند و با سازهای خود این دو هنرمند را تشویق کردند. شجریان پس از حضورش روی صحنه قطعه ارکسترال "ای عاشقان" با شعری از مولانا را خواند.

در ادامه قطعات "با ستاره‌ها" و "حاصل عمر" اجرا شد تا اینکه نوبت به اجرای قطعه "دفتر دل" رسید تا حال و هوای آلبوم "نسیم وصل" که یکی از آلبوم‌های به‌یادماندنی همایون به شمار می‌رود برای مخاطبان زنده شود. شجریان که معمولاً عادت به سخن گفتن در کنسرت‌هایش ندارد، در تمام طول این یک ساعت اجرای خود نیز هیچ صحبتی با مخاطبان نکرد و ترجیح داد که تمرکزش را روی خواندن بگذارد.

شجریان در قسمت پایانی کنسرت آنلاین خود قطعه ماندگار و بسیار زیبای "مرغ سحر" را اجرا کرد. شاید اگر هواداران در سالن حضور داشتند و این کنسرت را از نزدیک مشاهده می‌کردند، در لحظه اجرای این قطعه با همایون "مرغ سحر" را زمزمه می‌کردند و تشویق‌های طولانی نثار شجریان می‌کردند. "مرغ سحر" تصنیفی از ساخته‌های مرتضی نی‌داوود و با شعری از محمدتقی بهار است که بارها توسط استاد محمدرضا شجریان در کنسرت‌هایش اجرا شده است. شجریان در این روزها که پدرش نیز در بستر بیماری است، با اجرای این آهنگ برای لحظاتی خاطر استاد محمدرضا شجریان را روی صحنه برای مخاطبانش زنده کرد.

سرانجام این کنسرت با اجرای قطعات منتخب از آلبوم‌های "نسیم وصل" و "با ستاره‌ها" به پایان رسید و همه عوامل با دست زدن سالن را ترک کردند. در این اجرا 35 نوازنده در ارکستر مجلسی ازجمله هنرمندان سازهای ایرانی، سینا جهان‌آبادی، پاشا هنجنی، پریچهر خواجه، کامبیز گنجه‌ای، آزاد میرزاپور، حسین رضایی‌نیا و همایون نصیری، شجریان و کیارس را همراهی می‌کردند. پیش از این نیز شجریان در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده بود که تنظیم قطعات کنسرت از محمدجواد ضرابیان و سینا جهان‌آبادی است و تنظیم قطعه "مرغ سحر" را نیز امیر عظیمی بر عهده دارد.

کنسرت "نسیم وصل" شجریان از طریق تلویزیون اینترنتی لنز ایرانسل پخش ‌شد که به گفته همین اپراتور، در همان یک ساعت حدود 710 هزار نفر به‌صورت آنلاین به تماشای این کنسرت نشستند. البته این در حالی است که عده‌ زیادی از هواداران نیز به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم اصلاً نتوانستند در مهمانی شجریان شرکت کنند و یا در هنگام اجرای این کنسرت با قطعی پی‌درپی اینترنت مواجه می‌شدند. پس از اجرای این کنسرت، شرکت ایرانسل اعلام کرد علاقه‌مندانی که به دلیل استقبال گسترده موفق به مشاهده این کنسرت نشدند، می‌توانند طی دو سئانس روزهای آینده، پخش مجدد آن را از طریق تلویزیون تعاملی لنز مشاهده کنند.

از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران و ممنوعیت فعالیت‌های اجتماعی ازجمله برگزاری کنسرت‌ها، خوانندگان موسیقی به سمت کنسرت‌های آنلاین روی آوردند و به‌نوعی مخاطبان خود را تنها نگذاشتند. کنسرت‌هایی که ابتدا با اجرای خوانندگان در محیط‌هایی غیر از سالن‌های کنسرت برگزار شد ولی به‌مرورزمان و با استقبال‌هایی که صورت گرفت، این کنسرت‌ها در قالب ویژه‌برنامه "نوروزخانه" در ایام عید از برج میلاد دنبال شد و مخاطبان برای چند شب توانستند کنسرت خوانندگان محبوب خود ازجمله حسام‌الدین سراج، وحید تاج، رضا صادقی، حامد همایون، امید حاجیلی، مهدی یغمایی، رضا یزدانی، اشوان، حمید حامی را به شیوه جدیدی تماشا کنند.

پس از آن چندین کنسرت ازجمله کنسرت‌های پرواز همای، علی زند وکیلی، سامان احتشامی، وحید تاج و گروه رستاک نیز به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند. اما کنسرت همایون شجریان اولین کنسرتی بود که از طریق تلویزیون تعاملی ایرانسل پخش شد. کنسرتی که مشترکان ایرانسل بدون نیاز به تهیه اشتراک و کاربران غیرایرانسلی لنز با تهیه بلیت 10 هزار تومانی این اجرا را تماشا کردند. هرچند که هنوز مشخص نیست تجربه کنسرت‌های آنلاین به همین‌جا ختم می‌شود یا نه، چرا که خبرهای تازه‌ای در خصوص بازگشایی سالن‌های کنسرت با رعایت نکات بهداشتی به گوش می‌رسد، اما قطعاً کنسرت آنلاین همایون شجریان با وجود مشکلات فنی که پیش آمد یکی از پُرطرفدارترین کنسرت‌های این روزهای قرنطینه خانگی به شمار می‌رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو