گران‌ترین جایزه ادبی فرانسه اهدا شد/ خیز خانم نویسنده برای نوبل ادبیات

منبع: ایران آرت

101

1399/3/6

17:06


جایزه جهانی "سینه دل دوکا"ی فرانسه اغلب به عنوان جایزه‌ای شناخته می‌شود که مسیر کسب جایزه نوبل ادبیات را هموار می‌کند.

ایران آرت: جویس کارول اوتس، نویسنده آمریکایی، برنده جایزه ادبی ۲۰۰هزار یورویی "سینه دل دوکا"ی فرانسه شد.

به نقل از اکونومیک تایمز، جایزه جهانی "سینه دل دوکا"ی فرانسه که گران‌ترین جایزه ادبی این کشور محسوب می‌شود، اغلب به عنوان جایزه‌ای شناخته می‌شود که مسیر کسب جایزه نوبل ادبیات را هموار می‌کند و پیش‌تر برندگان نوبلی چون "آندره ساخاروف"، "ماریو بارگاس یوسا" و "پاتریک مودیانو" موفق به کسب این جایزه ادبی شده‌اند.

ایسنا نوشت، پنج رمان از نوشته‌های "جویس کارول اوتس" شامل رمان "بلوند" که به زندگی شخصی "مریلین مونرو" می‌پردازد تاکنون نامزد نهایی جایزه "پولیتزر" در بخش ادبیات شده‌ اما از کسب جایزه بازمانده‌اند. 

با این وجود، این نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس ۸۱ ساله تا امروز جوایز معتبری از جمله جایزه کتاب ملی آمریکا را کسب کرده و در کارنامه خود نگارش بیش از ۶۰ رمان، مجموعه داستان کوتاه، نمایشنامه و زندگی‌نامه را دارد. 

"جویس کارول اوتس" در چند سال اخیر یکی از شانس‌های دریافت نوبل ادبیات شناخته می‌شود و به دلیل پرداختن به موضوعات بحث‌برانگیز جامعه آمریکا در آثارش مورد تحسین قرار گرفته است. 

"جانورها"، "عشق تابستانی"، "مرد بدون سایه"، "کنار دروازه شمالی"، "آن‌ها"، "قصه‌های خیانت" و ... از جمله آثار این نویسنده آمریکایی هستند. 

عنوان جایزه "سینه دل دوکا" برگرفته از نام یک تاجر، تهیه‌کننده فیلم و یک انسان خیرخواه متولد ایتالیا است. این جایزه توسط موسسه فرانسه شامل آکادمی زبان و ادبیات فرانسه برگزار می‌شود. قرار بود جایزه "جویس کارول اوتس" طی مراسمی ماه آینده اعطا شود که برگزاری مراسم آن به سبب شیوع ویروس کرونا لغو شد. 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو