۳ توصیه مربی ذهن ایلان ماسک برای تقویت حافظه

منبع: روزیاتو

123

1399/3/6

17:39


تقویت حافظه

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت های موفق آمریکایی نظیر تسلا و اسپیس ایکس که چندی پیش فرزند هفتمش هم به دنیا آمد بعد از خواندن چند کتاب علمی و تخیلی نظیر مجموعه بنیاد از اسحاق آسیموف و کتاب های ارباب حلقه ها تصمیم می گیرد یک مربی ذهن به نام جیم کواییک را به استخدام خود در آورد. کواییک در حوزه تخصصی خود دست به کارهای جالبی می زند که از آموزش تندخوانی گرفته تا تقویت حافظه و بهبود یادگیری را شامل می شود و دلیل استخدام او توسط ماسک نیز بهره گیری از تخصصش در این زمینه ها بود.

خودش در این باره می گوید:

ماسک من را استخدام کرد چون او نیز درست مانند افراد موفق روی کره زمین تشخیص داد که برای موفقیت باید همواره در حال یادگیری باشد. ماسک خودش حافظه فوق العاده ای داشت و اطلاعات مفیدی در مورد تکنیک های تقویت حافظه داشت.

ماسک از کواییک خواهش کرد که تکنیک های تقویت حافظه خود را به محققان و دانشمندان راکت اسپیس ایکس آموزش بدهد. در ادامه این مطلب برخی تکنیک های تقویت حافظه مربی ذهن ایلان ماسک را با شما در میان می گذاریم:

۱- افکار منفی را کنار بگذارید

تکنیک های تقویت حافظه

کواییک معتقد است که انسان باید با تمام افکار منفی که به صورت خودکار وارد ذهنش می شوند و به او نهیب می زنند که نمی تواند چیزهای تازه یاد بگیرد مبارزه کند. او در این باره می گوید:

اگر مرتبا به خود می گویید که نمی توانی کاری انجام دهی یا بیش از اندازه پیر هستی که بتوانی فلان کار را انجام دهی یا هوش کافی برای انجام فلان کار را نداری و نمیتوانی انجامش دهی باید با این افکار مقابله کنی.

برای این کار بهتر است حرف هایی عکس آنچه گفته شد را به خود بگویید. مثلا اگر فکری دائما به ذهنتان خطور می کند که شما نمی توانید کدنویسی یاد بگیرید باید بلافاصله به خود بگویید من میتوانم کد نویسی یاد بگیرم!

برای آنکه خواسته ای در مخیله شما جای بگیرد لزومی ندارد که آن را کوچک کنید و در عوض باید ذهن خود را باز کنید تا اندازه آن شود. به گفته این مربی ذهن، به مرور زمان با این تکنیک افکار منفی از ذهن شما زدوده می شوند و در نتیجه مانعی که پیشتر بر سر راه یادگیری شما وجود داشت از بین می رود.

۲- غذاهای مخصوص مغز بخورید

تقویت حافظه

غذایی که می خورید در تقویت حافظه شما بسیار اهمیت دارد. بخصوص زمانی که نوبت به سلول های خاکستری مغز می رسد که در واقع لایه بیرونی مغز را تشکیل می دهد؛ همان لایه ای که در کنترل عضلات و درک احساسی (از قبیل مشاهده، شنیدن، حافظه، تکلم و تصمیم گیری) نقش ایفا می کند.

بنابراین آنطور که این مربی ذهن می گوید بهتر است روزانه یک وعده «غذای مغز» بخورید که در ادامه فهرست دهگانه آنها را مشاهده می کنید:

  • آووکادو : مملو از چربی های اشباع نشده است و به داشتن جریان خون سالم کمک می کند.
  • بلوبری: این میوه از مغز در برابر استرس اکسید کننده (زمانی که نوعی عدم توازن میان رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان های بدن رخ می دهد) محافظت می کند و اثرات سالخوردگی مغز را کم می کند.
  • کلم بروکلی (خرید از دیجی کالا): این سبزی منبع فوق العاده از ویتامین K است که برای بهبود کارکرد شناختی و حافظه بسیار سودمند است.
  • تخم مرغ (خرید از دیجی کالا): تخم مرغ حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی است که برای مغز مفید هستند و ترکیبات شیمیایی کولین که برای تقویت حافظه و مغز ضروری است به وفور در تخم مرغ وجود دارد.
  • سبزیجات با برگ های سبز: این گیاهان منبع عظیم ویتامین E هستند که اثرات افزایش سن روی مغز را پایین می آورد.
  • سالمون، ساردین و خاویار (خرید خاویار از دیجی کالا): این مواد غذایی مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و به کاهش اثرات افزایش سن روی مغز کمک می کنند.
  • زردچوبه: این ادویه میتواند به کاهش تورم مغزی و تقویت سطح آنتی اکسیدان های بدن کمک کند و دریافتی اکسیژن مغز را بهبود بدهد.
  • گردو: گردو مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین E است و میتواند از مغز در برابر سالخوردگی مراقبت کند.
  • شکلات دارک: کاکائوی موجود در شکلات های دارک حاوی انواع فلاونوئیدهاست که گفته می شود تاثیری بسزا در تقویت قوه شناختی مغز دارد.
  • آب: به گفته کواییک ۸۰ درصد از مغز انسان را آب تشکیل داده و در نتیجه کاهش سطح آب آن میتواند باعث کندی عملکرد مغز و عدم تمرکز شود. به گفته او افرادی آب زیاد می خورند قوه مغزی بهتری نسبت به دیگران دارند.

۳- قدرت مطالعه را دست کم نگیرید

برای آنکه یاد بگیرید باید مطالعه داشته باشید. کواییک پیشنهاد کرده که روزانه برای خود یک هدف مطالعه تعیین کنید حتی اگر تنها ۱۰ دقیقه باشد.

بیل گیتس کارآفرین مشهور دنیا و موسس مایکروسافت سالانه ۵۰ کتاب مطالعه می کند و وارن بافت صاحب هلدینگ برکشایر هتوی که اصلی ترین سرمایه گذار اپل است و از دوستان صمیمی بیل گیتس به شمار می رود روزانه دست کم ۵۰۰ صفحه کتاب می خواند.

قدرتی پنهان در مطالعه کردن وجود دارد که به مرور خود را نشان می دهد و کلید کار استمرار و ثبات قدم داشتن است.

کواییک توصیه میکند که برای شروع کتابی که همیشه دوست داشته اید بخوانید را بردارید و کلیه عوامل حواس پرتی را کنار بگذارید و تایمر خود را روشن کنید. او همچنین پیشنهاد کرده که برای مطالعه از یک قلم یا یک تکه کاغذ برای دنبال کردن متن استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد شده که ساعت مطالعه خود را به طور دقیق برای هر روز در تقویم خود مشخص کنید. مطالعه کردن تمرینی بی نظیر برای ذهن است و باید به یاد داشته باشید که صرفا با مطالعه یک کتاب میتوانید تجربه یک قرن را وارد ذهن خود کنید.

 

شاید به خواندن این مطلب علاقمند باشید:

چند ترفند ساده برای تقویت حافظه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو