مصرف کنجد در بارداری

منبع: اوما

125

1399/3/6

19:55


مصرف کنجد در بارداری

در دوران بارداری که جزء حساس ترین و شیرین ترین دوران زندگی برای شما است باید نسبت به رژیم غذایی پیش از بارداری و دوران بارداری توجه کامل داشته باشید و به آن اهمیت بدهید. زیرا بسیاری از عوارض دوران بارداری یا خطرات احتمالی برای نوزاد در هنگام تولد یا قبل از آن به دلیل تغذیه نادرست و نامتعادل مادر می باشد.

همچنین بهتر است در صورت امکان در این دوران تحت نظر یک پزشک تغذیه باشید و کمتر به خرافات و توصیه های دیگران که خودشان تجربه کرده اند گوش دهید زیرا شرایط بارداری برای هر خانم کاملا منحصر به فرد است و حتی شرایط دو بارداری برای یک مادر یکسان نیست. پس همه تجربیات اطرافیان بخصوص در مورد تغذیه به درد شما نمی خورد.

یکی از مواردی که شاید نمی دانیم باید در بارداری مصرف کنیم یا خیر؟ کنجد می باشد که بسیار هم مقوی است. در این مقاله گروه سلامت اوما سعی دارد که اثرات مصرفی کنجد در بارداری را بررسی کند. 

کنجد در بارداری، خوب یا بد؟

معمولا قدیمی ها طبق تجارب خود که شاید عوامل بسیار مختلفی در آن تجربه ها نقش داشته اند می گویند کنجد عوارض جبران ناپذیری بر جنین دارد و نباید به هیچ وجه در این دوران مصرف شود. اما باید بدانید که این حرف ها کاملا خرافات است و کنجد عامل اصلی سقط جنین نمی شود. دلیل اینکه می گویند کنجد ممکن است جنین را سقط کند این است که طبع آن بسیار گرم است و مانند مصرف زعفران در بارداری اگر بیش از اندازه باشد رحم را گرم کرده و موجب سقط می شود. اما در صورتی که به مقدار مناسب، به اندازه ای که پزشک اجازه می دهد مصرف کنید یک غذای فوق العاده با مزایای عالی در این دوران است که مواد مغذی بدن را تامین کرده و شرایط بارداری را برایتان بهتر می کند. در ادامه این خواص را برایتان توضیح می دهیم.

خواص کنجد در بارداری

خوردن مقدار مناسب کنجد در دوران بارداری دارای فواید زیادی برای سلامتی مادر است. اگر شما به کنجد حساسیت ندارید می توانید از فواید مصرف آن در بارداری بهره مند شوید. این فواید عبارتند از:

1- کنجد منبع غنی از کلسیم، پروتئین، آمینو اسیدها و ویتامین های E، C و  B است. بنابراین این ماده سرشار از مواد مغذی و املاح مورد نیاز بدن مادر باردار است که از عوارض احتمالی بارداری مانند زایمان زودرس هم جلوگیری می کند.

2- یبوست یکی از رایج ترین مشکلات دوران بارداری است. دانه های کنجد از یبوست در این دوران جلوگیری کرده و در صورت ابتلا به درمان آن کمک می کند. در واقع دانه های کنجد باعث شل شدن مدفوع و رفع یبوست شما می شود.

3- کنجد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در فصل زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در بارداری کنجد مصرف کنید. البته در دوران غیر از بارداری نیز کنجد این خاصیت را دارد.

4- اغلب زنان در دوران بارداری با کمبود کلسیم مواجه می شوند. از آن جایی که دانه های کنجد منبع غنی از کلسیم می باشد، می توانند بصورت هفتگی مصرف و این کمبود را جبران کند. 

5- دانه های کنجد به دلیل مقدار زیادی کلسیم، مانع از پوسیدگی دندان ها در دوران بارداری می شود.

6- تکرر ادرار در دوران بارداری یکی دیگر از مشکلات این دوران حساس است. دانه های کنجد به نرمال کردن ادرار در این دوره کمک می کند.

7- کنجد باعث تقویت قوای جسمانی و کاهش خستگی ناشی از بارداری در شما می شود. شما را پرانرژی و شاداب می کند و استرس را نیز از شما دور می سازد. در نتیجه عوارض بارداری را کاهش داده و زایمان راحت تری را در پیش خواهید داشت.

 

9090-2

راه های افزودن کنجد به برنامه غذایی روزانه

می توانید کنجد را به صورت پودر درآورده و بر روی پنیر یا ماست بریزید و یا با شیر مخلوط کرده و نوش جان کنید. همچنین می توانید کنجد را بر روی کیک یا نان مصرفیتان بریزید. در هنگام پخت گوشت و ماهی افزودن کنجد به آنها مزه لذیذی ایجاد می کند که در اشتهای شما در بارداری نیز تاثیر گذار است و آن را بهبود می بخشد. خود کنجد را نیز بصورت تنها می توانید مصرف کنید، اما در همه این موارد حواستان به مقدار مصرفی آن باشد. 

هشدار اومایی: اگر هنوز در مورد مصرف کنجد در بارداری نگران هستید بهتر است که قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. اکثر پزشکان معتقد هستند در سه ماهه اول بارداری که امکان سقط جنین وجود دارد آن را مصرف نکنید و در ادامه بارداری به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.

سخن آخر

مصرف اکثر غذاهای طبیعی در دوران بارداری بلامانع است و فواید بسیار زیادی برای مادر و جنین دارد و می توانند عوارض بارداری را کاهش داده و این دوران را آسان تر کنند. اما هر چیزی باید به اندازه مصرف شود و خوردن خیلی کم یا خیلی زیاد آن نیز می تواند عوارض خطر آفرینی را ایجاد کند. بهتر است در این دوران موارد تغذیه ای خاص را به پزشک گزارش دهید تا میزان مصرفی مناسب را به شما بگوید و با توجه به شرایط بارداری شما اگر برایتان خطر آفرین باشد شما را از مصرف منع کند. 

Dr. Orfanoudaki Irene (PhD, MD, OB/GYN). Does Sesame Seeds (Til) During Pregnancy Cause Miscarriage? April 29, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو