آیا حاملگی با وجود دستگاه ای یو دی امکان دارد؟

آیا حاملگی با وجود دستگاه ای یو دی امکان دارد؟


منبع: اوما

253

1399/3/6

19:55


آیا حاملگی با وجود دستگاه ای یو دی امکان دارد؟

روش های کارآمد و متفاوتی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد. شاید راحت ترین و کم عارضه ترین روش استفاده از کاندوم به طور صحیح باشد. دستگاه ای یو دی نیز یکی از روش های نسبتا مطمئن برای جلوگیری از بارداری است. در هنگام استفاده از این روش ها و انتخاب آن ها باید به این نکته توجه کنید که هنوز هیچ روشی ابداع نشده است که بتواند بطور 100% از بارداری جلوگیری کند. بنابراین از هر روشی هم که استفاده کنید ممکن است تحت شرایطی خاص باردار شوید. البته احتمال این موضوع بسیار پایین است اما صفر نیست.

در این مقاله گروه سلامت اوما می خواهد شما را با عملکرد دستگاه ای یو دی برای جلوگیری از بارداری آشنا کند.

دستگاه ای یو دی (IUD) چیست؟

دستگاه ای یو دی نوعی دستگاه کمکی از جنس پلاستیکی خاص می باشد که در اطراف پایه آن سیم مسی پیچیده شده است. پزشک این دستگاه را در زمان مناسب معمولا در طول دوره پریودی داخل رحم قرار می دهد تا مانع از بارداری احتمالی شما شود. این دستگاه معمولا بین 3 الی 10 سال بازدهی دارد و می تواند تا حد زیادی از بارداری شما جلوگیری کند و احتمال باردار شدن را نزدیک به صفر برساند.

 

آی یو دی چیست

چه افرادی می توانند از دستگاه ای یو دی استفاده کنند؟

این دستگاه برای کسانی که تا کنون بچه دار نشده اند و یا قصد دارند در یکی دو سال آینده صاحب فرزند شوند مناسب نیست و بیشتر برای خانم هایی استفاده می شود که می خواهند به مدت طولانی باردار نشوند. همچنین افرادی که نمی توانند از قرص های ضد بارداری استفاده کنند و یا نگران عوارض آن مثل ناباروری یا نامنظم شدن هورمون ها و یا تاخیر در بارداری هستند ممکن است با پیشنهاد پزشک از آی یو دی استفاده کنند. خانم های شیرده نیز می توانند از این دستگاه استفاده کنند زیرا بر شیر مادر و سلامتی نوزاد شیرخوار تاثیری نمی گذارد.

آیا دستگاه ای یو دی از بارداری جلوگیری می کند؟

بله، دستگاه ای یو دی تا نود و نه درصد می تواند از بارداری جلوگیری کند که میزان بسیار خوبی است. بنابراین تاثیر فوق العاده بالایی دارد. عملکرد این دستگاه به این شکل است که یون های مس از حرکات اسپرم به سمت تخمک جلوگیری می کنند زیرا این یون ها حاوی مایعی سمی هستند که اسپرم را از بین می برند. در واقع با قرار گیری این دستگاه در رحم یون های مس به مخاط دهانه رحم و مایع رحم منتقل می شوند و هنگامی که اسپرم وارد می شود و با مایع تماس پیدا می کند، سم موجود در مایع با از بین بردن اسپرم از بارداری جلوگیری می کند. حتی اگر یکی از اسپرم ها بتواند از این ناحیه جان سالم به در ببرد و با تخمک لقاح انجام دهد، یون های مس محیط را اشباع می کنند و از لقاح و لانه گزینی جلوگیری خواهند کرد.

جلوگیری از بارداری با ای یو دی

مزایای استفاده از دستگاه ای یو دی:

  • این دستگاه موثرترین روش جلوگیری از بارداری است.
  • این دستگاه به مدت طولانی از بارداری جلوگیری می کند (از سه تا ده سال).
  • این دستگاه به قیمت مناسب در دسترس است.
  • دستگاه ای یو دی بر تعادل هورمونی در خانم ها تاثیر نمی گذارد. به همین دلیل بهترین راه جلوگیری از بارداری بدون تاثیر بر هورمون ها و باروری است. 
  • هنگامی که دستگاه برداشته شود بدون هیچ عارضه ای بدن به حالت طبیعی برمی گردد. همچنین برداشتن دستگاه نیز راحت است.
  • دستگاه ای یو دی بر شیردهی تاثیر نمی گذارد.
  • دستگاه ای یو دی در هنگام نزدیکی جنسی مشکلی ایجاد نمی کند.
  • اگر پزشک دستگاه ای یو دی را پنج روز پس از نزدیکی بدون محافظت قرار دهد، از بارداری جلوگیری می شود. بنابراین به نوعی این دستگاه به صورت اورژانسی نیز عمل می کند.

نکاتی در خصوص دستگاه ای یو دی:

اگر از دستگاه ای یو دی برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنید باید برای عملکرد بهتر دستگاه و جلوگیری از محیا کردن شرایط برای بارداری به توصیه های زیر عمل کنید:

- پس از هر بار پریودی از وجود دستگاه سر جای مناسب خود مطمئن شوید. اگر دستگاه سر جای خودش نباشد ممکن است باردار شوید و یا مشکلات دیگری برایتان ایجاد شود.

- اگر پس از مدتی که این دستگاه را در رحم قرار دادید و یا در حین استفاده از این دستگاه علائم غیر طبیعی بدون سابقه قبلی مانند درد در ناحیه پایین شکم، درد در هنگام نزدیکی و ترشحات واژن را مشاهده کردید بلافاصله به پزشکتان اطلاع دهید.

- اگر به صورت غیر طبیعی خونریزی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید یا تست بارداری انجام دهید.

 

نکات مهم آی یو دی

چه زمانی نباید از دستگاه ای یو دی استفاده کرد؟

برخی افراد به خاطر شرایط خاص نمی توانند از این دستگاه استفاده کنند. این افراد عبارتند از:

سخن آخر

همان طور که گفتیم دستگاه ای یو دی موثر ترین روش برای جلوگیری از بارداری است اما به درد کسانی می خورد که نمی خواهند تا چند سال آینده صاحب فرزند شوند. اگر تصمیم گرفتید از این روش استفاده کنید باید این کار را نزد یک پزشک با تجربه در این زمینه انجام دهید تا دستگاه به درستی در محل مناسب قرار بگیرد. در غیر این صورت احتمال بارداری با وجود دستگاه و یا عوارضی مثل درد و عفونت افزایش پیدا می کند. 

 Dr. Sherif A. M. Shazly (MD, OB/GYN). How To Avoid Pregnancy: Know Your Options. April 23, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو