نحوه مصرف قرص ویتامین دی 50000

منبع: اوما

80

1399/3/7

01:55


نحوه مصرف قرص ویتامین دی 50000

بدن ما در طول حیات برای رشد و نمو بهتر و افزایش سلامتش به ویتامین های مختلفی نیاز دارد. یکی از این ویتامین ها ویتامین دی می باشد. ویتامین دی تاثیر مستقیمی بر میزان جذب کلسیم در معده و استخوان سازی ما دارد و در صورت کمبود آن در بدن باعث لاغر شدن، شکننده بودن و بد شکل شدن استخوان ها می شود. به علاوه این ویتامین بر سیستم عصبی و ایمنی بدن نیز تاثیر دارد. 

متاسفانه چون بصورت محلول در چربی است و در آب حل نمی شود جذب آن از طریق غذاها کمی سخت است. روش دیگری که بدن ما ویتامین دی خود را تامین می کند قرار گرفتن در برابر نور خورشید و اشعه ماورا بنفش است. با توجه به تاثیراتی که این ویتامین در سلامت ما دارد در صورت بروز مشکلات مربوط به کاهش آن پزشک برایتان قرص ویتامین دی را بعنوان مکمل تجویز می کند که در این مقاله می خواهیم برایتان توضیح دهیم نحوه مصرف قرص ویتاین دی 50000 به چه صورتی می باشد؟

نحوه مصرف قرص ویتامین دی 50000

شما الان آزمایش ویتامین دی نداده اید و نمی دانید کمبود دارید یا نه ! وزرات بهداشت برای کلیه افراد بالای 12 سال توصیه میکند که ماهانه یکعدد قرص ویتامین 50 هزار واحد یا مصرف روزانه دوز 1000 واحد مصرف شود. که این دوز به معنی جلوگیری از کمبود این ویتامین است. برای گروه سنی ۲ تا ۱۲ سال به مصرف هر دو ماه یک عدد قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین D توصیه شده است. زیر دو سال هم 25 قطره آ د بعد از تولد تا پایان دوسالگی مصرف میشود.

سطح طبیعی ویتامین دی باید بالای 30 باشد. اما اگر شما آزمایش خون دادید و متوجه کمبود ویتامین دی شده اید، نحوه مصرف متفاوت است. اگر کمبود بین 10 تا 30 بود ، پزشک طبق میزان کمبود، 4 تا 6 هفته، هفته ای یکعدد قرص ویتامین دی 50 هزار واحد تجویز میکند. اگر کمبود زیر 10 بود که باید ابتدا دو سه هفته آمپول ویتامین دی تزریق بشه و بعد قرص مصرف شود. 

قرص ویتامین دی را کی بخوریم؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در آب حل نمی شود و هنگام جفت شدن با غذاهای پر چرب ، در جریان خون شما به بهترین وجه جذب می شود. به همین دلیل ، توصیه می شود برای جذب بیشتر و بهتر این ویتامین، مکمل های ویتامین D را با یک وعده غذایی مصرف کنید. نتایج یک آزمایش بر روی 17 نفر از افرادی که دچار کمبود این ویتامین بودندن نشان داد آن هایی که قرص ویتامین دی خود را با وعده غذایی مصرف کردند تا 50 درصد افزایش ویتامین دی در سطح خون خود را تجربه نمودند.

 

جذب بهتره ویتامین دی

در یک مطالعه دیگر در 50 فرد با سنین بالاتر ، مصرف ویتامین D در کنار یک وعده غذایی با چربی مناسب ، میزان ویتامین D خون را پس از 12 ساعت در مقایسه با مصرف این قرص با یک وعده غذایی کاملا بدون چربی 32 درصد افزایش داد.

آووکادو ، آجیل ، دانه ها ، لبنیات پرچرب و تخم مرغ منابع مغذی چربی هستند که باعث جذب بیشتر ویتامین D در بدن شما می شوند.

بهتر است مکمل ویتامین دی 50000 را اول صبح بخورید!

بسیاری از افراد ترجیح می دهند هنگام صبحانه مکمل های ویتامین D خود را مصرف کنند. زیرا نه تنها هضم و جذب آن اغلب راحت تر است ، بلکه بهتر یادتان می ماند که قرص مکمل خود را مصرف کنید. این امر به ویژه در صورتی که چندین مکمل را بصورت همزمان مصرف می کنید اهمیت دارد. بنابراین بهتر است عادت کنید قرص ویتامین دی را با یک صبحانه مغذی میل بفرمایید. به علاوه همیشه زنگ گوشیتان را کوک کنید تا مصرف قرص را به شما یاد آوری کند. گذاشتن قرص ها نزدیک میز ناهارخوری نیز روش مناسبی برای یاداوری می باشد. به علاوه یادتان باشد مصرف این ویتامین جدای از وعده غذایی و در پایان روز می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند.

نتایج برخی از تحقیقات نیز نشان داده اند که پایین بودن سطح ویتامین دی بر اختلال خواب، کیفیت خواب و کاهش مدت زمان خواب راحت اثر می گذارد. به علاوه مصرف آن در شب بر هورمون ملاتونین که مسئول چرخه خواب و بیداری است و مقدار آن در شب بیشتر می شود نیز تاثیر می گذارد و با کاهش آن خواب شما را از بین می برد.  

در کنار نکاتی که گفته شد شما می توانید با انجام سعی و خطا و بر اساس شرایط سیستم بدنی و گوارش خود بهترین و ایده آل ترین زمان ممکن برای مصرف این قرص را پیدا کنید اما مصرف آن با وعده غذایی را در برنامه خود قرار دهید.

سخن آخر

مکمل های ویتامی دی می توانند یک روش مؤثر برای تقویت سطح ویتامین D خون شما باشند که برای سلامتی شما بسیار مهم است. مصرف ویتامین D به همراه غذا ، می تواند اثر آن را دوچندان کند ، زیرا این ویتامین بصورت محلول در چربی است.

در حالی که بهترین زمان بندی برای مصرف این قرص هنوز مشخص نشده است ، داده های علمی نشان می دهند که بهتر است این قرص در شب مصرف نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو