درصد بارداری با آمپول اچ سی جی

منبع: اوما

311

1399/3/7

01:55


درصد بارداری با آمپول اچ سی جی

در اکثر خانم های بالغ در سنین باروری با اقدامات منظم و با برنامه برای مقاربت های جنسی و بارداری، حاملگی بصورت طبیعی اتفاق می افتد. اما در بعضی خانم ها به دلایل مختلف مثل کاهش ذخایر تخمدان، تنبلی تخمدان، مشکلات مربوط به رحم، کیفیت و تعداد پایین اسپرم ها و ... ممکن است اختلالاتی در بارداری طبیعی به وجود بیاید و نیاز باشد روش های کمکی برای باردار شدن فرد اعمال شود. یکی از این روش ها تزریق آمپول اچ سی جی می باشد که افزایش آن پس از بارور شدن تخمک در تست بارداری خانگی و آزمایش خون بارداری شما را تایید می کند.

در این مطلب گروه سلامت اوما میزان درصد موفقیت بارداری با تزریق آمپول اچ سی جی را بررسی می کند.


آمپول اچ سی جی چیست؟

آمپول اچ سی جی (HCG) یا گنادوتروپین جفتی انسانی ( نام های تجاری آمپول : اویدرال، پریگنیل) یک دارو برای کمک به فرایند باروری است که باعث تقویت، تحریک و آزاد شدن تخمک و بالا رفتن احتمال بارداری می شود. در واقع این آمپول  نوعی از داروهای تزریقی است که به عنوان "ضربه محرک" نیز شناخته می شود. ممکن است این دارو به تنهایی یا همراه با سایر داروهای باروری تجویز شود. همچنین در بعضی مواقع بسته به شرایط فرد می تواند در یک چرخه قاعدگی با مقاربت جنسی به موقع ، در روش های لقاح داخل رحمی (IUI) یا لقاح آزمایشگاهی آی وی اف برای بهبود شانس بارداری در یک سیکل استفاده شود.

آمپول اچ سی جی چگونه کار می کند؟

تزریق  و عملکرد آمپول اچ سی جی بسیار شبیه به هورمون لوتئین کننده بدن یعنی (LH) می باشد که دقیقاً قبل از تخمک گذاری آزاد می شود. نقش هورمون LH در سیستم تولید مثل زن، تحریک تخمک بالغ (که هنوز در فولیکول خود در تخمدان است ) می باشد. به طور معمول ، حدود 36 ساعت قبل از آزاد شدن تخمک فولیکول قابل باروری ، LH افزایش می یابد.

بدن شما به همان شیوه ای که نسبت به LH واکنش نشان می دهد به hCG نیز واکنش نشان خواهد داد. بنابراین ، وقتی اچ سی جی (یا هر نوع گنادوتروپین کوریونی) به بدن شما تزریق می شود ، تا زمانی که فولیکول ها در تخمدان در مرحله صحیح بلوغ قرار دارند ، hCG باعث می شود تخمک ها طی 36 ساعت رشد کرده و تخمک گذاری به خوبی انجام می شود (تخمک قابل باروری از فولیکول ها آزاد می شوند). به همین دلیل است که گاهی اوقات تزریق اچ سی جی بعنوان  "شلیک ماشه" یا "تزریق ماشه" خوانده می شود.

هنگامی که این دارو در طی یک چرخه با مقاربت جنسی به موقع یا همراه با IUI استفاده می شود ، اگر مقاربت یا روش لقاح بعد از تزریق آمپول به موقع انجام شود، شانس بارداری نیز افزایش پیدا می کند. 

وقتی اویدرال در طی چرخه  آی وی اف استفاده می شود ، پزشک شما می خواهد شانس انجام لقاح را افزایش دهد و این طور نباشد که تخمک ها تخمدان ها را بدون انجام لقاح و به تنهایی ترک کنند. زیرا پس از تخمک گذاری فولیکول ها ، آنها نمی توانند برای روش IVF بازیابی شوند و نتیجه دلخواه یعنی بارداری پدیدار نمی شود. به همین دلیل، پزشک شما قبل از زمان تخمک گذاری با تزریق آمپول اچ سی جی احتمال انجام لقاح را در روش آی وی اف افزایش می دهد.

زمان تزریق آمپول اچ سی جی

آمپول اچ سی جی برای کمک به آزاد شدن تخمک موقع تخمک گذاری یعنی وسط سیکل تجویز میشود. قبل از تجویز سونوگرافی انجام دهید، اگر اندازه فولیکول ها برای بارداری مناسب بود، پزشک تعداد مناسب آمپول را تجویز می کند.

زمان مناسب تزریق توسط پزشک تشخیص داده می شود. بنابراین بسیار مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را در مورد اینکه چه زمانی تزریق را انجام دهید، مو به مو عمل کنید. زیرا این زمان بسیار دقیق بوده و می تواند نتیجه موثری بر بارداری شما داشته باشد. اگر دقیقا در زمانی که پزشک مشخص می کند این آمپول را تزریق نکنید ممکن است نتیجه مطلوبی نگیرید. در صورت فراموشی به محض اینکه به یاد آوردید به پزشکتان اطلاع دهید تا اگر هنوز دیر نشده است تزریق را انجام دهید.

آمپول اچ سی جی چه زمانی تجویز میشود؟

این آمپول ممکن است در فرایند بارداری فقط یک بار استفاده شود و آن یک بار نیز در شرایط زیر می باشد:

  •  زنان مبتلا به ناباروری و عدم تخمک گذاری
  •  در موارد ناباروری بدون علت
  •  به عنوان بخشی از یک چرخه درمانی آی وی اف ، صرف نظر از علت ناباروری

 

آمپول اچ سی جی

همان طور که قبلا هم گفتیم اچ سی جی ممکن است به تنهایی استفاده شود ، اما معمولاً به همراه داروهای دیگر باروری مصرف می شود. مثلا:

آمپول hCG چقدر موفق عمل می کند و باعث بارداری می شود؟ 

مشخص کردن میزان شانس موفقیت در بارداری برای افرادی که از اچ سی جی استفاده می کنند بسیار مشکل است زیرا موفق شدن حاملگی به عوامل زیادی بستگی دارد. تحقیقات نشان می دهد استفاده از این آمپول تا 18.2 درصد میزان موفقیت بارداری را افزایش می دهد در حالی که این میزان برای افرادی که از این دارو استفاده نکرده اند حدود 5.8 درصد بوده است. بعلاوه افرادی که هم از آمپول اچ سی جی و هم از افزایش دهنده هورمون لوتئین کننده یعنی LHاستفاده کردند تا 30.7 درصد شانس بیشتری برای بارداری داشته اند. 

آمپول hcg برای پسر دار شدن

بعد از تزریق آمپول، تخمک ۱۲ تا ۳۶ ساعت بعد ممکن است آزاد شود. پس اگر قصد شما تعیین جنسیت است باید سونوگرافی سریالی واژینال انجام دهید. هر وقت تخمک آزاد شده بود نزدیکی کنید.

 hCG بعد از تزریق تا چه مدت در سیستم تولید مثل شما می ماند؟

 به طور معمول ، 10 روز طول می کشد تا دارو hCG به طور کامل از خون و ادرار خارج شود. بنابراین ، اگر خیلی زود تزریق را انجام دهید ممکن است با یک جواب مثبت کاذب برای بارداری رو برو شوید. 

چند روز بعد از تزریق آمپول اچ سی جی می توانم تست بارداری انجام دهم؟

 حدود 10 روز الی 2 هفته از زمان آزاد شدن تخمک باروری تا کاشت جنین در دیواره رحم طول می کشد و در ابتدا میزان هورمون اچ سی جی در خون و ادرار پایین است و شما باید حداقل این زمان را منتظر بمانید  تا به اندازه کافی هورمون hCG در خون و ادرار منتشر شود تا با آزمایش حاملگی خون شناخته شده و به عنوان عدد بتای مناسب بارداری شما تایید گردد. پس از گذشت این مدت زمان، ما می توانیم به طور منطقی مطمئن باشیم که نتایج آزمایش بارداری دقیق است.

آیا در صورتی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشم می توانم از آمپول اچ سی جی استفاده کنم؟

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سندرم تحریک بیش از تخمدان (OHSS) باشند. با این حال ، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید از Ovidrel استفاده کنید. در حقیقت ، اودیدل اغلب در چرخه های درمانی باروری برای زنان مبتلا به PCOS نیز استفاده می شود. در صورت نگرانی درباره این موضوع بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

عوامل مختلفی می توانند در هر سنی اختلالاتی در بارداری طبیعی ایجاد کنند و باعث شوند شما به سرعت باردار نشوید. اما نباید درباره این موضوع نگران باشید زیرا بسیاری از این عوامل راه حل های آسانی دارند که به شما کمک می کنند تا یک بارداری طبیعی و لذت بخش را تجربه کنید. نکته مهم این است که به موقع به پزشک مراجعه کرده و همه توصیه ها و دستورالعمل های او را دقیق و منظم انجام دهید تا بارداری اتفاق افتاده و به سلامت طی شود.

Brian Levine, MD, MS, FACOG. Ovidrel and Trigger Shots.Updated on June 20, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو