پرورش بونسای پورتولاکاریا افرا و آشنایی با نحوه تکثیر آن

پرورش بونسای پورتولاکاریا افرا و آشنایی با نحوه تکثیر آن


منبع: آرگا

313

1399/3/7

02:49


یکی از بونساهای پرطرفدار که جزو ساکولنتها نیز می باشد، بونسای پورتولاکاریا افرا می باشد. این بونسای زیبا بومی آفریقای جنوبی بوده و درختچه ای همیشه سبز و بدون خزان است. برای آشنایی با شرایط نگهداری و پرورش این ساکولنت جذاب که به فرم بونسای درآمده ،همراه این مطلب از آرگا باشید.

پرورش بونسای پورتولاکاریا افرا و آشنایی با نحوه تکثیر آن

بونسای پورتولاکاریا افرا با نام علمی Portulacaria afra متعلق به خانواده portulacaceae می باشد. خاستگاه اصلی این ساکولنت محبوب که فرم درختچه ای دارد، آفریقای جنوبی بوده و به نام های درخت گلابی افریقایی و غذای فیل نیز شناخته می شود.

شرایط نگهداری و پرورش بونسای پورتولاکاریا افرا

پروراندن صحیح بونسای پورتولاکاریا افرا

بونسای پورتولاکاریا افرا یکی از بونساهای بسیار مقاوم بوده که به نام بونسای جید(Jade bonsai) نیز معروف است. این درختچه  نوعی ساکولنت محبوب است که با افزایش سن و ضخیم شدن یکی از ساقه هایش می توان با هنر بونسای نمودن آن را به درختچه مینیاتوری زیبا و جذاب تبدیل کرد. فرم ظاهری پورتولاکاریا افرا به شکل بوته کوچک تزیینی با برگهای بیضی شکل کوچک و گوشتی بدون دمبرگ می باشد که روی ساقه هایی به رنگ قرمز مایل به قهوه ای قرار گرفته اند. فصل گلدهی این گیاه تابستان بوده که پر از گلهای سفید یا صورتی کوچک می شود. ساقه اصلی پورتولاکاریا افرای جوان سبز رنگ است و با افزایش سن قهوه ای می شود. این گیاه فاقد خزان بوده و همیشه سبز است. در ضمن میوه های کوچک و صورتی رنگی شبیه بلوبری نیز از آن حاصل می شود. در ادامه با شرایط نگهداری و پرورش این بونسای زیبا و جذاب آشنا می شوید.

شرایط پروراندن بونسای پورتولاکاریا افرا

شرایط نگهداری بونسای پورتولاکاریا افرا

خاک سبک

این بونسای برای رشد به خاکی سبک جهت زهکشی سریع که حاوی ۵۰ درصد خاک برگ و شن باشد نیاز دارد.

آبیاری به موقع

هنگامی که سطح خاک گیاه خشک شد به آبیاری بپردازید و در این کار زیاده روی نکنید چرا که بونسای شما به آبیاری زیاد حساس است و ممکن است سبب پوسیدگی گیاه شود. در ضمن چنانچه آبیاری کم باشد برگها چروکیده و پژمرده می شوند. توصیه می شود در تابستان منظم آبیاری شود و در زمستان آبیاری کمتر انجام شود.

میزان آبیاری بونسای پورتولاکاریا افرا

نور مستقیم

بهترین نور برای رشد این گیاه نور مستقیم می باشد و برای نگهداری آن داخل خانه یا آپارتمان روشنترین و پرنورترین مکان را انتخاب کنید. البته می توان از نور مصنوعی مناسب نیز بهره برد. هنگام پاییز یا زمستان که درجه حرارت بالای ده درجه سانتی گراد بود می توانید بونسای خود را در فضای باز و تحت آفتاب کامل قرار دهید. و از گذاشتن بونسای خود در آفتاب شدید تابستان پرهیز کنید. چنانچه شرایط نوری عالی و مناسب باشد تعداد برگهای کوچک روی ساقه ها افزایش می یابد. در ضمن هرچه نور زیادتر باشد برگها ریزتر و بونسای رشد سریعی خواهد داشت و تحت نور کم رشد کمتری دارد ولی برگها بزرگتر خواهد شد که از زیبایی بونسای می کاهد.  همچنین فرم ابلق بونسای پورتولاکاریا افرا بسیار نورپسند بوده و در ردیف ساکولنت های با رشد کند قرار می گیرد.

نحوه کشت بونسای پورتولاکاریا افرا

تغذیه

به طور کلی این گیاه به کود چندانی نیاز ندارد اما اگر تمایل دارید رشد آن بیشتر شود می توانید در فصل رشد از کوددهای متعادل ساکولنت و کاکتوس استفاده کرده و به مقدار درج شده روی آن نیز حتما دقت کنید. یا در فصل تابستان از کوددهای معمولی گیاهان آپارتمانی که حاوی عناصر یکسانی از فسفر، نیتروژن و پتاس باشند، هر سه هفته یکبار بهره بگیرید.

درجه حرارت

این گیاه قادر است درجه حرارت زیاد را تحمل کند و به سرمای زیاد حساس بوده و نیاز است از سرمازدگی آن جلوگیری شود.

تهدیدها

این گیاه توسط شپشک آرد آلود و شته سفید تهدید می شود که اگر میزان آفت کم بود از آب و صابون رقیق یا آب و الکل رقیق و چنانچه آفت زیاد بود از سموم شیمایی مخصوص بهره گیرید. در ضمن ابیاری زیاد و نبود زهکش مناسب نیز موجب پوسیدگی  ریشه و از بین رفتن بونسای می شود.

 پرورش بونسای پورتولاکاریا افرا

تکثیر

برای تکثیر این بونسای می توانید حدود ۶ سانتی متر از یکی از ساقه ها را جدا نموده و به مدت دو هفته داخل آب قرار داده تا ریشه زایی صورت بگیرد بعد به کشت آن در خاک مناسب بپردازید.

زیباسازی بونسای

برای داشتن بونسای زیبا می توانید با هرس به موقع این کار را انجام دهید و شاخ و برگهایی که فرم درختچه ای را از بین می برند حذف کنید یا از مفتول و سیم مسی جهت فرم دهی به شاخ و برگها بهره بگیرید. همچنین سالی یکبار در فصل بهار گلدان بونسای خود را تعویض کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو