خواص روغن اسطوخودوس

خواص روغن اسطوخودوس


منبع: بیتوته

223

1399/3/7

07:55


خواص روغن اسطوخودوس



اسطوخودوس, خواص اسطوخودوس

خواص روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یک روغن اساسی است که از گیاه اسطوخودوس بدست می آید. می توان آن را به صورت خوراکی ، روی پوست بمالید و یا از طریق آروماتراپی نفس بکشید.

اسطوخودوس گیاهی است که از گل و روغن آن برای تهیه دارو استفاده می شود. اسطوخودوس معمولاً برای اضطراب ، استرس و بی خوابی و پوست استفاده می شود. در غذاها و نوشیدنی ها ، اسطوخودوس به عنوان یک عنصر طعم دهنده استفاده می شود.

 

خواص روغن اسطوخودوس:

 

اسطوخودوس, خواص اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس

 

روغن اسطوخودوس برای آکنه :

روغن اسطوخودوس برای از بین بردن باکتریها کار می کند و این می تواند مانع از ایجاد آکنه ها شود و به بهبودی کمک می کند. منافذ آن را مسدود کرده و هنگامی که آن را روی پوست خود قرار می دهید ، التهاب را کاهش می دهد. برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای آکنه ، آن را در روغن نارگیل یا روغن حامل دیگر رقیق کرده و بعد از شستن صورت آن را روی پوست خود بمالید.

 

اگزما و پوست خشک را تسکین می دهد :

اگزما می تواند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شود. با اگزما ، پوست شما خشک ، خارش دار و پوسته پوسته می شود. می تواند خفیف یا مزمن و در مکانهای مختلف ظاهر شود. از آنجا که اسطوخودوس خاصیت ضد قارچی دارد و التهاب را کاهش می دهد.

از روغن اسطوخودوس نیز می توان برای درمان پسوریازیس استفاده کرد. روغن اسطوخودوس به تمیز کردن پوست و کاهش قرمزی و سوزش کمک می کند.

برای استفاده از این روغن اساسی برای اگزما ، دو قطره را با مقدار مساوی روغن درخت چای ، به همراه دو قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید. می توانید روزانه از آن استفاده کنید.

 

روغن اسطوخودوس روشن کننده پوست :

روغن اسطوخودوس می تواند به روشن شدن پوست کمک کند زیرا باعث کاهش التهاب می شود. این می تواند تغییر رنگ از جمله لکه های تیره را کاهش دهد. روغن اسطوخودوس به کاهش لکه های پوستی و قرمزی کمک می کند. اگر شما بر روی پوستتان  هیپرپیگمانتاسیون دارید، روغن اسطوخودوس ممکن است قادر به رفع آن باشد.

 

توانایی ضد التهابی :

التهاب دردناک را می توان با روغن اسطوخودوس درمان کرد. اثرات تسکین دهنده و بی حسی روغن اسطوخودوس باعث تسکین التهاب می شود ، در حالی که بتا-کاروفیلن موجود در روغن نیز به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند.

برای درمان التهاب ناشی از سوختگی ، یک یا سه قطره روغن اسطوخودوس و یک تا دو قاشق چایخوری روغن مورینگا یا روغن نارگیل ترکیب کنید. می توانید مخلوط را سه بار در روز بمالید.

 

اگر آفتاب سوختگی دارید ، یک اسپری روغن اسطوخودوس می تواند کمک کند. در یک بطری اسپری ، یک چهارم فنجان آب آلوئه ورا ، 2 قاشق غذاخوری آب مقطر ، 10 تا 12 قطره روغن اسطوخودوس و روغن جوجوبا ترکیب کنید. بطری را تکان دهید و روی آفتاب سوختگی خود اسپری کنید. روزانه دو یا سه بار از اسپری استفاده کنید تا آفتاب سوختگی رفع شود.

 

خاصیت ترمیم زخم :

اگر دچار سوختگی ، بریدگی ، خراشیدن یا زخم دیگری هستید ، روغن اسطوخودوس ممکن است به سرعت بخشیدن روند بهبود زخم کمک کند. در یک مطالعه محققان دریافتند كه روغن اسطوخودوس باعث بهبود بافت پوست می شود.

برای استفاده از روغن اسطوخودوس روی زخم های کوچک ، سه یا چهار قطره روغن اسطوخودوس را با چند قطره روغن نارگیل یا روغن تامانو مخلوط کنید. این مخلوط را با یک توپ نخی روی زخم خود بمالید. اگر زخم شما در حال حاضر بهبود یافته است ، روغن اسطوخودوس می تواند زخم های باقی مانده را نیز کاهش دهد.

 

اسطوخودوس, خواص اسطوخودوس

آروماتراپی اسطوخودوس ممکن است علائم را در برخی از افراد مبتلا به افسردگی بهبود بخشد

 

دافع حشرات :

روغن اسطوخودوس برای نیش حشرات وظیفه مضاعف دارد. این ماده به عنوان ماده دفع کننده حشرات عمل می کند و می تواند خارش را پس از بروز نیش تسکین دهد. بسیاری از دافع های تجاری پشه ها حاوی روغن اسطوخودوس هستند.

از شمع و اسپری هم می توان برای دفع پشه ها و سایر اشکالات استفاده کرد. می توانید هفت قطره را به شمع اضافه کرده و در فضای بیرون قرار دهید. برای اسپری ، هشت اونس آب و چهار قطره روغن اسطوخودوس را در یک بطری اسپری مخلوط کرده و آنرا تکان دهید. از آنجا که این یک درمان طبیعی است ، می توانید قبل از بیرون رفتن ، آن را روی بدن و لباس های خود اسپری کنید.

 

افسردگی:

تحقیقات نشان می دهد که آروماتراپی اسطوخودوس ممکن است علائم را در برخی از افراد مبتلا به افسردگی بهبود بخشد. مصرف خوراکی اسطوخودوس نیز ممکن است کمک کند. در حالی که به نظر می رسد مصرف اسطوخودوس نسبت به داروی ضد افسردگی ایمی پرامین مؤثرتر است ، مصرف این دو ترکیب در مقایسه با مصرف دارو تنها می تواند مفید باشد.

 

گرفتگی قاعدگی (دیسمنوره):

ماساژهای آروماتراپی روغن اسطوخودوس باعث کاهش درد ناشی از قاعدگی می شود. همچنین به نظر می رسد استنشاق روغن اسطوخودوس برای 3 روز اول قاعدگی باعث کاهش درد شکم و کمردرد در خانمهایی که دارای درد قاعدگی هستند ، می شود.

 

ریزش موی لکه دار (آلوپسی):

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از روغن اسطوخودوس در ترکیب با روغن های آویشن ، رزماری و سرو درخت ممکن است بعد از 7 ماه درمان ، 44٪ رشد مو را بهبود بخشد.

 

گریه بیش از حد در نوزادان (کولیک):

نتایج حاصل از یک مطالعه نشان می دهد که ماساژ ترکیبی از روغن اسطوخودوس و روغن بادام بر روی شکم نوزادان به مدت 5-15 دقیقه در شروع کولیک ، زمان گریه را حدود 7 ساعت در هفته کاهش می دهد.

 

فشار خون بالا:

تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از مخلوط روغن ضروری اسطوخودوس ، لیمو و یلانگ یانگ به عنوان آروماتراپی ممکن است فشار خون سیستولیک (شماره اول) را کاهش دهد اما فشار خون دیاستولیک (پایین ترین تعداد) در افراد با فشار خون بالا نیست.

 

علائم یائسگی :

برخی تحقیقات نشان می دهد که استنشاق رایحه اسطوخودوس دو بار در هفته به مدت 12 هفته می تواند گرگرفتگی را در زنان یائسگی کاهش دهد.

 

آرتروز :

برخی تحقیقات نشان می دهد که ماساژ زانو با روغن اسطوخودوس سه بار در هفته به مدت 3 هفته می تواند درد استئوآرتریت را در مقایسه با ماساژ با روغن بدون لامپ یا اصلاً ماساژ کاهش دهد.

 

عوارض جانبی روغن اسطوخودوس :

 

اسطوخودوس, خواص اسطوخودوس

مضرات روغن اسطوخودوس

 

مصرف خوراکی روغن اسطوخودوس ، ممکن است باعث یبوست ، سردرد و افزایش اشتها شود.

 

روغن اسطوخودوس به میزان قابل توجهی ایمن است که به مقدار دارویی بر روی پوست اعمال می شود. گاهی اوقات می تواند باعث تحریک شود ، اگرچه این موارد غیر معمول است.

 

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه:

 

اسطوخودوس, خواص اسطوخودوس

اسطوخودوس ممکن است سیستم عصبی مرکزی را کند، کند

 

حاملگی و شیردهی : اطلاعات کافی وجود ندارد تا بدانید که استفاده از اسطوخودوس در حین بارداری یا شیردهی بی خطر است. در قسمت امن بمانید و از استفاده آن خودداری کنید.

 

کودکان : استفاده از محصولات پوستی که حاوی روغن اسطوخودوس است احتمالا برای پسران جوان که هنوز به سن بلوغ نرسیده ناامن است. به نظر می رسد روغن اسطوخودوس دارای اثرات هورمونی است که می تواند هورمون های طبیعی بدن پسر را مختل کند. در بعضی موارد ، این منجر به رشد غیرطبیعی در پسران به نام ژنیکوماستی شده است. ایمنی این محصولات هنگام استفاده دختران جوان مشخص نیست.

 

عمل جراحی: اسطوخودوس ممکن است سیستم عصبی مرکزی را کند، کند. در صورت استفاده از بیهوشی و سایر داروهای تجویز شده در حین و بعد از عمل ، ممکن است سیستم عصبی مرکزی بیش از حد کند شود. حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده ، از مصرف اسطوخودوس خودداری کنید.

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو