آیا می توان ارتباطی بین آلودگی هوا و کرونا برقرار کرد؟| مصاحبه اختصاصی

67

1399/3/7

10:31


کسانی که در مناطق آلوده زندگی می کنند، ریه های ضعیف تر و حساس تری دارند و باید بیشتر مراقب باشند ولی اینکه بگوییم آلودگی باعث تشدید کرونا می شود، خیلی استدلال درستی نیست.

آیا می توان ارتباطی بین آلودگی هوا و کرونا برقرار کرد؟|  مصاحبه اختصاصی

خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده و "ارتباط ویروس کرونا با آلودگی هوا" را مورد بحث و بررسی قرار دادند؛

عدم تأثیر آلودگی هوا بر تشدید کرونا

وی در ابتدا گفت: کرونا یک بیماری ویروسی است که از طریق قطرات تنفسی به افراد منتقل می شود و بحث آلودگی هوا یک مسأله جداگانه است و به طور مستقیم  ارتباطی بین این دو متغیر نیست.

اینکه بگوییم آلودگی باعث تشدید کرونا می شود، خیلی استدلال درستی نیست.

او افزود: کسانی که در مناطق آلوده زندگی می کنند، ریه های ضعیف تر و حساس تری دارند و باید بیشتر مراقب باشند ولی اینکه بگوییم آلودگی باعث تشدید کرونا می شود، خیلی استدلال درستی نیست.

آیا می توان ارتباطی بین آلودگی هوا و کرونا برقرار کرد؟|  مصاحبه اختصاصی

دکتر شاهسونی اظهار داشت: خوشبختانه در طی این روزها با مشکل جدی آلودگی هوا روبرو نیستیم البته گاهی به طور موقت و لحظه ای غلظت ذرات به طور موردی افزایش پیدا می کند ولی عمدتا پایداری غلظت آلودگی ها را مانند فصل سرما در بهار و تابستان نداریم.

فعلا موافق با اجرای طرح ترافیک نیستیم!

وی در اینباره ادامه داد: همچنین این روزها شرایط جوی طوری است که وزش باد و تغییرات دمایی را داریم و فعلا مشکل چندانی با آلودگی هوا نداریم. البته غلظت ازن را داریم که هنوز دما به آن حدی نرسیده که ازن برای ما مشکلی ایجاد کند.

شاهسونی در خصوص عدم اجرای طرح ترافیک هم گفت: الان با توجه به شیوع کرونا ما با طرح ترافیک موافق نیستیم و مردم بهتر است از خودروهای شخصی استفاده کنند زیرا ظرفیت حمل و نقل و عمومی ما برای رعایت فاصله گذاری  اجتماعی کافی نیست.

فعلا استفاده از وسایل شخصی و کنترل بیماری بر آلودگی هوا  برای ما الویت دارد.

او در اینباره اضافه کرد: بنابراین تا زمانی که در تهران به شرایط کنترل شده تری از نظر بیماری کرونا نرسیده ایم، موافق با اجرای طرح ترافیک نیستیم.

آیا می توان ارتباطی بین آلودگی هوا و کرونا برقرار کرد؟|  مصاحبه اختصاصی

عدم اجرای طرح ترافیک باعث افزایش آلودگی نشده

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به بهداشت نیوز گفت: با وجود اینکه استفاده زیاد مردم از وسایل شخصی به جای حمل و نقل عمومی، امکان دارد آلودگی هوا را افزایش دهد، اما در شرایط کنونی امکان دارد یک فرد آلوده به ویروس کرونا باشد و داخل اتوبوس یا واگن مترو شود و باقی افراد را آلوده کند، بنابراین فعلا استفاده از وسایل شخصی و کنترل بیماری بر آلودگی هوا  برای ما الویت دارد.

وی بیان کرد: امسال با وجود اینکه طرح ترافیک را به دلیل شیوع کرونا اجرا نکردیم، مردم رعایت کردند و تردد بی مورد نداشتند و از طرف دیگر وضعیت آلودگی هوا به دلیل بارندگی و سرعت بادی که بعد از عید داشته ایم، بهتر از سال قبل بوده است، هر چند هنوز با ایده آل فاصله داریم.

در مراکز خرید سربسته حتما ماسک بزنید

این مسئول وزارت بهداشت ضمن تأکید مجدد بر اینکه هیچ ارتباط مستقیمی بین آلودگی و ویروس کرونا وجود ندارد، توصیه ای مهمی برای مردم داشت: مردم در صورت تردد در خارج از منزل و خصوصا در هنگام حضور در اماکن شلوغ مانند مترو و اتوبوس حتما از ماسک استفاده کنند.

مردم در برخی مراکز خرید که محیط بسته است و برای تهویه  از  کولرهای آبی و گازی استفاده می کنند، حتما از ماسک استفاده کنند.

دکتر عباس شاهسونی در آخر به بهداشت نیوز گفت: در برخی مراکز خرید که محیط بسته است و برای تهویه  از  کولرهای آبی و گازی استفاده می کنند، امکان دارد افرادی در آن جا باشند که آلوده به ویروس هستند و جریان هوایی که توسط کولرها در محیط های کوچک و بسته ایجاد می شود، باعث انتقال بیشتر و سریعتر آلودگی شود. بنابراین مردم در اینگونه محیط های بسته ی عمومی حتما از ماسک استفاده کنند.

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو