باغ ارم شیراز و آشنایی با تاریخچه و دیدنی های این بنای زیبا

باغ ارم شیراز و آشنایی با تاریخچه و دیدنی های این بنای زیبا


منبع: آرگا

214

1399/3/7

12:12


باغ ارم واقع در شهر شیراز، یکی از جاذبه های دوست داشتنی و پربازدید این شهر در استان فارس محسوب می گردد که علاوه بر قدمت تاریخی اش از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار است.

باغ ارم شیراز و آشنایی با تاریخچه و دیدنی های این بنای زیبا

شیراز یکی از شهرهای زیبا پر از مکان های دیدنی می باشد، شیراز شهر هنر و ادب پرور، مرکز استان فارس می باشد که دارای مکان های دیدنی زیادی از جمله معروف ترین آنها  بوستان ارم است، که یکی از زیباترین دیدنی های استان فارس محسوب می گردد.

باغ ارم شیراز در شمال غرب شهر شیراز واقع در استان فارس قرار گرفته است که یکی از باغ های زیبا و خاص این شهر به شمار می رود. جذابیت فصل ها را به خوبی میتوان در این باغ مشاهده نمود.

آشنایی با باغ ارم و زیبایی های گردشگری اش

 این باغ نزدیک کوه باباکوهی واقع شده که دارای درخت هایی کشیده و گل هایی زیبا و متنوع می باشد که راهروهای بلند آن با عبور از بین درختان از جمله درخت سرو شیرازی قطعا یکی از بهترین مکانهای انتخابی برای قدم زدن به شمار می رود، بوستان ارم هر ساله مورد بازدید توریست های زیادی از داخل و خارج کشور قرار می گیرد که قابل ذکر است که این باغ یکی از میراث جهانی یونیسکو ثبت گردیده است.
  • باغ ارم

زمان ورود به این باغ در طرف راست راهی طولانی پوشیده از درختان سرو معروف شیرازی وجود دارد که در کنار وجود درخت های خرما محیطی زیبا و منحصر به فرد را فراهم آورده است که مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. در دو سمت این باغ درختانی زیبا قرار گرفته که انتخاب خوبی جهت بازدید گردشگران علاقه مند به گل ها و گیاهان محسوب می گردد.

آشنایی با بستان ارم در شهر شیراز در استان فارس

  • تاریخچه ی باغ ارم

با توجه به اینکه تاریخ دقیقی از بوستان ارم در دست نیست، ولی زمان احداث آن را در دوران سلجوقیان می دانند. و بازسازی آن به فرمان کریم خان زند در دوران زندیه انجام شد و در پایان دوران زندیه در اختیار خان های ایل قشقایی قرار گرفت و ساختمان داخلی این باغ به وسیله ی نخستین ایلخان قشقایی و پسر او محمد قلی خان، هنگام حکومت فتحعلی شاه قاجار ایجاد گردیده است.

دوران ناصرالدین شاه قاجار این باغ توسط میرزا حسن علی خان نصیرالملک خریده شد که عمارت جدید کنونی را جایگزین عمارت پیشین نمود. باغ ارم شیراز در سال ۱۳۵۳ در لیست اثرهای ملی به ثبت رسید که در سال ۱۳۵۸ به وسیله ی اداره میراث فرهنگی بازسازی گردید.

سالها قبل زمین های کوشک واقع در قسمت غربی باغ نیز به مساحت باغ ارم اضافه گردید که در حال حاضر تمامی مساحت این باغ نزدیک به ۱۱۰ هزار و ۳۸۰ متر مربع می باشد؛ به طوریکه نزدیک به ۳۰ سال قبل قسمت هایی به باغ ارم افزوده شد.

  • مساحت باغ ارم

شکل این باغ چهار ضلعی به شکل مربع مستطیل در ابعاد بزرگ است که ضلع بزرگتر آن به سمت شمال و بلوار «ارم» می باشد که درهای ورودی نیز در آن قرار دارد؛ ضلع کوچکتر آن به سمت غرب و بلوار «آسیاب سه تایی» می باشد.

هر دو ضلع کوچک و بزرگ در زمان قدیم دارای چینه گل بود که اکنون نیز پیچ های امین الدوله و اناری از روی نرده هایش به داخل کوچه کشیده می گردند. در سمت دیگر باغ، خانه ها و باغها قرار دارند.

به علت شیب بسیار زمین در بخش هایی از خیابان های اصلی و سایر خیابان های آن، پله هایی ایجاد شده که این کاهش و افزایش سطح ارتفاعات موجب زیبایی بخشیدن به این باغ شده است. جالب توجه مکان قرارگیری مجموعه عمارت اصلی و عمارت داخلی در بخش غربی و در ارتفاع می باشد.

  • عمارت اصلی باغ

طراحی عمارت اصلی که نشانگر ترکیبی از معماری دوران قاجار زندیه و صفویه می باشد که یکی از مهم ترین علل بازدید توریست ها محسوب می گردد.

بستان ارم واقع در شهر ادب پرور شیراز

این عمارت دارای ۳ طبقه می باشد:
طبقه اول که به تالار حوضخانه مشهور می باشد و همسطح زمین قرار گرفته که در وسط این طبقه ستونی از سنگ حجاری شده دیده می گردد که با کاشی کاری های زیبا بسیار مورد توجه می باشد.
طبقه دوم که دارای قسمت های مختلفی از جمله سالن، ایوان، و راهرو می باشد که بر روی ستون های سنگی در ایوان طبقه دوم، عکس هایی از مردم زمان قاجار قرار گرفته است. در دو سمت ایوان اصلی، ۲ ایوان کوچک تر هم قرار دارد.
طبقه سوم که دارای سالنی خیلی بزرگ با ۲ راهرو می باشد که پنجره های این طبقه رو به ایوان اصلی عمارت گشوده می شود، بر روی سقف طبقه سوم «مرجوک» نقاشی هایی خیلی زیبا دیده می گردد.

آشنایی با باغ ارم و جاذبه های گردشکری آن

محیط بیرونی: بنای این عمارت دارای سه طبقه با پوشش سقفی شیروانی است، در معماری این عمارت از تزئین های زیادی مثل حکاکی، حجاری، گچبری، نقاشی، منبت کاری، کاشی کاری بکار رفته که کاشی کاری های صورت گرفته بر روی ظاهر بیرونی این عمارت برگرفته از زمان صفویه می باشد که همین کاشی کاری های رنگی در نمای بنای عمارت اصلی مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع می شود.
  • محیط داخلی

قسمت داخلی عمارت اصلی از زیبایی خاصی برخوردار است، از جمله زیبایی های این باغ  نقاشی و گچبری محسوب می شود که ستون های طبقه های بالایی این عمارت بسیار شبیه به ستون های تخت جمشید دارد که اکنون بازدید از این قسمت ممنوع اعلام شده است.

بستان ارم و آشنایی با چشم اندازهای جذاب آن

در میان پیشانی نمای بیرونی این ساختمان تابلویی بزرگ کاشی کاری گردیده که از اتصال ۳ نیم دایره بوجود می آید؛ در دو سمت تابلوی مذکور ۲ نیم دایره ی کاشی کاری شده نیز موجود است که عکس ناصر الدین شاه بر روی این کاشی ها دیده می شود.
  • تامین آب باغ ارم

این باغ با همه ی زیبایی و سرسبزی هایش قطعا به آب کافی نیاز دارد که باید تامین گردد، آب ابتدا از حوضچه اصلی که قسمت بزرگی از این آب از کاریز رود بزرگ تامین می گردد، آغاز می شود.

بستان ارم دارای درختان زیبا در دو سمت

قنات نامبرده اعظم ترین منبع آب در شهر شیراز محسوب می شود که برای اداره مناسب، این قنات را به قسمت های گوناگونی تقسیم نموده اند. قابل ذکر است که آب باغ ارم از قسمتی به اسم «جدول میری» مورد استفاده قرار گرفته و دو چاه آب هم در بوستان ارم جهت آب دادن به گلها تعبیه کرده اند.

  • کتیبه های باغ ارم

کتیبه ها اغلب یکی از چشم اندازهای دوست داشتنی و قابل توجه تاریخی برای بازدید از سوی گردشگران می باشد که در بسیاری از ساختارهای تاریخی این کتیبه ها موجود می باشند.

در راستای همین مطلب، باید به کتیبه های واقع در باغ ارم که به وسیله ی «نصیر الملک» در زمان قاجار که بر روی سردر درب ورودی این مکان در قسمت شمال شرقی جای گرفته، اشاره نمود.

آشنایی با باغ ارم و زیبایی های دیدنی اش

  • جاذبه های تفریحی باغ ارم

در این باغ چشم اندازهای مختلف زیادی وجود دارد که با تنوع فراوان برای گردشگران تعبیه شده است:

فروشگاه

در قسمت های گوناگون بوستان ارم مغازه هایی متفاوت موجود است که کالاهایی از قبیل صنایع دستی را برای خرید ارائه می دهند که ایده های خوب و مناسبی برای تهیه سوغات و هدیه گردشگران محسوب می کردند.

لباس های سنتی

لباس های سنتی یکی از جاذبه های تاریخی دیدنی شهر شیراز محسوب می شود که مورد توجه گردشگران قرار می گیرد، به این صورت است که بازدیدکنندگان می توانند هزینه ای را در قبال پوشیدن لباس سنتی این شهر پرداخت کرده و با این لباس ها در باغ ارم به تفریح و قدم زدن و بازدید مشغول گردند.

موزه سنگ و گوهر دریای نور

موزه نامبرده در عمارت اصلی باغ ارم واقع شده که در این مکان سنگ های زیبا و منحصر به فردی با تنوعی با ۱۴۰۰ نوع گوناگون، دارای ارزش و قیمتی زیاد حفظ شده اند، این موزه محبوب و معروف در سال ۱۳۹۰ ایجاد شد که توانسته تاکنون گردشگران زیادی را به خود جذب نماید.

فالوده شیرازی

ارائه خوردنی های خوش طعم سنتی همراه با بازدید از مکان های دیدنی شیراز، باغ ارم حال و هوای جالبی را برای گردشگران به وجود می آورد. از جمله خوراکی های خوشمزه این شهر می توان فالوده شیرازی را نام برد.

بوستان ارم یکی از جاذبه های دیدنی و متنوع شیراز

زمان و قیمت بلیط

قیمت بلیط بازدید از باغ ارم شهر شیراز برابر با ۳ هزار تومان می باشد، همچنین زمان برای بازدید از این باغ در مدت ۲ ماه نخست سال از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به صورت سرتاسری آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است، غیر از این دو ماه تمامی ماههای سال در شیفت صبح از ساعت ۸ و عصرها از ساعت ۱۴:۳۰ – ۱۷ باز است.

در روزهای برخی از تعطیلی های رسمی مانند: ایام تاسوعا و عاشورا، ۲۸ صفر رحلت رسول اکرم، ۲۱ ماه رمضان شهادت امام علی، ۲۵ شوال امام جعفر صادق، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی این مکان زیبا و پربازدید تعطیل می باشد.

راه باغ ارم

ایستگاه متروی نمازی، نزدیک ترین مترو به این باغ واقع در شهر شیراز محسوب می گردد، و پس از آن ده دقیقه طول می کشد تا با پیاده روی به و عبور از میدان دانشجو و میدان ارم به باغ زیبای ارم وارد شوید.

در صورتی که با خودروی شخصی خودتان به بازدید از این باغ پر جاذبه می روید، بلوار شهید چمران مسیر خوبی است، پس از ورود به بلوار شهید چمران این راه را تا پایان طی کرده و سپس از میدان دانشجو (میدان علم) به طرف چپ رفته و این مسیر را تا رسیدن به میدان ارم (میدان خوابگاه) ادامه دهید.

پس از طی کردن این مسیر و مشاهده میدان ارم، به طرف راست پیچیده و به خیابان ارم داخل گردید، قدری دیگر ادامه بدهید باغ ارم در طرف راست شما قابل رویت است.

نشانی باغ ارم در شهر شیراز: استان فارس – شهر شیراز – خیابان ارم – نزدیک مجتمع دانشگاه شیراز

بستان تاریخی ارم واقع در شهر شیراز

سروناز شیرازی

سروهای زیبا، بلند و کشیده از شاخصه های شناخته شده معروف شیراز هستند که باعث شده تا بسیاری از افراد این شهر را درختان سرو فوق العاده اش بشناسند، سرو ناز شیرازی درختی خاص در این شهر است که بسیار زیبا بوده و با ارتفاعی بالای ۴۰ متر از شهرت بالایی برخوردار می باشد. این سرو منحصر دارای قدمتی زیاد بوده که از کهن ترین سروهای این شهر به حساب می آید.

آشنایی با باغ ارم یکی از جاذبه های استان فارس

گلهای رز باغ ارم

انواعی از گلهای رز زیبا در ضلع شمال غربی و غرب باغ ارم در زمان افزوده شدن بر مساحت این باغ کاشته شده که این گل های رز نه تنها در کشور ایران، بلکه در کشورهای همسایه نیز خاص و قابل توجه می باشد.

بوستان ارم دارای سرو شیرازی معروف

باغ ارم باغ تاریخی و زیبای شهر شیراز است که دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد. شهر ادب پرور شیراز، مهد شاعران و ادب دوستان بسیاری می باشد که دارای جاذبه های گردشگری زیادی از جمله باغ ارم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو