همه چیز درباره سندرم کاوازاکی و ارتباط آن با کرونا

همه چیز درباره سندرم کاوازاکی و ارتباط آن با کرونا


منبع: آرگا

140

1399/3/7

16:16


توجه داشته باشید که در واقع بیماری یا سندرم کاوازاکی از دسته بیماری های نادر در کودکان به شمار می آید که ارتباط فراوانی با کووید ۱۹ دارد و در این مطلب سعی داریم شما را با این بیماری نادر آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همه چیز درباره سندرم کاوازاکی و ارتباط آن با کرونا

توجه داشته باشید بیماری کاوازاکی که بدان سندرم کاوازاکی نیز گفته می شود بیماری نادری در کودکان به شمار می آید که موجب سلب التهاب دیواره رگ های خونی در بدن می شود. همچنین بر اساس گفته سیستم سلامت ملی بریتانیا این عارضه با عنوان سندرم غده های لنفای مخاطی نیز شهرت پیدا کرده که اغلب کودکان بازه ۵ سال را درگیر خود می کند اما توانایی درگیر نمودن سایر کودکان را ندارد.

آشنایی با سندرم کاوازاکی

بهتر است بدانید که دز واقع بیماری کاوازاکی برای اولین مرتبه در سال ۱۹۶۷ توسط یک متخصص کودک ژاپنی به نام نامی ساکو کاوازاکی گزارش شد که این بیماری در ابتدا موکوکوتانئوس لنف نود سندرم نام گرفت. این بیماری که در دوران گذشته نیز وجود داشته عروق خونی اطفال را تحت تاثیر خود قرار می دهد و عروق کرونی یعنی رگ هایی کهخون را به عضله قلب می رسانند را درگیر می نماید. توجه داشته باشید که این بیماری معمولا در اغلب شیرخوارگان یک الی دو ساله رخ می دهد اما اگر به موقع شناسایی گردد می تواند بدون داشتن عوارض بلند مدت بهبود پیدا کند البته که در این مدت بایستی تحت نظر پزشک نیز قرار بگیرد. به طور کلی بیماری مذکور در پسران از دختران بیشتر است و خطرناک ترین بازه سنی شامل خردسالان ۱۸ الی ۲۴ ماه می باشد.

چگونگی شیوع سندرم کاوازاکی

عوامل بیماری کاوازاکی:

توجه داشته باشید که التهاب کاوازاکی می تواند به عروق کرونر کودک که خون را به قلب آن ها منتقل می کند آسیب برساند.

همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در غدد لنفای، پوست و غشای دهان و بینی کودک شود.

به طور کلی دانشمندان علل دقیقی برای بیماری سندرم کاوازاکی پیدا نکرده اند و تنها مشخص است که این بیماری می تواند با ژن ها، ویروس ها، باکتری ها و سایر مواد موجود در اطراف کودک مانند مواد شیمایی مرتبوط باشد.

این بیماری در واقع مسری نیست اما گاهی اوقات در گروه و جمعیتی از افراد جامعه اتفاق می افتد و معمولا کودکان بیشتر در زمستان و بهار به این بیماری مبتلا خواهند شد.

عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند را در ادامه بیان کرده ایم:

سن: که معمولا در سنین ۵ و زیر ۵ سال تاثیر خواهد گذاشت.

جنسیت: به طور کلی ابتلا به این بیماری در پسران بیشتر از دختران است.

نژاد: توجه داشته باشید که اغلب کودکان نژاد آسیایی بیشتر به بیماری کاوازاکی مبتلا می شوند.

علل بروز بیماری کاوازاکی

علائم بیماری کاوازاکی:

بهتر است بدانید که در واقع بیماری کاوازاکی خیلی سریع بروز خواهد کرد و علائم آن در چند مرحله اولیه پدیدار خواهند شد و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از علائم سندرم کاوازاکی خواهیم پرداخت:

داشتن تب بالا که بیش از ۵ روز طول خواهد کشید و حتی با مصرف داروهای تب بر نیز تب کودک کاهش پیدا نخواهد کرد.

تورم و قرمز شدن در دست و کف پاها

جوش زدن و التهابات پوستی که اغلب بین قفسه سینه و پاها به وجود می آید.

چشمان قرمز

غدد متورم به ویژه در گردن

تحریک شدن گلو، دهان و لب ها

در مرحله دوم با علائمی که در ادامه بیان شده مواجه خواهید شد:

درد در مفاصل

پوسته پوسته شدن دست و پاها

شکم درد

مشکلات معده مانند اسهال و استفراغ

توجه داشته باشید که بیماری کاوازاکی در واقع می تواند حدود ۱۰ روز الی ۲ هفته پس از شروع باعث ناراحتی قلبی خواهد شد.

اما در مرحله سوم علائم به آرامی از بین خواهند رفت و این روند ممکن است تا ۸ هفته طول بکشد.

توصیه می شود که اگر فرزند شما علائم ذکر شده و همچنین تب بین ۱۰۱ و ۱۰۳ درجه را بیش از مدت زمان ۴ روز دارد حتما با پزشک خود تماس بگیرید زیرا درمان زود هنگام می تواند به کاهش خطر ماندگاری اثر این بیماری کمک کند.

علائم بیماری کاوازاکی

روش های تشخیص بیماری کاوازاکی:

بهتر است بدانید که برای تشخیص سندرم کاوازاکی پزشک معاینات پزشکی را انجام می دهد و در مورد علائم فرزند شما سوال خواهد کرد و به طور کلی آن ها به دنبال تب طولانی مدت و حداقل چهار مورد از این پنج نشانه ها هستند:

لب و دهن قرمز

چشمان قرمز

دست و پاهای قرمز و متورم

غدد لنفای متورم

جوش و التهابات پوستی

توجه داشته باشید که آن ها ممکن است برای حذف و رد کردن بیماری های احتمالی دیگر و یا اینکه بخواهند ببینند آیا این بیماری بر روی سیستم قلب فرزند شما تاثیر گذاشته یا خیر بایستی آزمایش هایی را انجام دهند و به همین منظور در ادامه به بیان آزمایش های لازم خواهیم پرداخت:

انجام آزمایش های تصویر برداری مانند اشعه X و آنژیوگرام عروق کرونر

انجام آزمایش خون

انجام آزمایش های قلبی مانند الکتروکار و اکوکاردیوگرام

روش های تشخیص سندرم کاوازاکی

روش های درمان بیماری کاوازاکی:

به طور کلی ممکن است کودک شما به دلیل تب و مشکلات پوستی درد زیادی را تحمل کند و به همین منظور پزشک برای معالجه و بهبود وضعیت کودکتان اقدام به تجویز آسپرین و یا داروهای دیگری برای جلوگیری از لخته شدن خون خواهد کرد و توصیه می شود در روند این بیماری به هیچ وجه بدون اطلاع و تجویز پزشک به کودک خود دارو ندهید.

به احتمال زیاد پزشک گلبولین ایمنی بدن را به صورت داخل وریدی به آن ها تزریق می کنند و بهتر است بدانید که این دارو شامل پزوتئینی به نام آنتی بادی می باشد که به مبارزه با عفونت ها می پردازد و توصیه می شود که از این دو دارو همراه هم استفاده نمایید تا تاثیر آن بیشتر باشد. همچنین جالب است بدانید که مصرف زودهنگام این داروها می تواند مشکلات مربوط به حمله قلبی را نیز تا حدودی کاهش دهد.

ارتباط میان سندرم کاوازاکی و بیماری کرونا:

توجه داشته باشید که در واقع از تاریخ ۱۵ آوریل در کشور فرانسه تعداد بی شماری از کودکان دارای سندرم التهابی که بسیار مشابه سندرم کاوازاکی می باشد در بخش مراقبت های ویژه قرار گرفتند که حدود ۲۰ مورد دیگر نیز در منطقه ای حوالی پاریس و تعداد دیگری در سایر مناطق گزارش شده است . به طور کلی این میزان از شیوع بسیار غیر معمول بوده و ارتباط زیادی با بیماری کرونا یا کووید ۱۹ نشان داده است.

ارتباط میان بیماری کاوازاکی و کرونا

با افزایش آگاهی پزشکان آن ها به طور افزاینده ای بر این باورند که این بیماری در کودکان در واقع سندرم کاوازاکی نیست بلکه یک بیماری التهابی جداگانه ای است که علائم مشابهی را ایجاد نموده و بر اساس گفته های یک پزشک که مسئول مراقبت های ویژه کودکان بود بیان شده این سندرم التهابی که مرتبط به کووید ۱۹ نیز می باشد به نظر می آید نسبت به بیماری کاوازاکی قلب را به صورت متفاوتی تحت تاثیر قرار خواهد داد و بیشتر اوقات منجر به شوک سمی خواهد شد.

به طور کلی یکی از متخصصین بیماری های عفونی کودکان می گوید که محرکی بعد از عفونت ایجاد خواهد شد که سیستم ایمنی بدن را به سرعت تحت تاثیر قرار خواهد داد و هر نوع عفونتی می تواند در بدن منچر به التهاب گردد و همچنین ممکن است ایجاد کووید ۱۹ را تشدید کند و در تعداد کمی از کودکان پاسخ و واکنش التهابی را به همراه داشته باشد.

توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به این بیماری در واقع به نحوی در ارتباط به ویروس کرونا بوده اند و برخی از آن ها با تست مثبت مواجه شده اند و یا دارای آزمایش های آنتی بادی مثبت بوده اند که نشان می دهد در ۳ الی ۴ هفته گذشته در معرض کووید ۱۹ قرار گرفته اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو