کودکان آسیب‌پذیرتر خواهند شد

65

1399/3/7

16:59


کودکان آسیب‌پذیرتر خواهند شد

سلامت نیوز:یک سازمان حقوق بشری اعلام کرده که یکی از تبعات جدی کرونا برای کودکان تن‌دادن به کار اجباری و ازدواج در سنین پایین است پاندمی ویروس کرونا تأثیر «فاجعه‌باری» بر روی حقوق کودکان در سراسر جهان خواهد داشت و آنها را نسبت به کارگری اجباری و ازدواج در سنین پایین آسیب‌پذیرتر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،این را یک گروه حقوق بشری اعلام کرده است. هم‌زمان سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که اگر محدودیت‌های اجتماعی و فاصله‌گذاری‌ها خیلی زود برداشته شود، شاهد «موج سریع دوم» خواهیم بود.گروه حقوق بشری «کیدز رایتز» واقع در هلند اعلام کرده که میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا دچار فقر خواهند شد؛ زیرا شیوع کرونا در جهان باعث شده است تا دولت‌ها پول کمتری را برای بهداشت و سلامت و تحصیل نوجوانان و جوانان صرف کنند.

مارک دولائرت، موسس و مدیر این گروه حقوق بشری، هم‌زمان با انتشار گزارش سالانه این «ان‌جی‌او» به گاردین می‌گوید: «این بحران شرایط را به دوران پیش از زمانی بازمی‌گرداند که اتفاقات خوبی برای بهروزی و زندگی بهتر کودکان افتاده بود. بنابراین تمرکز شدید بر روی حقوق کودکان بیش از هر زمان دیگری نیاز است.»همچنین تعلیق کمپین‌های واکسیناسیون کودکان باعث افزایش خطر مرگ‌ومیر نوزادان شده است.

از سوی دیگر در حالی که صدها میلیون کودک در سراسر جهان در شرایط عادی متکی به وعده‌های غذایی در مدرسه هستند، با حذف این وعده‌ها هیچ منبع قابل ‌اعتماد روزانه‌ای برای جذب مواد مغذی برای کودکان وجود نخواهد داشت.گزارش سالانه این گروه حقوق بشری که با استفاده از داده‌ها و اطلاعات سازمان ملل منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که کشورها در سراسر جهان تا چه اندازه متعهد به کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق کودکان بوده و آن را اجرا کرده‌اند.

در گزارش امسال که البته تبعات کرونا در آن محاسبه نشده، ایسلند، سوییس و فنلاند در بالای لیست و چاد، افغانستان و سیرالئون در پایین‌ترین بخش لیست قرار گرفتند.با این حال هشدار این گروه حقوق بشری هم‌زمان با سخنان دکتر مایک رایان رئیس بخش فوریت‌های پزشکی سازمان بهداشت جهانی بود که در مورد امکان بروز موج دوم ابتلا در هر زمانی، خصوصا در صورت برداشته‌شدن محدودیت‌ها، هشدار داده است.

دکتر رایان گفته است: «ما نمی‌توانیم این‌طور فرض کنیم که چون روند ابتلا به بیماری رو به پایین است، پس خودِ این بیماری هم رو به کاهش است و این شیب کاهشی هم ادامه‌دار خواهد بود تا بیماری از بین برود. ما باید تا چند ماه خود را آماده موج دوم بکنیم و در این موج دوم ممکن است ما شاهد پیک دوم هم باشیم که از پیک موج اول بزرگ‌تر است.»

دولت ژاپن در حالی از مردم درخواست کرده تا هوشیار باشند که اروپا وضعیت اضطراری را برداشته و مردم در آمریکا به پیشواز تعطیلات تابستانی رفته‌اند.شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، گفته است: «اگر ما حفاظت از خود را کم کنیم، این بیماری می‌تواند خیلی سریع گسترش پیدا کند.

ما باید هوشیار باشیم.» او از مردم خواسته تا خود را با «لایف استایل» و شیوه جدیدی از زندگی وفق دهند و نسبت به سه مورد احتیاط کنند: فضاهای بسته، مکان‌های شلوغ و ارتباط نزدیک.در حالی آمار مرگ‌ومیر در آمریکا به ١٠٠ هزار نفر نزدیک می‌شود که بسیاری از مردم این کشور آخر هفته خود را در سواحل دریا و پارک‌ها می‌گذراندند و خیلی از آنها ماسک نداشته و قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کردند.

تصاویری که از استخرهای مملو از آدم و خیابان‌های شلوغ منتشر شده، ترس‌ها و نگرانی‌های زیادی را در مورد موج شدید ویروس کرونا در این کشور ایجاد کرده است. ویروسی که بیش از ٥,٥ میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا کرده و جان حدود ٣٥٠ هزار نفر را گرفته است.دکتر دبورا بیرکز، هماهنگ‌کننده ستاد ویژه مبارزه با کرونا، می‌گوید که با دیدن صحنه‌های شلوغ و پرتردد مردم در آخر هفته «بسیار نگران» شده است.

او به شبکه ای‌بی‌سی گفته است: «ما واقعا می‌خواهیم همیشه روراست باشیم و بگوییم که فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار ضروری است و اگر شما نمی‌توانید این مسأله را رعایت کنید، باید ماسک بزنید.»در اسپانیا دو شهر مادرید و بارسلونا که به‌شدت تحت تأثیر کرونا و قوانین شدید قرنطینه قرار داشتند، بعد از دو ماه شاهد بازگشایی کافه‌ها و پارک‌ها بودند.

صدها نفر از مردم به پارک معروف رتیرو در مادرید رفته و از قدم‌زدن و ورزش‌کردن در زیر نور خورشید لذت بردند.دولت اسپانیا اعلام کرده که به امید کمک به بخش گردشگری که به‌شدت آسیب دیده، از ابتدای ماه جولای، قرنطینه را برای مسافران و گردشگران خارجی برمی‌دارد.در آلمان، ایسلند، اسپانیا و ایتالیا باشگاه‌های ورزشی و استخرها بازگشایی شده و میزان ابتلای پایین در یونان نیز باعث شده تا دولت اجازه بازگشایی رستوران‌ها و از سرگیری کسب‌وکارها را در یک هفته پیش ‌رو بدهد.

آمار مرگ‌ومیر سوئد نیز که به خاطر اعلام‌نکردن قوانین قرنطینه توجه جهانی را به خود جلب کرده بود، بر اثر کرونا از مرز ٤ هزار نفر گذشت. دولت سوئد از ابتدا به توصیه برای در خانه ماندن اکتفا کرد و مسئولیت مقابله با بیماری را بر عهده مردم گذاشت.

مقامات این کشور بارها اعلام کرده‌اند که قصد ندارند با اجبار، کسی را مجبور به خانه‌نشینی یا رعایت اقدامات احتیاطی کنند؛ اقدامی که واکنش بسیاری را برانگیخته و باعث شده تا آمار کشته‌های سوئد نسبت به کشورهای همسایه این کشور بسیار بالاتر برود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو