زمان تخمک گذاری بعد از مصرف کلومیفن

منبع: اوما

222

1399/3/7

20:00


زمان تخمک گذاری بعد از مصرف کلومیفن

همه خانم ها نمی توانند بصورت طبیعی فرایند پیچیده باردار شدن را طی کنند. عارضه های مختلفی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات رحمی، کاهش ذخیره تخمدان، پایین بودن کیفیت و تعداد اسپرم ها و... می توانند بر بارداری فرد تاثیر منفی بگذارند و باعث تاخیر آن بشوند. خوشبختانه درمان های مختلفی برای مقابله با این عوامل و کمک به بارداری طبیعی خانم ها کشف شده است و یکی از این کمک کننده ها نیز داروی کلومیفن است که امروز می خواهیم زمان و نحوه تخمک گذاری بعد از مصرف کلومیفن را برای شما مخاطبان عزیز مجله اوما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.


میلیون ها زن برای باردار شدن مبارزه می کنند. در بسیاری از آن ها با استفاده از داروهای باروری کمکی موفقیت در حاملگی افزایش پیدا می کند و می توانند به صورت طبیعی باردار شوند. در واقع این داروها تولید تخمک ها را تحریک کرده و تخمک گذاری بهتر با راندمان بیشتر برای بارداری را افزایش می دهد. 

هورمون هایی که تولید مثل را کنترل می کنند در زنان و مردان یکسان است. بنابراین ، مردان مبتلا به ناباروری نیز ممکن است همان داروهای کمکی باروری که برای زنان تجویز می شود را استفاده کنند تا تولید اسپرم های با کیفیت و به مقدار بیشتر تحریک شود.

تخمک گذاری چگونه انجام میشود؟

تخمک گذاری به معنی آزاد شدن یک تخمک قابل بارور شدن از تخمدان است. هر ماه در هر سیکل قاعدگی یک بار این اتفاق می افتد ، که  معمولاً در افراد با چرخه قاعدگی منظم بین 12 تا 14 روز پس از آخرین روز پریودی ایجاد می شود. البته این تعداد روز برای افرادی است که سیکل قاعدگی 28 روزه دارند.

در افرادی که سیکل قاعدگی 30 روزه است تخمک گذاری هم زودتر انجام می شود. بهترین زمان مطلوب برای مقاربت برای بارداری در روزهای  تخمک گذاری است. تخمک گذاری توسط هورمون های مختلف بارداری تنظیم می شود.

پس از رها شدن تخمک قابل باروری ، در صورت مقاربت به موقع لقاح با اسپرم انجام می شود و سپس از لوله های فالوپ به سمت رحم برای کاشت و لانه گزینی حرکت می کند و مراحل تشکیل جنین شروع می شود. اگر لقاح با موفقیت انجام نشود، دیواره رحم فرو ریخته و شما دوباره  پریود می شوید. گاهی نیز ممکن است لقاح انجام شود اما مسیر حرکت تخمک اشتباه باشد و بارداری مولار یا بارداری خارج از رحم اتفاق بیفتد.

کلومید یا قرص کلومیفن سیترات چیست؟

این دارو یک داروی کمکی برای افزایش قدرت باروری است که به صورت  خوراکی مصرف می شود و احتمال بارداری را افزایش می دهد. در واقع این دارو به بدن شما در تولید هورمون هایی که توسط مغز و غده هیپوفیز برای بارداری ترشح می شوند کمک می کند و باعث تخمک گذاری بهتر می شود. این دارو کمک می کند تخمک آزاد شده در روزهای تخمک گذاری قابلیت باروری بیشتری داشته باشد و لقاح سریع تر انجام شود.

چند روز بعد از مصرف کلومیفن تخمک گذاری انجام میشود؟

مطالعات نشان می دهد که تقریباً 80٪ از زنانی که سیکل قاعدگی نامنظمی دارند و روز تخمک گذاری آن ها دقیقا مشخص نیست، نیاز به مصرف کلومید یا کلومیفن برای بارداری دارند و حدود 50٪ از آنها نهایتا در دوره سوم درمان باردار می شوند.

این دارو با تحریک تولید هورمون ها ی باروری در مغز شما باعث ایجاد تخمک با کیفیت و رها شدن از تخمدان یا تخمک گذاری شما می شود. به همین دلیل اگر در این زمان مقاربت کاملی داشته باشید احتمال انجام لقاح و بارداری افزایش پیدا می کند. 

به طور معمول ، Clomid در روز 3،4 یا 5 چرخه قاعدگی با دوز 50 میلی گرم ، یک بار در روز و به مدت 5 روز تجویز می شود. زمان دقیق آن توسط پزشک مشخص می شود. توصیه می شود برای تاثیرگذاری بهتر کلومیفن درهر روز در یک زمان مشخص مصرف شود. یکی از عوارض جانبی کلومید خواب آلودگی است و بهتر است در شب استفاده شود.اما بعضی زنان با مصرف آن در صبح راحت تر هستند و موردی ندارد. 

تخمک گذاری هنگام مصرف کلومیفن به طور کلی حدود 5-10 روز پس از مصرف آخرین قرص رخ می دهد. بهترین زمان برای مقاربت ، یکی دو روز قبل از تخمک گذاری است ، زیرا اسپرم ها می توانند تا دو روز در لوله های فالوپ زندگی کنند و در زمان آزاد شدن تخمک قابل باروری وارد تخمک شده و لقاح صورت گیرد.

اگر این دوز مشخص برای فردی کارساز نباشد، ممکن است پزشک دوز آن را افزایش دهد. همچنین با توجه به این که در روزهای 14 الی 19 سیکل قاعدگی پس از مصرف کلومید تخمک گذاری اتفاق می افتد پزشک یک برنامه برای تعداد مقاربت های شما و زمان مناسب آن تنطیم می کند تا نتیجه بهتری بگیرید.

 

قرص کلومیفن و تخمک گذاری

چرا پزشک برایم کلومیفن تجویز کرده است؟

معمولا اگر شما سیکل قاعدگی نامنظمی داشته باشید و پس از چند ماه تلاش برای بارداری موفق نشوید پزشک برای کمک به تنظیم بهتر تخمک گذاری این دارو را تجویز می کند. البته اگر عارضه دیگری باعث تاخیر در بارداری نشده باشد.  Clomid می تواند در مراحل زیر برای باردار شدن به شما کمک کند:

  • زمانی که شما سیکل قاعدگی نامنظمی دارید ، یا دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستید.
  • زمانی که شما ناباروری بدون علت دارید.
  • برای تحریک تولید تخمک ها به عنوان بخشی از درمان ناباروری
  • زمانی که علت ناباروری اسپرم های مردانه باشد که در این زمان کلومید برای آقا تجویز می شود. 

توجه توجه:

این دارو به زنان مبتلا به کمبود اولیه تخمدان یا یائسگی زودرس و زنانی که به دلیل وزن کم بدن یا آمنوره ( از دست دادن پریود بدون نشانه های بارداری) دچار هیپوتالاموس تخمک گذاری هستند، کمکی نخواهد کرد. 

کلومیفن برای مردان

 چون هورمون های باروری در زنان و مردان یکسان است ممکن است مردان نیز در صورت نیاز به تعادل هورمون ها برای تولید اسپرم سالم و به اندازه، برای بارور کردن تخمک ، نیاز به مصرف داروهایی مثل کلومید داشته باشند. کلومید می تواند در مردان مبتلا به ناباروری ، که دچار تستوسترون پایین ، تعداد اسپرم کم یا کیفیت یا تحرک اسپرم پایین هستند، کمک کند. همچنین کلومید می تواند هیپوگنادیسم ثانویه را که باعث تعداد کم اسپرم یا عدم تولید اسپرم می شود را درمان کند.

عوارض مصرف قرص کلومیفن

بیشتر خانم ها عارضه خاصی را پس از مصرف کلومید تجربه نمی کنند. اما برخی از آن ها ممکن است دچار نوسانات خلق و خویی و عاطفی شوند. همچنین احتمال عوارض دیگری شبیه عوارض بارداری مانند گرگرفتگی، حساسیت پستان، بی خوابی، نفخ و افزایش وزن وجود دارد. اگر نتوانستید این عوارض را تحمل کنید باید با پزشکتان صحبت کنید تا راه حالی پیش پایتان بگذارد.

چگونه بفهمم پس از مصرف کلومید موفق به بارداری شده ام؟

عوارض جانبی کلومید می تواند بسیار شبیه به علائم بارداری باشد و شما را گیج کند. توصیه می شود تا زمانی که پریودتان به تاخیر نیفتاده است، برای انجام آزمایش بارداری صبر کنید.

مصرف چند دوره کلومید بی خطر است؟

زنانی که در طی سه یا پنج دوره مصرف کلومید باردار نمی شوند ممکن است به روش های درمانی دیگری نیاز داشته باشند. با این حال ، شرایط هر بیمار منحصر به فرد است و درمان مبتنی بر تشخیص ، سن خانم و تاریخچه پزشکی از طریق متخصص تجویز می شود. با توجه به جوابگو بودن و مقرون به صرفه بودن این دارو، پزشکان سعی می کنند با همین روش فرایند طبیعی بارداری را صورت دهند.

فواید قرص کلومید چیست؟

کلومید نسبتاً ارزان است و اغلب قبل از آزمایش های گرانتر یا درمان ناباروری شدید تر استفاده می شود. این دارو از عوارض جانبی خطرناک کمی نیز برخوردار است. همچنین خرید کلومید با نسخه معمولاً تحت پوشش بیمه درمانی است ، در حالی که سایر داروهای باروری عموماً تحت پوشش قرار نمی گیرند.

سخن آخر

گاهی یک یا چند عامل باعث تاخیر در بارداری شما می شوند. در این مواقع اصلا نباید نگران باشید زیرا استرس شرایط را بددتر می کند. شاید پزشک بتواند با تجویز یک قرص ساده مثل کلومیفن و توصیه های لازم به شما کمک کند که به راحتی باردار شوید. پس بدون نگرانی در صورت تاخیر در بارداری به پزشک مراجعه کرده و به او اعتماد کنید.

Nicole Galan, RN. How Does Clomid Work for Fertility?  on July 29, 2016 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو