درباره رابطه بین شادکامی و قلب بیشتر بدانیم

84

1399/3/7

20:45


مشاهده‌ نیمه‌ پر لیوان ممکن است به تعیین خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی کمک کند. درست به‌‌همان اندازه که احساسات منفی مانند افسردگی، عصبانیت و خصومت عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته‌ مغزی است، به نظر می رسد شادکامی از قلب محافظت می‌‌کند.

درباره  رابطه بین شادکامی و قلب بیشتر بدانیم

به گزارش بهداشت نیوز: مشاهده‌ نیمه‌ پر لیوان ممکن است به تعیین خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی کمک کند. درست به‌‌همان اندازه که احساسات منفی مانند افسردگی، عصبانیت و خصومت عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته‌ مغزی است، به نظر می رسد شادکامی از قلب محافظت می‌‌کند. این یافته، نتیجه‌ مطالعه روی افراد زیادی بود که تأثیر ویژگی‌‌های مثبت شخصیتی مانند شادی، رضایت و اشتیاق را روی خطر ابتلا به بیماری قلبی بررسی می کرد.

محققان، مطالعات خود را به مدت 10 سال روی 1739 بزرگ سال سالم در استان نوا اسکوشیا در کانادا دنبال کردند تا مشخص شود که آیا نگرش افراد به زندگی بر سلامتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد یا نه؟ در شروع این مطالعه، متخصصان، میزان احساسات منفی مانند افسردگی، خصومت، اضطراب و احساسات مثبت مانند سرور، شادی و هیجان را که شرکت‌کنندگان بروز

 می دادند، بررسی می کردند.

محقق برجسته، دکتر کارینا دیویدسون از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می‌‌گوید، افرادی که به‌طور ذاتی خوشحال هستند، بدون شک مانند دیگران افسردگی و دیگر احساسات منفی را تجربه می‌‌کنند اما این معمولاً موقتی و گذراست. تمایل به بیان احساسات مثبت مانند شادی و رضایت در محافل روان شناختی به عنوان «تأثیر مثبت» شناخته می‌‌شود. 

 رابطه بین شادکامی و قلب

محققان بعد از بررسی عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شناخته شده، پس از 10 سال پیگیری دریافتند که شادترین افراد 22 درصد کمتر نسبت به افرادی که در میان احساسات مثبت و منفی قرار گرفته‌‌اند به بیماری قلبی دچار می‌‌شوند. افراد با بیشترین احساسات منفی بیشترین خطر و افرادی که بالاترین امتیاز را برای شادکامی کسب کردند کمترین خطر را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی داشتند. دکتر دیویدسون می‌‌گوید، این یافته‌‌ها ثابت نمی‌کنند که شادکامی از قلب محافظت می‌کند و برای این کار آزمایش های بالینی دقیقی نیاز است. اما توضیحات زیادی وجود دارد درباره این که چگونه شادکامی می تواند از قلب محافظت کند. آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

 سبک زندگی سالم: افراد خوشحال تمایل دارند بهتر بخوابند، بهتر غذا بخورند، کمتر سیگار بکشند و ورزش کنند. همه این موارد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

 تأثیر فیزیولوژیکی: خوشبختی ممکن است باعث ایجاد تغییرات مثبت شیمیایی از جمله کاهش هورمون های استرس شود که برای سلامت قلب موثر است.

 آثار ژنتیکی: ممکن است افرادی که مستعد شادکامی هستند، حملات قلبی کمتری داشته باشند.

دیویدسون می گوید: اگر ما بتوانیم میزان احساسات مثبت افراد را تغییر دهیم، شاید بتوانیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهیم.

او توصیه می کند، حداقل 15 تا 20 دقیقه در روز را برای انجام کاری لذت بخش و آرامش بخش اختصاص دهید و باید متعهد به انجام آن باشید و برای ادامه آن، برنامه ریزی کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو