جلال فاطمی: ایرانیان خارج از کشور مخاطبان بالقوه اکران آنلاین هستند

منبع: سینما پرس

93

1399/3/7

22:45


سینماپرس: کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، ایرانیان مقیم خارج از کشور را مخاطبان بالقوه اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی ایرانی می‌داند.

 جلال فاطمی بازیگر درنشست نقد و بررسی فیلم «خسته نباشید»

سینماپرس: کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، ایرانیان مقیم خارج از کشور را مخاطبان بالقوه اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی ایرانی می‌داند.

به گزارش سینماپرس، جلال فاطمی کارگردان، بازیگر و نویسنده سینما است. او فارغ‌التحصیل رشته فیلم و پویانمایی از کالج «کل آرتس کالیفرنیا» است و در مدت حضورش در ایالات متحده آمریکا و کار در هالیوود، فعالیت‌های گوناگونی را در عرصه فیلمسازی تجربه کرده است.

تدوین چندین فیلم تلویزیونی، ساخت حدود صد و شصت فیلم تبلیغاتی، هفده فیلم کوتاه و مستند، بیش از چهل کلیپ موسیقی و یک تله فیلم سینمایی با نام «نوزاد اتمی» از جمله این فعالیت‌ها هستند که این آخری نامزد بهترین فیلم و بهترین مونتاژ تلویزیونی از جشنواره هیوستون در سال ۱۹۹۰ میلادی شد.

فاطمی در اوایل دهه هفتاد به ایران آمد و  با تولید فیلم‌های تبلیغاتی  سینمایی و تلویزیونی کار خود را  آغاز کرد. او بعدها با کارگردانی فیلم «نخودی» و «بچگیتو فراموش نکن» سینمای کودک و نوجوان را نیز تجربه کرد.

این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در سال ۱۳۹۳ در فیلم «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی که مضمونی سیاسی و امنیتی داشت، نقش یک جاسوس بین‌المللی را بازی کرد. ضمن این که در فیلم‌هایی همچون «خسته نباشید»، «بیست و یک روز بعد»، «بی وزنی» و «درساژ» و سریال‌های «ترور خاموش»، «دیوار به دیوار» و «مُلکاوان» هم ایفای نقش کرده است.

جلال فاطمی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره فرصت‌های اکران آنلاین گفت:موفقیت یک فیلم در اکران آنلاین بیشتر به ماهیت آن فیلم بستگی دارد. گاهی موضوع و ماهیت یک فیلم با گذشت چند ماه دچار کهنگی می‌شود و یا از فضای رسانه‌ای و سینمایی دور می‌شود در این صورت بهتر است که از اکران آنلاین به عنوان یک گزینه استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: اکران آنلاین در شرایط عادی هم می‌تواند یک گزینه مفید برای اکران فیلم‌های سینمایی باشد. در سال‌های اخیر فناوری آنلاین آنقدر پیشرفت کرده که بخشی از مخاطبان سینما به‌ویژه جوانان نوجوانان ترجیح می‌دهندکه فیلم‌ها را با کیفیت بالا در ابزارهایی مثل موبایل و تبلت و بسترهای اینترنتی نمایش فیلم ببینند.

فاطمی افزود:البته نشستن در سالن  تاریک سینما و دیدن فیلم بر پرده عریض هم لذت خاص خودش را دارد. سینمارفتن فرهنگی را با خود به همراه دارد که همچنان پابرجاست و طرفداران خاص خودش را هم دارد. در سینما عظمت صحنه و کیفیت صدا آن‌قدر جذاب و عالی است که با هیچ ابزار دیگری قابل درک نیست. اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد چاره‌ای نداشته باشیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون و فیلمساز بیان کرد: البته نباید مقایسه بسترهای نمایش اینترنتی فیلم در کشورمان و کمپانی‌های بزرگ و باسابقه‌ای مثل «نت‌فلیکس» ما را به اشتباه بیندازد. این‌گونه شرکت‌ها به خاطر گسترشی که در همه دنیا دارند بدون حضور فیزیکی در کشورهای مختلف می‌توانند فیلم‌ها و سریال‌های خود را به کشورهای مقصد بفروشند.

وی گفت: آنها علاوه بر یک سیستم بازاریابی قوی و گسترده از امکان زیرساختی بالایی نیز برخوردارند که می‌تواند قدرت مانور آن‌ها را بالا ببرد. به همین دلیل هم «نت‌فلیکس»  در اکران آنلاین  و هم کمپانی‌های قدیمی‌تر مثل «مترو گلدوین مایر»،   «پارامونت» و... در اکران روی پرده  می‌توانند در این بازار دست بالا را داشته باشند. حالا باید ببینیم شرکت‌های ایرانی تا چه‌اندازه این قدرت عمل و توانایی را خواهند داشت تا کالاهای متنوع‌تری برای نمایش داشته باشند.

فاطمی افزود: یکی دیگر از مزایای اکران آنلاین به دربرگیری مخاطبان ایرانی مقیم خارج باز می‌گردد. می‌دانید که ما جمعیت قابل‌توجهی از ایرانیان مهاجر را در کشورهای مختلف داریم که بخشی  از آنها از نسل‌های جدیدتر هستند که ارتباط فرهنگی و رسانه‌ای آنها با داخل ایران ضعیف است.  از طرف دیگر بسیاری از آنان و حتی نسل‌های جدیدتر مهاجران علاقه دارند که بتوانند همزمان با مخاطبان داخلی بیننده سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی ایرانی باشند.

این کارگردان سینما اظهار کرد: برخلاف شبکه‌های ماهواره‌ای که معمولاً آثار سینمایی را با کیفیت بسیار پایین و بدون اجازه صاحبان اثر پخش می‌کنند،  بسترهای اینترنتی نمایش فیلم این امکان را در اختیار ایرانیان خارج از کشور می‌گذارد تا فیلم‌های به‌روز را با بهترین کیفیت و به صورت قانونی و با کمترین هزینه تماشا کنند. ایرانیان خارج از کشور مخاطبان بالقوه اکران آنلاین هستند.

وی افزود: علاوه بر ارتباط با مخاطبان ایرانی خارج از کشور، این فرایند در بلندمدت بین فیلمسازان داخل ایران و  هنرمندان ایرانی مقیم خارج هم پل می‌زند و اعتماد بین آنها را افزایش خواهد داد و به یک  تبادل فرهنگی منجر می‌شود که برای همه ما سودمند است.

*آنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو