تکثیر خرزهره و راهنمای پرورش و نگهداری از این گیاه مقاوم

تکثیر خرزهره و راهنمای پرورش و نگهداری از این گیاه مقاوم


منبع: آرگا

187

1399/3/8

02:43


گل خرزهره از دسته گیاهان زینتی به شمار می آید که به دلیل کند بودن سرعت رشد خود اغلب در فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرد و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با چگونگی پرورش و تکثیر خرزهره آشنا نماییم با ما همراه باشید.

تکثیر خرزهره و راهنمای پرورش و نگهداری از این گیاه مقاوم

بهتر است بدانید که در واقع گیاه خرزهره درختچه ای همیشه سبز به شمار می آید که دارای گل هایی به رنگ سفید، قرمز و صورتی می باشد و به دلیل اینکه زمان گلدهی آن بسیار طولانی است اغلب برای زیباسازی فضاهای سبز مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که تمامی قسمت های این گیاه سمی می باشند و نباید به هیچ وجه خورده شوند.

آشنایی با چگونگی تکثیر خرزهره

توجه داشته باشید که در واقع خرزهره از دسته گیاهان بوته ای محسوب می شود که بومی مناطق مدیترانه ای می باشد و معمولا از آن به عنوان گیاهی زینتی استفاده می شود. این گیاه در تمام طول سال سبز بوده و دارای رشد سریعی می باشد به طوری که در طول هر سال بایستی یک مرتبه آن را هرس نمایید. برگ های این گیاه سبز رنگ و کشیده به طول ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر می باشند و گل ها نیز دارای رنگ های متنوع هستند که در طول فصول گرم سال ظاهر خواهند شد. میوه های این گیاه بسیار باریک و قلمی می باشند و پوشش غلاف روی آن حاوی تعداد زیادی دانه با موهای ابریشمی است. بهتر است بدانید که گیاه خرزهره در بسیاری از مناطق کشور ما قابل کشت است و حتی در برخی از مناطق به صورت خودرو یافت می شود.

چگونگی تکثیر گیاه خرزهره

روش های تکثیر گیاه خرزهره:

همانطور که می دانید تکثیر گیاه خرزهره از طریق روش های مختلفی قابل انجام خواهد بود و به همین منظور در ادامه به بیان راه و روش های تکثیر این گیاه سمی خواهیم پرداخت:

تکثیر از طریق کشت بذر:

به طور کلی شما می توانید برای تکثیر این گیاه اقدام به کاشت بذر بکنید زیرا یکی از بهترین روش های کشت به شمار می آید و برای استفاده از این روش بایستی بستری را با زهکش مناسب فراهم نمایید و سپس بذرها را درون بستر بپاشید ولی روی بذرها را بپوشانید زیرا بذر ها برای جوانه زنی نیاز به دریافت نور دارند. توصیه می شود که در طول جوانه زنی بذر ها آبیاری را باید در اوایل کشت به صورت غبارپاشی انجام دهید تا بذرها جابه جا نشوند. توجه داشته باشید وقتی که گیاه به اندازه کافی در بستر خود رشد کرد و به مرحله سه برگی شدن رسید می توانید آن را به زمین اصلی انتقال دهید.

روش های تکثیر گیاه خرزهره

تکثیر از طریق قلمه زنی:

همانطور که می دانید یکی از مرسوم ترین روش های ازدیاد این گیاه روش قلمه زنی است و برای انجام این روش بایستی در فصول بهار یا تابستان از ساقه های نیمه چوبی بدون گل قلمه هایی تهیه کنید. سپس بایستی برگ های پایینی قلمه ها را حذف کنید و قلمه را درون بستری مناسب بکارید تا روند تولید ریشه به درستی صورت بگیرد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش و تکثیر گل خرزهره:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط محیطی و اصول لازم برای پرورش و تکثیر خرزهره پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که گیاه خرزهره قادر خواهد بود تا خشکی را به راحتی تحمل کند ولی برای اینکه رشد ایده آل تری داشته باشد توصیه می شود که آبیاری منظمی را برای آن انجام دهید و تنها وقتی اقدام به آبیاری کنید که سطوح خاک به صورت کامل خشک شده باشد. بهتر است بدانید گیاه جوان که تازه استقرار پیدا کرده خیلی کم می تواند خشکی را تحمل کند و به همین خاطر بایستی در روند آبیاری آن بسیار دقت نمایید.

آبیاری لازم برای تکثیر خرزهره

دما:

بهتر است بدانید که گل خرزهره در واقع بومی مناطق گرمسیر است و برای کشت در مناطق سردسیری مناسب نمی باشد ولی با این وجود هم این گیاه قادر خواهد بود تا حدودی یخبندان را تحمل نماید و در این شرایط از بین نرود.

نور:

همانطور که می دانید خرزهره یک گیاه آفتاب دوست به شمار می آید که برای رشد نیاز به نور مستقیم خورشید دارد و علاقه چندانی به سایه ندارد. با این وجود اگر در استان های جنوبی زندگی می کنید و تابستان های بسیار گرم و خشکی دارید توصیه می شود که حتما گیاه خود را در تایم عصر در فضای سایه قرار دهید.

خاک:

بهتر است بدانید که گیاه خرزهره در واقع حساسیت زیادی به جنس و ساختمان خاک بستر ندارد و تنها وجود زهکشی مناسب برای رشد این گیاه کافی خواهد بود و همچنین شما می توانید برای رشد بهتر و سریع تر این گیاه از ترکیب پیت ماس، پرلیت و خاک برگ نیز استفاده نمایید.

تهیه خاک مرغوب برای بستر گیاه خرزهره

آفات و بیماری های گیاه خرزهره:

توجه داشته باشید که اگر گیاه خرزهره در آب و هوایی گرم قرار بگیرد به سرعت مورد هجوم شته ها قرار می گیرد و این آفت از طریق تغذیه شیره گیاه به آن صدمه خواهد زد و گیاه را به تدریج ضعیف می کند. همچنین حشرات سپردار نیز گاهی اوقات در پشت برگ ها پنهان می شوند و از این طریق از شیره گیاه تغذیه می کنند. توصیه می شود که برای مبارزه با این آفات از سموم سیستمیک که شیره گیاه را سمی می کنند استفاده نمایید.

همچنین از بیماری هایی که می توانند روند رشد این گیاه مختل کنند می توان به بیماری گال اشاره نمود که موجب ایجاد گال بر روی قسمت های چوبی گیاه خواهد شد و یا باعث رشد برگ های زیاد بر روی یک نقطه از ساقه خواهد شد. شما می توانید برای درمان این بیماری ساقه گیاه را از ۱۵ سانتی متر زیر قسمت بیماری قطع نمایید تا بیماری به سایر قسمت های گیاه سرایت نکند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو