کاربردهای پماد آسیکلوویر و نحوه استفاده از آن

کاربردهای پماد آسیکلوویر و نحوه استفاده از آن


منبع: آرگا

269

1399/3/8

11:11


پماد آسیکلوویر به منظور بهبودی تبخال و مننژیت ناشی از ویروس هرپس، پیشگیری و درمان زونا و درمان عفونت ناشی از واریسلا یا همان آبله مرغان تجویز می گردد. ناشی از واریسلا ( آبله مرغان ) مصرف می شود.

کاربردهای پماد آسیکلوویر و نحوه استفاده از آن

داروهای ضد ویروسی مختلفی در داروخانه ها موجود می باشد که باعث کند شدن رشد و پیشرفت ویروس های زیادی در بدن می شوند، آسیکلوویر از انواع داروهای ویروسی است که باعث کاهش علائم ویروس تبخال در بدن می شود.

موارد مصرف پماد آسیکلوویر

پماد آسیکلوویر نوعی داروی ضد ویروسی رایج می باشد، از این پماد برای پیشگیری و درمان برخی عفونت های ویروسی مثل هرپس سیمپلکس و هرپس ژنیتالیا (تناسلی) و همچنین درمان آبله مرغان و درمان انواع عفونت های زگیل استفاده می گردد. از این دارو به منظور پیشگیری از تبخال راجعه نیز استفاده می گردد در این مورد باید پماد به محض احساس گزگز یا سوزش استفاده شود، البته از این دارو برای درمان قطعی استفاده نمی شود و فقط باعث کاهش انتشار ویروس می شود. در صورت بروز مشکل آبله مرغان باید دارو در ۲۴ ساعت اول شروع این مشکل استفاده شود تا بالاترین تاثیر را داشته باشد.

 درمان ویروسی با پماد آسیکلوویر

این دارو باعث می شود تا شدت تبخال ها و زگیل ها کمتر شود. در صورت عود و شدید شدن زگیل های تناسلی می توان از این دارو به شکل تزریقی یا خوراکی استفاده نمود. از قرص آسیکلوویر به منظور درمان زونای تناسلی یا شنگل استفاده می شود. در برخی موارد نیز این دارو را برای درمان زگیل های چشم استفاده می کنند. از آسیکلوویر موضعی در آغاز بیماری هرپس تناسلی و در مواردی محدود در هرپس موکوسی عفونت های هرپس سیمپلکس در بیمارانی با سیستم ایمنی سرکوب شده استفاده می شود.

روش مصرف داروی آسیکلوویر

مکانیسم اثر دارو

داروی آسیکلوویر به شکل داخل سلولی به وسیله آنزیم تیمیدین کیناژ ویروسی به منوفسفات تبدیل می شود و بعد از آن به کمک آنزیمهای سلولی به شکل های دی فسفات و تری فسفات تبدیل می شود. آسیکلوویر تری فسفات فعال با وارد شدن به زنجیره DNA و مهار آنزیم DNA پلیمراز هرپس ویروس، باعث مهار سنتز و همانند سازی DNA ویروس می شود.

نحوه مصرف داروی موضعی آسیکلوویر

روش مصرف دارو

روش مصرف آسیکلوویر را پزشک تعیین می کند، میزان مصرف آن در حالت کلی از کرم و پماد به شکل موضعی هر سه ساعت یکبار استفاده می شود. این دارو هر سه ساعت یعنی ۶ مرتبه در روز بر روی محل مورد نظر مالیده می شود. می توانید تاثیر دارو را در ۲۴ ساعت اولیه مصرف ببینید و تاثیر این پماد بعد از مصرف تا ۸ ساعت می باشد.در صورت فراموشی نوبت مصرف این پماد مشکل چندانی وجود ندارد و باید بعد از به یاد آوردن از آن استفاده کرد. دارو را باید تا تمام شدن دوره درمان استفاده کنید، این دارو معمولا در دوره های درمانی کوتاه مدت تجویز می شود.

کاربرد داروی آسیکلوویر

عوارض جانبی

عوارض جانبی در مورد پماد آسیکلوویر به ندرت ایجاد می شود. در صورت بروز عوارضی مثل دل درد، اسهال، تهوع، استفراغ، سردرد یا سیاهی چشم باید سریعا به پزشک مراجعه شود. در صورت ناراحتی کلیه، اغتشاش شعور و توهم باید سریعا استفاده از دارو ترک شود. در موارد بسیار نادر عوارض دارو شامل خارش، احساس گزش و سوزش، سوختگی و راش پوستی و جوش می شود. اگر به صورت تصادفی بیش از اندازه از دارو استفاده شود جای نگرانی ندارد ولی در صورت بروز موارد غیر طبیعی باید با پزشک مشورت شود، همچنین میزان وابستگی به این دارو بسیار کم است.

کاربرد پماد آسیکلوویر

موارد مورد احتیاط قبل و در حین مصرف دارو

در صورتی که هر یک از موارد زیر شامل حال شما می شود قبل از مصرف این پماد با پزشک مشورت کنید:

  • داشتن حساسیت نسبت به آسکیلوویر یا گان سیکلوویر
  • ناراحتی کلیه، ژل های تزریقی و نوع خوراکی این دارو باید در افراد مبتلا به مشکلات کلیه و ضعف در کلیه ها باید با احتیاط مصرف شوند.
  • در مورد خانم های باردار استعمال خارجی این دارو مشکلی ایجاد نمی کند، اما به دلیل نامعلوم بودن اثر این دارو در دوران بارداری نوع خوراکی و تزریقی آن نباید مصرف شود. در مورد زنان شیرده این پماد مشکلی در مصرف ندارد اما نوع تزریقی یا خوراکی آن باید با تجویز پزشک انجام شود. فقط در زمان شیردهی این پماد نباید اطراف سینه استعمال شود.
  • بهتر است از استفاده هم زمان این دارو با داروهای مضر برای کلیه مثل میزان بالای استامینوفن تیلنول، داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مانند ایبوپروفن، سیکلوسپورین، فوسکارنت، لیتیم، ریفامپین، سولفونامیدها و تتراسایکلین ها جلوگیری شود.
  • در کودکان و اطفال و همچنین افراد بالای ۶۰ سال دارو حتما باید با دستور پزشک مصرف شود.
  • مصرف همزمان این دارو با داروهایی مثل پروبنسید باعث افزایش مقدار آسیکلوویر در خون می شود.

نحوه مصرف آسیکلوویر

  • از تماس دارو با چشم باید جلوگیری شود.
  • دوره درمان به طور کامل باید طی شود تا عفونت در بدن به طور کامل درمان شود و بیماری مجددا عود نکند، اگر احساس بهبودی دارید حتما دارو را تا زمان کامل شدن دوره درمان استفاده کنید.
  • خانم هایی که به دلیل هرپس ژینتالیس یا تبخال در ناحیه تناسلی از این دارو استفاده می کنند باید هر سال یکبار آزمون پاپ اسمیر انجام دهند، چون این عفونت باعث افزایش ابتلا به سرطان دهانه رحم می شود.
  • ناحیه ابتلا به ویروس را حدالامکان خشک و تمیز نگه دارید و از لباس زیر گشاد استفاده کنید تا ضایعات آزرده نشوند.
  • دارو را دور از دسترس اطفال نگهداری نمایید و از نور مستقیم و حرارت و همچنین رطوبت دور نگهداری کنید، تا پماد پیش از موعد فاسد نشود.
  • در صورت نبود بهبودی بعد از چند روز استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو