روند بهبودی بیماری کرونا در این افراد کندتر از افراد عادی است

126

1399/3/8

12:02


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: روند بهبودی بیماری کرونا ویروس در مصرف کنندگان مواد دخانی بسیار ضعیف و احتمال بروز مرگ در آنها بالاست.

روند بهبودی بیماری کرونا در این افراد کندتر از افراد عادی است

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حسن رخشاد اظهار کرد: مصرف دخانیات با توجه به کاهش ظرفیت ریوی و نیز آسیب به مژک های تنفسی، سبب می شود تا مصرف کنندگان این مواد به ویروس کرونا آسیب پذیرتر شوند.

وی با بیان اینکه مصرف کنندگان دخانیات نسبت به دیگر افراد جامعه ایمنی پایین تر داشته و در مقابل هرگونه عفونت از جمله ویروس کرونا بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند افزود: پاسخ ایمنی ضعیف ناشی از اعتیاد به نیکوتین، به افزایش بیماری ها و اختلالات جدی از جمله بیماری قلبی منجر می شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: عدم توانایی افراد مصرف کننده دخانیات در مدیریت و جلوگیری از تماس با ویروس، از قبیل تماس دستی و دهانی سبب می شود تا پروسه استعمال دخانیات (از خرید تا باز کردن پاکت، استفاده از فندک یا کبریت آلوده، تماس دست و فیلتر آلوده با مخاط دهان و غیره) خطر انتقال ویروس را بیشتر از دیگر افراد جامعه تشدید کند.

رخشاد با اشاره به اینکه مخاط سه گانه (دهان- بینی - چشم) افراد مصرف کننده دخانیات آسیب پذیرتر هستند گفت: این عامل سبب می شود تا با در معرض قرار گرفتن توسط ویروس سریعتر آلوده شوند و افراد به دلیل ظرفیت پایین تر ریوی در صورت ابتلا به بیماری کرونا ویروس زجر تنفسی بیشتری را تحمل می کنند.

وی ادامه داد: بیماری کرونا ویروس در مصرف کنندگان مواد دخانی مبتلا به ویروس دیرتر تشخیص داده می شود؛ چرا که این سرفه کردن در این افراد امری عادی بوده و خود و اطرافیان آن ها علامت سرفه را جدی نمی گیرند. در ضمن افراد آلوده و مصرف کنندگان مواد دخانی، به ویژه ناقلین بدون علامت، سهم بالایی در انتقال بیماری به واسطه سرفه مزمن مشخصه سیگاری ها دارند.

رخشاد در پایان با اشاره به اینکه بیماری های زمینه ای مانند دیابت و سرطان و... در افراد مصرف کننده دخانیات شایعتر بوده و زمینه ابتلا و تشدید عوارض و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا ویروس را برای مصرف کننده دخانیات تسهیل می کند، یادآور شد: روند بهبودی بیماری کرونا ویروس در مصرف کنندگان مواد دخانی بسیار ضعیف و احتمال بروز مرگ در آنها بالاست.

به گزارش ایسنا؛ ۶ الی ۱۲ خرداد ماه سال جاری به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا » نامگذاری شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو