آبشار شوی کجاست؟ آشنایی بیشتر با این آبشار زیبا و دیدنی های طبیعی اطراف آن

آبشار شوی کجاست؟ آشنایی بیشتر با این آبشار زیبا و دیدنی های طبیعی اطراف آن


منبع: آرگا

103

1399/3/8

12:13


آبشار شوی در دامنه های رشته کوه زاگرس قرار گرفته که با تنوع زیستی محیطی شگفت انگیزش از حیرتی خاص بهره می گیرد که از پرطرفدارترین محل های آبی می باشد.

آبشار شوی کجاست؟ آشنایی بیشتر با این آبشار زیبا و دیدنی های طبیعی اطراف آن

یکی از آبشار های دیدنی و زیبا که دارای ویژگی خاص و شگفت انگیزی است در این مقاله شما را آشنا کنیم. این محل گردشگری زیبا که در جنوب ایران نهفته است واقعا بی نظیر است. در رشته کوه های زاگرس آبشار های فراوانی دیده می شود که یکی از آن با وسعت بزرگش در شهرستان دزفول قرار گرفته است. آبشار در مجاورت مرز لرستان و خوزستان می باشد که از دیدنی های طبیعی و باشکوه فصل بهار به حساب می آید. این مکان جذاب که از بزرگ ترین آبشار های خدادادی خاورمیانه بوده با دارا بودن ارتفاع نود متری و با عرض هفتاد متری خود در نزدیکی آبشار دیگری قرار دارد. در ادامه مطالب با مجله آرگا همراه باشید.

آبشار شوی کجا قرار دارد؟

درباره آبشار شوی

این آبشار از پرطرفدارترین محل های آبی و گردشگری می باشد که نظر مسافران را به خود جلب کرده است. محیط های آبی همانند؛ چشمه، دریا، رودخانه و دریاچه همیشه هواداران زیادی دارد که توریستان خارجی هم از این مناطق استقبال فراوانی می کنند. این آبشار با ارتفاع بیش از ۸۵ متری و عرض ۷۰ متری خود در شهر دزفول از بزرگترین آبشار های خاورمیانه محسوب می شود. به دلیل وجود این آبشار میان مرز خوزستان و لرستان مردم استان لرستان بر این باورند که آبشار متعلق به این مکان است. پیشنهاد می کنیم در صورت رفتن به آبشار دوم که عمق کمی هم دارد و بی خطر است حتما تنی به آب بزنید و لذت شنا را بچشید. ایران از جاذبه های دیدنی فراوانی برخوردار است که مردم سرزمین از تماشای آن نفع می برند.

شوی از مناطق گردشگری

این آبشار کجا قرار دارد؟

آبشار در دامنه های رشته کوه زاگرس قرار گرفته که با تنوع زیستی محیطی شگفت انگیزش از حیرتی خاص بهره می گیرد. روستایی که آبشار در ان قرار دارد به نام آبشار شوی در شهرستان دزفول علت نامگذاری این محل شده است که معنی اش به زبان محلی (شوی = لطافت) ناگفته نماند که به دلیل وجود ایستگاه راه آهن تله زنگ در آن مکان این محل به آبشار تله زنگ هم شناخته می شود. آبشار شوی از داخل غار سرچشمه می گیرد که بعد از بیرون آمدن از داخل صخره های بلند به پایین سرازیر می شود. آب آبشار از بین کوه ها و دشت های زیادی عبور کرده و به دریاچه خوزستان در سد دز می ریزد.

زیستگاه گیاهی و جانوری شوی

برای رسیدن به این منطقه جالب شما ۲ راه دارید، در مسیر اول می توانید از منطقه سردشت پیرچل و دزفول به راه بیوفتید که آغاز و در آخر به این جا ختم می شود. در این راه باید جاده صد و سی کیلومتری از دزفول تا روستا سرتنگ را بپیمایید و بعد از آن به روستا و آبشار رسیده که با حدود ۲ ساعت پیاده روی با پا به آبشار می رسید. چون آبشار در نزدیکی کوه سالن قرار گرفته با فاصله شصت و پنج متری از مرکز ناحیه شهیون و صد و ده کیلومتری شهرستان دزفول در منطقه ای سرسبز قرار گرفته است. در نزدیک این محل آبشار دیگری قرار دارد که اغلب به عنوان آبشار دوم شوی، یا آبشار سنگ مار شناخته می شود. این مسیر با گذشتن حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی از آبشار اصلی فاصله دارد تا به چشم انداز باشکوه و متفاوتی برسید. در این مکان بکر مناظر زیبایی را خواهید دید که واقعا وصف ناپذیر است. آبشار در تاریخ ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ به عنوان اولین اثر ملی و ۳۵ مین اثر طبیعی به ثبت ملی رسید.

آبشار شوی کجاست؟

دیگر زیبایی های شوی

شما با سفر به این منطقه دیدنی شاهد جاندارانی از قبیل؛ خرس، سمندر، بز، پلنگ و کل هستید که زیستگاه جانوری شان در اطراف آبشار قرار دارد. گونه های معروف گیاهی که در این منطقه رشد می کنند مانند؛ انجیر، افرا، زبان گنجشک، مو، بید، بلوط و کیکم هستند. همچنین گیاه دارویی سیاه وشان که خاصیت شگفت انگیزی دارد را می توان در لابه لای صخره ها روی دیوار مشاهده کرد این گیاه برای بیماری یرقان و زردی مفید بوده و به دفع سنگ کلیه بسیار کمک خواهد کرد. برای رفتن به این مکان گردشگری بهترین موقع در فصل بهار فروردین ماه است که بهترین حالت در این جا طبیعت با نمایی زیبا از خود قرار گرفته است. همچنین می توانید در شب هنگام برای ماندن چادر و دیگر تجهیزات سفر را ببرید تا از این منطقه لذت ببرید. همچنین می توانید برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی استان خوزستان و دیدنی های دزفول کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو