جاهای دیدنی میانه | آذربایجان شرقی

جاهای دیدنی میانه | آذربایجان شرقی


منبع: تاپ تراول

250

1399/3/8

12:31


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی میانه

در این مقاله از معرفی دیدنی های استان آذربایجان شرقی شما را با جاهای دیدنی میانه که یکی از شهرهای واقع در این استان است آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به استان آذربایجان را دارید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


مختصری درباره شهرستان میانه بدانید :

شهرستان میانه در جنوب شرقی استان آذربایجان شرقی و در فاصله حدودا 227 کیلومتر از شهر تبریز ( مرکز استان آذربایجان شرقی ) قرار دارد و به دلیل اینکه سالها تنها راه ارتباطی منطقهٔ از طریق زنجان به بدنهٔ اصلی کشور از طریق درهٔ قافلانکوه بوده است، به عنوان دروازهٔ آذربایجان شرقی نیز شناخته می‌ شود.

تخفیفان

نام اصلی میانه، میانا بوده که هم‌اکنون نیز در زبان ترکی آذربایجانی به همین شکل بیان می‌شود؛ ولی پس از روی کارآمدن  پهلوی ، نام این شهر به نام فعلی تغییر یافت.

این شهرستان در طول تاریخ در بین سلسله‌ های مختلفی مانند ماد، هخامنشیان، آتروپاتن دست به دست گشته و در برهه ‌ای از زمان سرزمین قوم ساگارتی بوده ‌است.همچنین از آثار باستانی این شهرستان و جاهای دیدنی میانه می‌توان به مسجد سنگی ترک، پل دختر، قلعهٔ دختر، شهر سوختهٔ کاغذکنان، کاروانسرای جمال‌آباد اشاره کرد. که در ادامه بیشتر درباره آنها توضیح خواهیم داد

قلعه دختر میانه

قلعه دختر یا قیز قالاسی در شهرستان میانه قرار داشته و به شماره ۸۷۰ جزو آثار ملی ثبت شده‌است. این قلعه در دو کیلومتری پل‌ دختر (میانه) در رشته کوه قافلانکوه واقع شده‌ است. این قلعه بشکل کثیر الاضلاع غیر منتظم ساخته شده و به سه قسمت تقسیم می‌شود.خانم ژان دیولافوا در صفحه ۷۲ از کتاب خود قدمت این قلعه را به زمان اردشیر یکم (هخامنشی) رسانده و هدف بنای آن را زندانی برای شاهزاده خانم شورشی ذکر کرده‌است.برخی بنای این قلعه را مربوط به قرن ۷ هجری تخمین زده‌اند برخی دیگر بنای آن را با قدمت ۸ تا ۱۲ قرن ذکر کرده‌اند. ولی با توجه به پایه‌های ساخت قلعه و مصالح بکار برده شده تخمین به اوایل دوره ساسانیان نیز زده می‌شود.

قلعه دختر میانه

مسجد سنگی ترک

مسجد ترک از آثار بسیار مهم آذربایجان شرقی است و از شگفتیهای منحصر به فردی برخوردار است. شیوه معماری و مصالح ساختمانی که در آن به کار رفته‌ است، استان شناسان را به تحیر واداشته‌ است و در عین حال تاریخ درخشان هنر معماری اسلامی را در قرون گذشته به تماشای علاقمندان می ‌گذارد.مسجد سنگی دارای صحنی با دو در ورودی، شبستان و مناره ای است که گل دسته و قسمت فوقانین منهدم شده است. کتیبه‌ای در پیشانی دیوار در داخل هفت ترنج نوشته شده و یک کتیبه سنگی در کنار در ورودی به چشم می خورد.

مطالب بیشتر بخوانید
شهربازی ژوپیتر کوروش تهران

این مسجد در ۲۹ کیلومتری شهر میانه واقع شده و اغلب قسمت‌ های آن از سنگ ساخته شده است.

جاهای دیدنی میانه

پل دختر

پل دختر در ابتدای راه میانه به زنجان و بر روی رودخانه قزل اوزن در دل رشته کوه قافلانکوه واقع شده ‌است. از تاریخ ساختمان پل اطلاعات درستی در دسترس نیست. عده‌ای از باستان ‌شناسان تاریخ پایه‌ های آن را به عهد شاهنشاهی ساسانی نسبت می‌دهند ولی با توجه به شیوه معماری تاریخ ساخت آن را به قرن هشتم هجری تخمین زده‌اند. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۸۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی میانه

شهر سوخته کاغذکنان

«کاغذکنان»، یکی از مناطق تاریخی و قدیمی شهرستان میانه و استان آذربایجان شرقی است که در دورانی از تاریخ همچون ابتدای دوران اسلامی تا دوران حکومت مغولان، شهری پویا و آباد بوده است. «خونا» و «خونج»، نام‌های منسوب به این شهر تاریخی در سده‌ی ششم و اوایل قرن هفتم هجری است که در زمان فرمانروایی سلجوقیان تا زمان یوروش مغولان به ایران، یکی از مناطق مهم و ارزشمند تجاری به شمار می‌رفت.

این منطقه با وسعتی بالغ بر ۸۰ هکتار در نزدیکی و در غرب «شهر آقکند» از توابع شهرستان میانه قرار دارد که با کاوش‌های انجام‌شده در آن، آثاری تاریخی همچون سفال‌های شکسته متعلق به سده‌های آخر پیش از میلاد مسیح (ع) و دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان کشف شده است. پل پردلیس، کاروانسرای جمال‌آباد، شهر سوخته کاغذکنان و قلعه سنگی کاغذکنان از آثار تاریخی و ارزشمند در این ناحیه از استان آذربایجان شرقی است.

جاهای دیدنی میانه

بارگاه امامزاده اسماعیل میانه

«آرامگاه امامزاده اسماعیل»، یکی از جاذبه ‌های گردشگری مذهبی و بسیار محبوب در شهرستان میانه است که در ضلع جنوبی مسجد جامع این شهرستان و در قرن ۸ هجری قمری احداث شده است. بارگاه در بنای نخستین با مساحتی برابر با ۳۰ مترمربع و با گنبدی به ارتفاع ۶ متر ساخته شده است که با هنرمندی خیره ‌کننده‌ ای بخش بیرونی آن را با کاشی ‌هایی به رنگ فیروزه ‌ای تزئین کرده‌ اند. این در حالی است که متاسفانه بر اثر تعمیرات و بازسازی ‌های انجام ‌شده در این بخش، شکل نخستین و هنرمندی‌های اولیه ‌ی آن از بین رفته و بنایی که امروزه شاهد آن هستیم، تفاوت بسیاری با ساختمان اولیه دارد. این بارگاه ملکوتی متعلق به «کمال‌الدین بین سید محمد» از نوادگان امام صادق (ع) است که در بین گردشگران و اهالی از احترام و ارزش والایی برخوردار است.

مطالب بیشتر بخوانید
گنبد مینا تهران

جاهای دیدنی میانه

از دیگر جاهای دیدنی میانه میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

کاروانسرای جمال آباد : این کاروانسرا مربوط به دوره ایلخانی است اما توسط شاه عباس ثانی در دوره صفوی مرمت شده است و در شهرستان میانه، بخش مرکزی، روستای جمال آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۵۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل شهر چایپل شهر چای یا ۲۳ پل مربوط به دوره صفوی بوده و در شهرستان میانه، روستای راه‌آهن واقع شده‌ است

پل پردلیس : پل پردلیس، یکی دیگر از جاهای دیدنی میانه است که در بخش تاریخی کاغذکنان این شهرستان قرار دارد. این سازه‌ کهن دارای ۹ دهانه است و در گذشته به عنوان راه عبوری از ایران به سرزمین‌های قفقاز و روسیه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بازار میانه : یکی از بازارهای پرطرفدار میانه است که به راحتی می شود ازاین بازار تمامی لوازم مورد نیاز را تهیه کرد. از این بازار می توانید انواع پوشاک، لوازم خانگی، کیف و کفش و … را تهیه کنید.

دشت میانه : این دشت مابین میانه و زنجان واقع بوده و کشت و زرع در آن مکانیزه است .درفصل بهارو تابستان تصاویر دلنوازی از طبیعت سبزو پر گل را میتوان در این دشت مشاهده کرد .

آبشار بلوکان : آبشار بلوکان در استان آذربایجان شرقی واقع است. این آبشار در ۴ کیلومتری شمال روستای بلوکان در میان دره ای سرسبز قرار دارد.


مقالات بیشتر بخوانید :


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو