خبرگزاری فرانسه گزارش داد، تصمیم آمریکا در شرایطی اتخاذ می‌شود که پارلمان چین امروز (پنج‌شنبه) قانون امنیت جدید هنگ‌کنگ را به رای می‌گذارد و این قانون سپس در مجلس هنگ‌کنگ به بحث گذاشته می‌شود. انتظار می‌رود این حرکت موج تازه‌ای از اعتراضات را به جریان بیندازد.

براساس قانونی که سال گذشته برای حمایت از معترضان حامی دموکراسی هنگ‌کنگ در آمریکا به تصویب رسید، دولت واشنگتن باید تایید کند که این دولت‌شهر همچنان از همان آزادی‌های وعده داده شده پکن بعد از تحویل گرفتن این اراضی از بریتانیا برخوردار است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به کنگره اعلام کرد: با توجه به حقایق موجود، هیچ انسان منطقی‌ای امروز نمی‌تواند تایید کند که هنگ‌کنگ از درجه بالایی از خودمختاری از چین برخوردار است. این قطب تجاری دیگر نمی‌تواند وضعیت ویژه خود را تضمین کند.

پایان یافتن این وضعیت بدین معناست که هنگ‌کنگ امتیازات تجاری خود، شامل تعرفه‌ای پایین‌تر از سرزمین اصلی چین با این اقتصاد بزرگ جهان را از دست می‌دهد.

دیوید استیلول، از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور شرق آسیا می‌گوید: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در نهایت تصمیم‌ می‌گیرد که کدام اقدامات انجام شود. این گام‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تا جای ممکن این اقدامات هدفمند خواهند بود تا تغییر رفتار به وجود آورند.

با این حال این مقام اذعان کرد ایجاد تغییر رویکرد در چین بعید است.

این سیاستمدار آمریکایی همچنین با بیان اینکه ایالات متحده قصد آسیب رساندن به مردم هنگ‌کنگ را ندارد، افزود: این تصمیمی است که در دولت پکن اتخاذ شده است، نه از سوی آمریکا.  

دفتر جو بایدن، نامزد بالقوه دموکرات‌های آمریکایی در انتخابات نوامبر با استقبال از خبر پامپئو اعلام کرد: ایالات متحده باید علیه سرکوب چین در هنگ‌کنگ موضعگیری کند.