به مناسبت روز جهانی بهداشت قاعدگی پاسخ به چهار سوال همیشگی در رابطه با عادت ماهیانه

منبع: روزیاتو

108

1399/3/8

16:34


روز جهانی بهداشت قاعدگی

هر سال ۲۸ ماه می میلادی یعنی امروز مصادف است با روز جهانی بهداشت قاعدگی. هدف از این نام گذاری افزایش آگاهی زنان در رابطه با اهمیت حفظ بهداشت در دوران عادت ماهیانه است. قاعدگی یا عادت ماهیانه یک فرایند طبیعی و بیولوژیکی است که تمام زنان در طول زندگی خود تجربه می کنند و بهداشت در این دوره بسیار اهمیت دارد. به همین بهانه بر آن شدیم تا به چهار پرسش مهم در رابطه با بهداشت قاعدگی در زنان پاسخ دهیم.

پرسش اول: آیا استفاده از محصولات بهداشتی دوران قاعدگی خوب است؟

شستشوی واژن با استفاده از محصولات بهداشتی در روزهای عادی خوب است اما در طول دوران قاعدگی ابدا توصیه نمی شود. استفاده از این محصولات در دورن قاعدگی میتواند باعث از بین رفتن باکتری های مفید شود و در نتیجه احتمال ایجاد عفونت را بالا ببرد. در عوض توصیه می شود که بعد از استفاده از توالت و ادرار کردن، با استفاده از آب گرم واژن خود را بشویید.

پرسش دوم: در یک روز چند مرتبه باید نوار بهداشتی را تعویض کرد؟

توصیه این است که روزانه بین ۴ تا ۵ مرتبه خانم ها نوار بهداشتی را تعویض کنند چراکه این قاعده اصلی برای حفظ بهداشت قاعدگی است. وقتی خون قاعدگی از بدن خارج می شود اوگانیزم های مختلف را از بدن به خود جذب می کند که این مساله باعث ایجاد راش های پوستی یا عفونت ادراری می شود. بنابراین تعویض سریع و به موقع نوار بهداشت در بازه های زمانی مشخص و دقیقا (بسته به جریان خون خروجی) رشد این اورکانیسم ها را متوقف می کند و مانع از ایجاد عفونت در زنان می شود.

روز جهانی بهداشت قاعدگی

پرسش سوم: آیا بوی بد واژن در دوران قاعدگی عادی است؟

عادی است که زنان در دوران قاعدگی یک بوی بد ملایم را احساس کنند اما اگر این بو برای چندین روز ادامه پیدا کرد باید سریع تر به پزشک مراجعه کنید. البته قبل از آن توصیه می شود که مطلب علل بوی بد واژن در روزیاتو را هم از نظر بگذرانید. هر گونه بوی تند و زننده غیرقابل تحمل میتواند نشانه رشد باکتری در بدن باشد و بهتر است در این باره با پزشک معالج صحبت کنید.

پرسش چهارم:  آیا استفاده همزمان از دو محصول بهداشتی در دوران قاعدگی خوب است؟

در طول روزهای اول قاعدگی که جریان خون شدید است خانم ها معمولا به طور همزمان از تامپون و نوار بهداشتی استفاده می کنند یا همزمان دو عدد نوار بهداشتی را به کار می برند که این تکنیکی کاربردی است. با این روش البته از لکه دار شدن لباس هایتان جلوگیری می کنید اما باید بدانید که این اقدام میتواند شانس عفونت را هم بالا ببرد. در واقع وقتی از دو نوار بهداشتی یا نوار بهداشتی و تامپون به صورت همزمان استفاده کنید قدرت جذب ین پدها بالا می رود و شما نیازی به تعویض آنها نمی بینید که این مساله باعث تجمع خون و ایجاد عفونت می شود. بنابراین توصیه این است که یکی از اینها را به کار ببرید و مرتبا تعویض کنید.

برخی نکات مهم برای حفظ بهداشت دوران قاعدگی

  • اندام های خصوصی خود را بشویید تا مطمئن شوید که خون در آن باقی نمانده است. در این صورت احساس تمیزی بیشتری خواهید کرد و میتوانید از ابتلا به عفونت نیز جلوگیری کنید. سعی کنید هر زمان که نوار بهداشتی را تعویض می کنید خود را بشویید یا دست کم روزی دو تا سه مرتبه این کار را انجام دهید.
  • چند عدد نوار بهداشتی یا تامپون اضافه همیشه همراه داشته باشید خصوصا اگر قرار است که ساعت های طولانی خارج از منزل باشید.
  • برای تعویض نوار بهداشتی منتظر رسیدن به خانه نمانید.
  • مطمئن شوید که محصولات بهداشتی دوران قاعدگی خود را درون کیف یا پاکت تمیز نگه می دارید. از دستمال های مرطوب، کاغذ و ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو