نحوه کاشت و نگهداری درخت اکالیپتوس

منبع: ساتین

145

1399/3/8

16:41


درختان اکالیپتوس در شمار گونه‌های جنگلی با رشد سریع محسوب می‌شوند، این گیاه ابتدا در مراکش و هند یافت شده است و به دلیل چوب سختی که دارد، در برابر پوسیدگی مقاوم است. تنه این گیاه به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است و لایه پوستی که بر روی آن وجود دارد به راحتی جدا می‌شود.

رنگ برگ‌های اکالیپتوس بستگی به سن درخت دارد، در آغاز مایل به آبی و به مرور زمان سبز مایل به سفید می‌شود، رشد این گیاه بیشتر در مناطق ساحلی و نیمه گرمسیری اتفاق می‌افتد. درخت اکالیپتوس در اواسط پاییز تا اواخر زمستان گل‌های سفید رنگی می‌دهد، گل‌های کوچکی که زیبایی خاصی به گیاه می‌بخشد.

این گیاه از دیرباز تا به امروز خواص درمانی فراوانی داشته است و نگهداری آن در منزل می‌تواند هوای خانه را تصفیه کند و برخی از حشرات، چون پشه و … را فراری دهد.

بیشتر اکالیپتوس‌ها در زمین‌های باتلاقی و مرداب‌ها رشد می‌کنند و از این گیاه ۷۰۰ گونه گوناگون وجود دارد که تنها دو مورد اکالیپتوس گان و آن برای کشت خانگی در نظر گرفته می‌شود.

نحوه کاشت اکالیپتوس گیاهان دور کننده پشه گیاهان آپارتمانی کشت گیاهان دارویی کاشت گیاه در گلدان کاشت اکالیپتوس در گلدان خواص اکالیپتوس پرورش گل و گیاه بهترین گیاه برای نگهداری بهترین ترفندها اکالیپتوس آموزش کاشت گیاهان دارویی

شرایط نگهداری از گیاه اکالیپتوس

آبیاری: گیاه تازه کاشته شده اکالیپتوس را باید برای ۱ تا ۵ سال اول زندگی آبیاری کنید و بهتر است این کار را زمانی انجام داد که سطح خاک نسبتا خشک باشد، این گیاه در بهار، تابستان و پاییز نیاز به آبیاری منظم دارد و در این مدت باید رطوبت خاک گلدان حفظ شود، توجه داشته باشید که آبیاری کم یا زیاد منجر به خشک شدن برگ‌ها می‌شود.

نور: اکالیپتوس به روزانه حداقل ۵ ساعت نور مستقیم احتیاج دارد و در مکان‌های سایه و کم نور دارای ساقه‌های بلند و بدون استحکام می‌شود.

دما: درختان اکالیپتوس به طور کل درختانی حساس به سرما هستند و سرما را حداکثر تا حدود ۵- درجه تحمل می‌کنند.

خاک: این گیاهان در مورد خاک سخت گیر نیستند، اما بهتر است خاک مرطوب و زهکشی خوبی داشته باشند، برای آماده سازی خاک می‌توان از مخلوط خاک معمولی به همراه خاک برگ استفاده کرد.

مراقبت از اکالیپتوس در خانه همچنین شامل برش ساقه اصلی گیاه است که هر ساله در بهار انجام می‌شود، به طوری که درخت رشد می‌کند. پس از هرس کردن، اکالیپتوس شاخه‌های جوان را آزاد می‌کند و بوته‌ای وسیع را تشکیل می‌دهد.

نحوه کاشت اکالیپتوس گیاهان دور کننده پشه گیاهان آپارتمانی کشت گیاهان دارویی کاشت گیاه در گلدان کاشت اکالیپتوس در گلدان خواص اکالیپتوس پرورش گل و گیاه بهترین گیاه برای نگهداری بهترین ترفندها اکالیپتوس آموزش کاشت گیاهان دارویی

روش های تکثیر گیاه اکالیپتوس

روش قلمه گیری

گرفتن قلمه یکی از راه‌های تکثیر این درختان است. بهترین زمان تهیه قلمه‌ها در بهار و یا تابستان از شاخه‌های جوان و تازه است. طول قلمه‌ها نیز در حد ۱۵-۱۲ سانتیمتر مناسب است و زمان جدا کردن قلمه از گیاه مادری برش را از زیر ناحیه گره (ناحیه اتصال برگ به ساقه) بزنید. برگ‌های قلمه به جز ۳-۲ عدد برگ در انتهای قلمه را قطع کنید، قلمه‌ها را می‌توان در مخلوطی از خاک برگ+پرلایت+پیت موس و یا خاک برگ+شن (همگی با نسبت‌های مساوی) کاشت.

 روش کشت از طریق بذر

اکالیپتوس می‌تواند از نهال‌ها و بذر رشد کند. از آنجا که نهال ریشه ضعیف است، اغلب در کاشت این گیاه از بذر‌ استفاده می‌شود، بذر این گیاه را می‌توانید از گلفروشی‌ها تهیه کنید. بهتر است بذر را قبل از کشت ۲ ماه در فریزر بگذارید تا ضد عفونی شود و یا از مواد ضد عفونی کننده بذر استفاده کنید. یک بذر اکالیپتوس را در خانه از اوایل بهمن ماه تا اوایل اسفند ماه بکارید؛ ابتدا مخلوطی از شن و خاک و یا پیت ماس و پرلیت را در مقادیر مساوی تهیه کنید و  آن را با ظروف (عرض – حدود ۱۰ سانتی متر، ارتفاع – حدود ۱۵ سانتی متر) پُر کنید. سپس خاک را با مه پاش خیس کنید،  ۲-۳ دانه بذر را بر روی سطح آن بگذارید. بر روی آن کیسه نایلونی کشیده و در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد بگذارید. به طور معمول، اولین شاخه‌ها پس از ۵ تا ۱۰ روز ظاهر می‌شوند و هنگامی که نهال‌ها به ۳ سانتی متر رسیدند باید در گلدان‌های مخصوص جا بگیرند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو