به گزارش آناتولی، آنتونیو گوترش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به موضوع حفاظت از شهروندان در درگیری‌های نظامی اختصاص داشت، اظهار کرد: یک آتش‌بس جهانی، مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به افراد آسیب‌پذیر را تسهیل کرده و فضا را برای گفت‌وگو باز می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: من از ابراز حمایت به وجد می‌آیم؛ اما این حمایت در عمل به هیچ اقدام مشخصی تبدیل نشده است. در مواردی حتی ممکن است بیماری کرونا مزیتی برای طرف‌های متخاصم ایجاد کند تا برای رسیدن به منفعت خود فشار بیاورند، یا در حالی که توجه بین‌المللی معطوف به جای دیگری است، به طرف مقابل خود ضربه سختی وارد کنند.

گوترش خواسته آتش‌بس را در ماه مارس، سه ماه بعد از آن مطرح کرد که نخستین مبتلایان کرونا در خارج از قلمروی چین پدیدار شدند؛ کشوری که "نقطه صفر زمین" برای ویروسی به حساب می‌آید که ۵.۶ میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که شیوع بیماری کووید ۱۹ ادامه پیدا کرده و همچنان برای سیستم‌های سلامت، اقتصادها و جوامع رنج و فشار روانی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: به ویژه کشورهایی که سال‌ها بر اثر درگیری نظامی تضعیف شده‌اند، جزو کشورهای آسیب‌پذیر به حساب می‌آیند.

گوتروش یادآور شد: مأموریت سازمان ملل در لیبی مرگ دست‌کم ۵۸ شهروند و زخمی شدن ۱۹۰ نفر را بین تاریخ ۱ آوریل تا ۱۸ می (۱۳ فروردین تا ۲۹ اردیبهشت) مستند کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در پایان افزود: جایی که درگیری نظامی ادامه پیدا کند، کووید ۱۹ حفاظت از شهروندان را بیش از هر زمان دیگری چالش‌برانگیز می‌کند؛ به همین نسبت حمایت حال حاضر ما از آتش‌بس، از هر زمان دیگری مهم‌تر است.