هود لنز چیست و چه تاثیری در افزایش کیفیت عکاسی دارد

هود لنز چیست و چه تاثیری در افزایش کیفیت عکاسی دارد


منبع: آرگا

135

1399/3/8

17:42


در این مقاله شما را با یکی از اجزای فرعی دوربین که در افزایش کنتراست و عکس گرفتن بهتر به شما کمک می کند آشنا می کنیم. در واقع شما می توانید برای موارد بسیاری از این وسیله استفاده کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با عدم استفاده و دلایل استفاده از هود لنز ها آشنا شوید.

هود لنز چیست و چه تاثیری در افزایش کیفیت عکاسی دارد

در این مقاله شما را با یکی از اجزای دوربین آشنا می کنیم که می‌ توانید با استفاده از آن عکس هایی در مقابل نور مستقیم خورشید بگیرید که از کیفیت بالایی برخوردار می باشند.

کاربرد لنز های دوربین

هود لنز را بسیاری از مبتدیان و حرفه ای ها در عکاسی نادیده می گیرند و فکر می کنند کاربرد این قطعه فقط برای حرفه ای به نظر رسیدن وسایل عکاسی می باشد اما باید بدانید که کاربرد این وسیله بسیار زیاد است و می تواند تفاوت بسیار زیادی را در کیفیت عکس بوجود بیاورد.

کاربرد هود لنز

چندین دلیل برای استفاده از این وسیله وجود دارد و زمانی که شما در فضای بازی عکس می گیرید می توانید کیفیت عکس ها را بالا تر ببرید و از آن جا که یکی از تکنیک های عکاسی نور و نور پردازی است کاربرد این وسیله می تواند مفید باشد.

جلوگیری از نور های نا خواسته

مسدود کردن راه نور های نا خواسته یکی از کار هایی است که هود لنز برای کیفیت عکس ها انجام می دهد و عملکرد آن مانند آفتاب گیر می باشد. در واقع Flare زمانی در عکاسی رخ می دهد که نور پردازی بسیار شدید باشد و نور از یک زاویه خارج از کادر وارد فضای عکاسی شود. با این که Flare می تواند به صورت خلاقانه در عکس های شما به کار رود و باعث تولید یک طرح و ایده جالب شود اما ممکن است عکس های شما را نیز خراب کند. flare بیش تر عکس ها را خراب می کند. در واقع نه تنها نور های خارجی باعث این رویداد می شوند بلکه زمانی که شما از فلاش هم استفاده می کنید این امر رخ می دهد. برای همین دلایل بهتر است همیشه از این وسیله برای دوربین های دیجیتال عکاسی خود استفاده کنید.

افزایش کنتراست

در نظر داشته باشید که ممکن است دید شما در عکاسی با توجه به پدیده Lens Flare از بین ببرد و تصاویر و رنگ ها را خراب کرده و آن ها را نابود کند. این پدیده می تواند کیفیت عکس ها و کنتراست آن ها را به شدت کاهش دهد. در واقع هود لنز می تواند از ورود نور های اضافی به عکس جلوگیری کند و کیفیت عکس را به شدت افزایش می دهد.

کاربرد هود لنز

محافظت از لنز دربین

یکی از کاربرد های این وسیله محافظت از لنز های دوربین است و به عنوان یک لایه اضافی عمل می کند و می تواند لنز را از خطر شکستن محافظت کند. بسیاری از عکاسان حرفه ای از یک فیلتر uv برای محافظت از لنز های دوربین هایشان بهره می گیرند اما این لنز بهترین راه محافظت محسوب می شود  و می تواند در شرایط بد آب و هوایی نیز برای شما امکان عکاسی راحت را فراهم کند.

انواع لنز ها و ویژگی های آن

هیچ تضمینی برای این که مطمئن شوید از لنز دوربین محافظت می کند وجود ندارد ولی این وسیله می تواند اثرات مخرب زیادی را از دوربین شما دور کند. این لنز ها انواع زیادی ندارند و فقط به دو شکل در بازار یافت می شوند که در ادامه این مطلب آن ها را بررسی می کنیم.

استوانه ای

این نوع می تواند از لنز شما محافظت کرده و در مسدود کردن نور های اضافی و سرگردان نقش مهمی را ایفا می کند. در بیش تر موارد با لنز های پرایم و یا تله فتو همراه می باشند و با توجه به این که طول آن ها بسیار زیاد است ممکن است در قاب تصاویر ثبت شوند.

گلبرگی

این وسیله طراحی بی نظیری دارد و می تواند با کوتاه بودن و داشتن شکل های منحنی نور را به طرز شگفت آوری مسدود کنند. این وسیله معمولا ۴ عدد گلبرگ دارد که می توانید با چرخاندن نور مناسب را ایجاد کنید.

زمان استفاده از لنز ها

کاربرد این وسیله به زمان مشخصی بستگی ندارد و می توانید هر زمان از روز و شب از این وسیله استفاده کنید اما اگر نمی خواهید که آن ها را با خود حمل کنید زمان های خاص استفاده از آن ها را برای شما بازگو می کنیم.

  • سوژه دارای نور پس زمینه است.
  • در حال عکس گرفتن در نزدیکی یک منبع قوی نور هستید.
  • از فلاش های خارجی استفاده می کنید.
  • در شب از چراغ های خیابان ها، ماشین ها و… عکاسی می کنید.
  • عکاسی شما مدت طولانی طول کشیده است و زمانی برای گذاشتن در پوش ندارید.
  • اگر فضای خالی در کیف دوربین شما وجود دارد بهتر است همیشه این وسیله بر روی دوربین شما نصب باشد.

انواع لنز های دوربین

نحوه نصب

در نظر داشته باشید که این وسیله به ساگی بر روی لنز شما نصب می شود و کافی است آن را روی لنز بپیچانید تا قبل از عکس گرفتن از ایمنی لنز خود اطمینان حاصل کنید. اغلب لنز ها برای صرفه جویی در فضا امکان نصب برعکس را نیز دارند. از این قابلیت در عکاسی نباید استفاده کنید زیرا موجب جلوگیری از فوکوس و زوم دوربین می شود.

موارد عدم استفاده

در گاهی مواقع نباید از این لنز برای دوربین خود استفاده کنید در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

داشتن اثر Flare

اگر می خواهید از تصاویر خلاقانه استفاده کنید بهتر است از این وسیله استفاده نکنید تا راحت تر و بدون فیلتر بتوانید عکس های خلاقانه بسازید

اشغال کردن کادر

اگر فکر می کنید که این وسیله در عکس های شما دیده می شود می توانید آن ها را کنار بگذارید و باید بدانید که این مشکل در زمانی ایجاد می شود که از یک دوربین فول فریم و یا لنز های کراپ استفاده می کنید. زمانی که متوجه شده اید کادر شما با لنز اشغال شده است می توانید آن را کنار بگذارید.

 عدم اتصال

زمانی که از فیلتر ها و یا لوازم جانبی دیگری برای لنز استفاده می کنید ممکن است نتوانید از این وسیله به طور همزمان بهره بگیرید. باید با توجه به مهم بودن وسایل جانبی آن ها را در عکاسی استفاده کنید اگر استفاده از وسایل جانبی مهم تر از این لنز است می توانید از آن ها استفاده کنید. با این حال اگر به سایه احتیاج پیدا کردید می توانید از یک تکه مقوای سیاه استفاده کنید و با دست آزاد خود آن را در کنار چیزی قرار بدهید که سایه مورد نیاز شما را تامین می کند.

استفاده از فلاش داخلی

زمانی که از فلاش داخلی استفاده می کنید بهتر است از هود لنز استفاده نکنید زیرا این وسیله مانع از استفاده فلاش داخلی می شود.

عکس گرفتن با احتیاط

زمانی که شما از لنز هاس عکاسی استفاده می کنید هود لنز ها می توانند توجه های بسیاری را به خود جلب کنند. اگر می خواهید بی سر و صدا عکسی در خیابان یا در مهمانی ها بگیرید می توانید از این وسیله استفاده نکنید. در واقع همانطور که می دانید روزنامه نگاران و عکاسان حرفه ای با دوربین های کوچک و با پرایم و بدون لنز های بزرگ در جمع حضور پیدا می کنند.

باد بسیار زیاد

در نظر داشته باشید که هود ها مانند بادگیر عمل می کنند و می توانند باعث لرزش دوربین شما شوند و عکس را تار و بی کیفیت بگیرند. اگر سرعت باد بالا باشد بهتر است از این وسیله استفاده نکنید. اگر از هواپیما و یا هلی کوپتر برای عکاسی استفاده می کنید بهتر است این وسیله را روی دوربین خود نصب نکنید تا بتوانید عکس های با کیفیت و بهتری بگیرید.

موارد عدم استفاده از لنز دوربین

می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه دیجیتال،  مشخصات سنسور دوربین سونی، بررسی دوربین کانن و گوشی اکسپریای جدید سونی را مطالعه کنید و درباره این مطالب آگاهی بسیار زیادی کسب کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو